Nå blir rekkevidden på elbilen din kortere

Kaldt vær er elbilens verste fiende. På sommervarme dager stemmer rekkevidden som står i salgspapirene godt overens med hvor langt du faktisk kan kjøre med bilen. Dette endrer seg i kaldere vær.
- Våre tester viser at du i normale vintertemperaturer må regne med opp til 30 prosent kortere rekkevidde, sier Sødal.
NAF tester nye elbiler i Norge både om vinteren og sommeren. Rekkeviddetesten viser at det ikke er mange kuldegradene som skal til før det merkes.
- Vær og føre har mye si for elbilenes rekkevidde. Også i sommerens test, med regn og kaldt vær, så vi at de fleste bilene kjørte kortere enn den oppgitte rekkevidden. Bilen som kom dårligst ut gikk 20 prosent kortere enn oppgitt, sier NAF-rådgiveren.
Store variasjoner fra bil til bil
Under ellers like forhold er spriket mellom bilene som taper rekkevidde minst og mest, stort. Vintertestene NAF har gjennomført siden 2020, viser et sprik i rekkeviddetap mellom fire prosent og 32 prosent blant de 82 modellene som er testet i den kalde årstiden.
- Har du fått din nye elbil i sommer, er det lurt å sjekke hos enten oss i NAF eller andre som har testet den bilmodellen vinterstid, hvor langt du kan forvente å komme på en lading vinterstid, sier Nils Sødal.
Offisiell vinterrekkevidde kommer
NAF har lenge etterlyst en standard for hvilken informasjon du som forbruker får oppgitt når du skal kjøpe ny elbil. Både hvordan elbilenes rekkevidde og ladeegenskaper omtales bør være sammenliknbart mellom ulike merker, mener NAF. Tidligere i år ble det klart at det jobbes med en ny europeisk standard for måling av vinter-rekkevidde.
- Det er et viktig steg mot bedre forbrukerinformasjon. Enn så lenge må bilkjøperne spørre og grave bilselgeren om vinterrekkevidden når de skal kjøpe seg sin første elbil, sier Sødal.
Denne informasjonen bør du få om elbilen:
NAF har stilt krav om hvordan elbilenes egenskaper oppgis til bilbransjen. Det vil gjøre det enklere for forbrukeren å sammenligne elbilene ved kjøp:
- Forhandleren skal oppgi realistiske anslag på tap av rekkevidde om vinteren.
- Sommerrekkevidden skal alltid oppgis for blandet kjøring, ikke bare bykjøring.
- Sommerrekkevidden skal oppgis som «fra X km – Y km, avhengig av utstyrsnivå», ikke «opptil Y km».
- Man skal oppgi netto batteristørrelse (brutto minus sikkerhetsmarginer), ikke brutto batteristørrelse.
- Forhandlere skal kunne legge fram ladekurven (hvor raskt batteriet hurtiglader etter hvert som batteriet fylles), framfor å bruke «maksimal» eller «opptil» ladefart.
- Informasjon om ladetid skal som standard oppgis som tiden det tar å lade batteriet fra 10 – 80 prosent.
Se detaljer om NAFs krav til bransjestandard på naf.no
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
7 av 10 må snart finne fram vinterdekkene17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fremdeles kjører sju av ti bilister på sommerdekk uavhengig av om de bor i Nord-Norge eller Oslo. - Nå er det meldt kaldere og fare for snø flere steder i landet. Da er det på tide å finne fram vinterdekkene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom