Nå blir det lettere å beregne byggetid for tunneler
- Med bakgrunn i uenigheten ble vi enige med Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg om å utforme et mandat for å utvikle en bransjeomforent modell for beregning av byggetid i tunnel, sier Jarl Åge Haugan. Han er sjefsingeniør i Statens vegvesen Utbygging.
Modellen har fått navnet «Tunnelbyggetid 2021». På sikt kan modellen benyttes for å beregne alle faser av et tunnelprosjekt, men er allerede nå klar for å benyttes for drivefasen. Utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen har derfor vedtatt at «Tunnelbyggetid 2021» nå skal tas i bruk.
Skal brukes i alle konkurransegrunnlag
- Målet er å ta i bruk modellen i løpet av høsten 2021. Videre vil det være en overgangsfase før modellen er fullstendig iverksatt i alle våre kontrakter, sier Haugan.
I mandatet til prosjektet heter det at: «modellen skal gjelde for fastsettelse av tid til driving, sikring og vann/frost frem til oppstart for elektorarbeidet. Samtidig skal modellen ivareta det grunnleggende prinsippet om at byggherre har risikoen for grunnforholdene. Modellen skal brukes i alle konkurransegrunnlag.
- Den samlede tunnelbransjen i Norge har den erfaring og kunnskap som er nødvendig for å kunne lage en slik modell, sier Hauganl.
Det er Statens vegvesen og EBA som i fellesskap skal sette sammen og styre en tverrfaglig gruppe som har ansvar for prosjektet. I den arbeidsgruppen er det representanter fra blant andre NTNU, Bane Nor, Nye Veier og flere store aktører i bransjen. Men det er EBA som tar ansvar for igangsetting og framdrift av prosjektet.
Gruppen skal utforme et forslag til en modell for tidsplanlegging under usikkerhet for tunnelaktiviteter. Gruppen må også ta hensyn til at modellen skal ha overføringsverdi til andre fagområder på samferdselsprosjekter utover tunnelaktiviteter. I tillegg må den bygge på realistiske erfaringstall og legge til rette for at det kan gjøres en skjønnsmessige vurderinger på den enkelte kontrakt.»
Utover aktørene nevnt i mandatet har også Oslo kommune V/Fornebubanen bidratt i utviklingen av modellen.
Stor datainnsamling
Arbeidsgruppen har lagt ned et betydelig arbeid i innhenting av erfaringsdata og utvikling av modellen.
- Jeg er ikke kjent med at det tidligere har vært gjennomført datainnsamling i tilsvarende skala. Det er blant annet sett tilbake på og gjort analyser av et stort antall gjennomførte prosjekter. Videre er det gjort nøyaktige tidsmålinger i pågående kontrakter. Modellen gir derfor resultater som har et sikrere og tydeligere grunnlag enn tidligere modeller eller beregninger, sier Haugan.
Kontakter
Jan Åge HauganSjefsingeniør
Tel:91658986Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
No startar Fellesprosjektet Arna-Stanghelle berg- og skredsikringsarbeid langs E169.5.2025 20:30:01 CEST | Pressemelding
Neste veke startar berg- og skredsikringsarbeid på Vaksdal, Stanghelle og Helle. Arbeidet vil føre til kolonnekøyring på E16 på dagtid.
Sikring av Strindheimtunnelen og utbedring av Trønderbanen: Bruk kollektivtransport og alternative ruter9.5.2025 15:34:42 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og Bane NOR oppfordrer til bruk av kollektivtransport og alternative ruter når det skal gjennomføres sikringsarbeider for Strindheimtunnelen og modernisering av Trønderbanen parallelt.
Her skal Vegvesenet hindra flaum i framtida9.5.2025 14:26:43 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal byta ei stikkrenne på rv. 13 Verken for å unngå framtidige flaumar.
Stenger E10 ved Sæter i Hårvika to netter i mai9.5.2025 12:09:59 CEST | Pressemelding
E10 ved Sæter mellom Lødingen og Tjeldsundbrua må stenges helt natt til 14. og natt til 15. mai grunnet vegarbeid. Det er ingen omkjøringsmulighet ved arbeidsstedet.
Ekspertutvalg har gransket Morskogen-skredet i februar8.5.2025 10:22:03 CEST | Pressemelding
Ekspertutvalget mener kravene til geologisk oppfølging av veiskjæringer må bli bedre.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom