Nå blir det kaldt! Slik unngår du skader på hus og hytte

Det er ventet lave temperaturer flere steder i landet. Her er rådene for å unngå frostskader på hus og hytte.

Nå blir det kaldt! Sørg for å sikre hus og hytte. Foto: Fremtind.

De tre siste årene har Fremtind registrert nærmere 1500 frostskader på hus og innbo, til en samlet erstatning på over 60 millioner kroner. Om lag 50 prosent av disse skadene er registrert i våre to nordligste fylker, Nordland og Troms og Finnmark.

Sett på varmen på hytta

- Kan du fjernstyre varmen på hytta, burde du sette på varme nå. Det er ikke nå du skal spare på strømmen, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til DNB og SpareBank 1.

Skadeforebyggeren råder dessuten alle hytteeiere til å stenge vanntilførselen hver gang man forlater hytta. Regler fra 2011 krever at det monteres automatisk stoppventil på inntaksledningen før stoppekranen, samt vannfølere i alle rom med vanninstallasjon der det ikke er tette gulv og sluk. Etter du har stengt stoppekranene bør du tømme rør for vann.

- Husk at det alltid kan være vannrester igjen i vannmåler, rørledninger, toalett og sluk. En bør derfor alltid ha oppvarming i en hytte med vanninstallasjoner, sier Nielsen.

Husk boligen din

Therese minner også om å gjøre boligen klar for kulda.

- Selv om en normalt har mer varme på hjemme, gjelder mange av de samme rådene som for hytta. Du må ha varme på våtrom, og har du gamle kobberrør i kledningen kan det være smart å vurdere en oppgradering av røranlegget.

Thereses fem råd for å unngå frostskader på hytta

• Steng utvendig og innvendig stoppekran når du forlater hytta

• Tøm rør for vann før du drar

• Påse at det er varme i våtrom så unngår du frost i sisterne. Ved lengre fravær kan du bruke frostvæske i sluk og sisterne

• Har hytta strøm, finnes det smarte løsninger for fjernstyring av varme

• Husk boligen din – ha varme på i våtrom

Nå blir det kaldt! Sørg for å sikre hus og hytte. Foto: Fremtind.