Nå blir det gradsbetegnelser på fagskoleutdanning

I Norge er det stor etterspørsel etter folk med fagskoleutdanning. 29. november kunngjorde Kunnskapsdepartementet en ny forskrift som skal bidra til å øke omdømmet til fagskolen, slik at flere velger fagskoleutdanning.

Nye gradsbetegnelser
NHOs kompetansebarometer viser at 53 prosent av medlemsbedriftene mangler fagskoleutdannede. Dette er en økning fra fjorårets kompetansebarometer, og NHO har gjentatte ganger oppfordret til å ta fagskoleutdanning.Det er igangsatt flere tiltak det siste året som skal gjøre fagskoleutdanning mer attraktivt. Ett av tiltakene er at man nå får studiepoeng, også for fagskoleutdanning. Den 29. november kunngjorde Kunnskapsdepartementet nye tiltak i ny forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning. Den nye forskriften innebærer at fagskoleutdanninger nå også får gradsbetegnelser. Ettårig fagskoleutdanning (60 og 90 studiepoeng) får nå betegnelsen «fagskolegrad». Toårig fagskoleutdanning (120 studiepoeng) får betegnelsen «høyere fagskolegrad». De engelske betegnelsene blir «professional degree» og «higher professional degree».

Nye vitnemål
Som følge av endringene i forskriften om høyere yrkesfaglig utdanning, får uteksaminerte studenter rett til nytt vitnemål med de nye gradsbetegnelsene frem til 31. desember 2020. Dette forutsetter at det ikke har skjedd store innholdsmessige endringer i utdanningen og at den er NOKUT-godkjent/akkreditert. Fagskolene kan be den uteksaminerte kandidaten om å dekke kostnadene til å utstede nytt vitnemål selv, men prisen skal gjenspeile fagskolenes reelle kostnader ved å skrive ut det nye vitnemålet.

Vi i Treider ser frem til de nye endringene, og gleder oss over at fagskolene har fått enda et løft. Vi håper mange flere vil vurdere fagskoleutdanning som et fullverdig alternativ til høyere utdanning i årene fremover.

NKI ble etablert i Norge allerede i 1959 og er i dag Nordens største fagskole på nett. I 2007 ble selskapet en del av utdanningskonsernet Intendia Group AS, et av Skandinavias ledende utdanningskonsern med virksomhet i Sverige og Norge. NKI har årlig rundt 10 000 studenter og tilbyr mer enn 330 studiemuligheter innen de fleste fagområder. NKI er levende opptatt av god nettpedagogikk og jobber kontinuerlig med tilrettelegging av best mulig fleksibel utdanning ved bruk av teknologi og læringsmetoder.