Circle K Norge

Nå blir det full veibruksavgift på alt biodrivstoff

Del

I fjor høst ønsket regjeringen å innføre full veibruksavgift på alt biodrivstoff fra 1. januar. Dette ble stanset av Stortinget og utsatt i et halvt år. Fra 1. juli innføres avgiften for fullt. Dette er et stort tilbakeslag for miljøvennlig tungtransport, ifølge Circle K.

Bakgrunnen for at regjeringen ønsket å innføre avgift på alt biodrivstoff var at dette ble ansett å være et effektivt virkemiddel for å redusere omfanget av palmeolje i drivstoffet.

Frem til nå har det nemlig vært mulig å blande inn avgiftsfri palmeolje i drivstoffet. En forutsetning for dette har vært at innblandingen gjøres i tillegg til den pliktige mengden biodrivstoff som må selges. I 2019 var denne plikten på minst 12 prosent biodrivstoff, mens i 2020 har plikten økt til 20 prosent  biodrivstoff. Biodrivstoff som er omfattet av denne plikten, er fullt ut avgiftsbelagt uansett.

Rammer skjevt

- Problemet med å innføre avgift på alt biodrivstoff er at det rammer skjevt, forteller Anders Kleve Svela, kategorisjef for drivstoff i Circle K.

- Det er nemlig ikke bare palmeolje som rammes av den avgiften som nå innføres. Absolutt alt biodrivstoff blir ilagt full avgift, også biodrivstoff som er laget av rester og avfall. Dette er såkalt avansert biodrivstoff, som ikke har de samme problemene knyttet til avskoging og regnskog slik som palmeoljen, sier han.

Det er mange busselskaper som kjører på ren fornybar diesel laget av rester og avfall. Dette er et bio-produkt som reduserer CO2-utslippene med om lag 90 prosent sammenlignet med fossil diesel.

- Det er ikke annet enn tragisk at et slikt produkt skal ilegges avgift på 3,62 kr/liter, sier Kleve Svela. - Elektrifisering av tyngre kjøretøy, og andre busser en bybusser, ligger langt frem. Da blir det helt feil å sparke beina under det eneste reelle klimavennlige alternativet for tyngre kjøretøy nå.

Drivstoff-kostnadene går opp

- Den praktiske konsekvensen er at drivstoff-kostnadene for busselskaper vil gå kraftig opp. Dette vil igjen kunne gå utover prisen kommuner og fylker må betale for de busstjenestene de kjøper inn. Alternativt vil busselskapene kanskje gå tilbake til fossil diesel, som kunne inneholder minimumskravet til biodrivstoff. Det vil si 20 prosent. Det samme gjelder for en del større transportbedrifter som har store miljøambisjoner, og som i dag bruker fornybart drivstoff. Det er vanskelig å se for seg at slike bedrifter skal tåle en avgiftsøkning på flere kroner per liter, sier Anders Kleve Svela.

Circle K tar avstand fr palmeolje

I følge helt ferske tall som ble fremlagt av Miljødirektoratet i midten av mai, er Circle K ett av fire store drivstoffselskap som har tatt avstand fra palmeolje i drivstoffet.

 Circle K mener det er mulig å finne andre virkemidler som ivaretar behovet for å bli kvitt palmeolje, samtidig som man ikke ødelegger for det avanserte drivstoffet. Det åpenbare er selvsagt at hele drivstoffbransjen tar avstand fra palmeolje, men det synes dessverre umulig å få til.

- Det er imidlertid fullt mulig for myndighetene å gi avgiftsfritak kun for avansert biodrivstoff som leveres utover minimumskravet på 20 prosent biodrivstoff. Da vil biodrivstoff laget av palmeolje få full avgift, uten at man ødelegger for avansert biodrivstoff som er laget av rester og avfall, avslutter Anders Kleve Svela, kategorisjef drivstoff i Circle K Norge AS.

Kontakter

For mer informasjon, kontakt:
Anders Kleve Svela, kategorisjef drivstoff, 926 53 761, AndersKleve.Svela@circlekeurope.com
Knut Hilmar Hansen, kommunikasjonssjef, 917 38 053, knusen@circlekeurope.com

Bilder

Om Circle K Norge

Circle K Norge
Circle K Norge
Schweigaards gate 16
0191 Oslo

https://www.circlek.no/

Circle K Norge driver 473 drivstoffutsalg i Norge, 304 av dem er fullservice bensinstasjoner langs veien som tilbyr drivstoff, bilvask, kaffe og mat. Vi er også drivstoffgrossist og har en rekke terminaler og depoter som forsyner stasjoner og kunder i hele Norge. Ca. 3 000 personer jobber på våre kontorer og stasjoner over hele landet.

Circle K Norge er en del av Alimentation Couche-Tard Inc. («Couche-Tard») som er en verdensledende aktør innen drivstoff og detaljhandel med hovedkvarter i Laval, Canada.

Vi het tidligere Statoil Fuel & Retail Norge AS, men endret selskapsnavn til Circle K Norge i april 2016. Statoil-stasjonene i Norge blir merket om til Circle K fra mai 2016 til mai 2017 i forbindelse med at Couche-Tard samler alle sine convenience-virksomheter under det globale merkenavnet Circle K.

Servicekontoret for Circle K Norge ligger i Oslo.

Følg saker fra Circle K Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Circle K Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Circle K Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom