Norsk elbilforening

Nå blir det flere hurtigladere i hele landet

Del
Nytt forslag til regler for prising av strømnettet kom fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) i dag. Norsk elbilforening innkasserte en viktig seier på vegne av alle elbilister i hele Norge.
Utbygging av nok hurtigladere i hele landet er avgjørende for at Norge skal nå sine klimamål, mener Norsk elbilforening (foto: Norsk elbilforening/Nadia Frantsen)
Utbygging av nok hurtigladere i hele landet er avgjørende for at Norge skal nå sine klimamål, mener Norsk elbilforening (foto: Norsk elbilforening/Nadia Frantsen)

 - Forslaget vil gjøre det mer lønnsomt å bygge hurtigladere i hele landet. Det er helt nødvendig for dagens regler er distriktsfiendtlige, sier Unni Berge, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

Nå koster det mer for nettleien på hurtigladestasjoner med ujevn bruk typisk i Distrikts-Norge, sammenlignet med hurtigladere i sentrale strøk der laderne brukes jevnlig. Det fører til at det bygges for få hurtigladere på bygda.

Noe Berge mener er urettferdig. Hun håper derfor NVEs forslag vedtas.

 -Vi er glade for at NVE foreslår å endre prisingen. Skal Norge nå sine klimamål må det være like enkelt å være elbilist på bygda som i byen. Derfor er NVEs forslag så viktig, og det må vedtas for å nå Stortingets mål om 100 prosent elbiler i nybilsalget i 2025. Over 1000 hurtigladere må bygges årlig om vi skal dekke behovet, understreker Berge.

Utbygging av ladeinfrastruktur har også blitt pekt på som nødvendig å satse på fra ekspertgruppen Klimakur 2030. Det er et av de viktigste tiltakene som må på plass dersom Norge skal greie å kutte nok klimagassutslipp i veitrafikken.

Feilaktig premiss for å øke prisene på ettermiddagen

Norsk elbilforening har mindre tro på NVEs forslag om at det skal bli dyrere å lade hjemme om ettermiddagen for at folk skal flytte ladingen til natta, når det er mer kapasitet i strømnettet.

Argumentet fra NVE er at når Norge får flere elbiler, så vil ladingen hjemme i garasjen gi effekt-topper som gjør at man må bygge ut mye nytt strømnett. Det er dyrt.

 - Debatten baserer seg feilaktig på et premiss om at vi står i fare for å få en hel bilpark som lader klokka 16, men over halvparten av alle elbilister lader allerede om natta. Det er mer effektivt å prøve ut informasjon om smart lading før de setter i gang omfattende endringer av hele nettleiesystemet for husholdningene, sier Unni Berge.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Utbygging av nok hurtigladere i hele landet er avgjørende for at Norge skal nå sine klimamål, mener Norsk elbilforening (foto: Norsk elbilforening/Nadia Frantsen)
Utbygging av nok hurtigladere i hele landet er avgjørende for at Norge skal nå sine klimamål, mener Norsk elbilforening (foto: Norsk elbilforening/Nadia Frantsen)
Last ned bilde

Lenker

Om Norsk elbilforening

Norsk elbilforening
Norsk elbilforening
Møllergata 16
0179 Oslo

90 70 45 45 (kl. 9-15)https://elbil.no

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.

Norsk elbilforening har over 75.000 medlemmer. Dette er i hovedsak privatpersoner, men vi har også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye