Nå blir det flere hurtigladere i hele landet

- Forslaget vil gjøre det mer lønnsomt å bygge hurtigladere i hele landet. Det er helt nødvendig for dagens regler er distriktsfiendtlige, sier Unni Berge, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.
Nå koster det mer for nettleien på hurtigladestasjoner med ujevn bruk typisk i Distrikts-Norge, sammenlignet med hurtigladere i sentrale strøk der laderne brukes jevnlig. Det fører til at det bygges for få hurtigladere på bygda.
Noe Berge mener er urettferdig. Hun håper derfor NVEs forslag vedtas.
-Vi er glade for at NVE foreslår å endre prisingen. Skal Norge nå sine klimamål må det være like enkelt å være elbilist på bygda som i byen. Derfor er NVEs forslag så viktig, og det må vedtas for å nå Stortingets mål om 100 prosent elbiler i nybilsalget i 2025. Over 1000 hurtigladere må bygges årlig om vi skal dekke behovet, understreker Berge.
Utbygging av ladeinfrastruktur har også blitt pekt på som nødvendig å satse på fra ekspertgruppen Klimakur 2030. Det er et av de viktigste tiltakene som må på plass dersom Norge skal greie å kutte nok klimagassutslipp i veitrafikken.
Feilaktig premiss for å øke prisene på ettermiddagen
Norsk elbilforening har mindre tro på NVEs forslag om at det skal bli dyrere å lade hjemme om ettermiddagen for at folk skal flytte ladingen til natta, når det er mer kapasitet i strømnettet.
Argumentet fra NVE er at når Norge får flere elbiler, så vil ladingen hjemme i garasjen gi effekt-topper som gjør at man må bygge ut mye nytt strømnett. Det er dyrt.
- Debatten baserer seg feilaktig på et premiss om at vi står i fare for å få en hel bilpark som lader klokka 16, men over halvparten av alle elbilister lader allerede om natta. Det er mer effektivt å prøve ut informasjon om smart lading før de setter i gang omfattende endringer av hele nettleiesystemet for husholdningene, sier Unni Berge.
Nøkkelord
Kontakter
Unni BergeLeder kommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:94488543unni@elbil.noLina StøenKommunikasjonsrådgiver
Tel:99091203lina@elbil.noBilder

Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.
Norsk elbilforening har over 75.000 medlemmer. Dette er i hovedsak privatpersoner, men vi har også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Historisk milepæl: Flere elbiler enn dieselbiler3.12.2025 12:33:37 CET | Pressemelding
Fra og med i dag vil elbil være den mest vanlige personbilen på veiene i Norge. − Dette er en bra dag. Vi feirer at det likevel ikke blir full moms på elbiler i 2027 samtidig med at vi kvitterer for at elbilene har slått dieselbilene på norske veier, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Nybilsalg november: Elbilrush før varslet momsøkning1.12.2025 10:40:03 CET | Pressemelding
Det er løp- og-kjøp-elbil-stemning i Norge. Elbilandelen i årets nest-siste måned endte på 97,6 prosent, og fire av fylkene har en elbilandel på over 99 prosent. Aller høyest kommer Telemark med 99,7 prosent! − Dette viser at folk vil ha elbil så lenge den har en konkurransedyktig pris, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Hurtigladedekning ikke lenger en bekymring27.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
For tre år siden var dårlig dekning av hurtigladere den største hodepinen for norske elbilister. Nå har bekymringen falt til åttendeplass. Hva skjedde?
─ Ikke la FOMO-en ødelegge for deg i biljakten21.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Du trenger ny elbil, og på grunn av regjeringens forslag om økt moms allerede 1. januar 2026, haster du til bilbutikken. – Ikke la FOMO-en gå på bekostning av å finne en bil som dekker dine hverdagsbehov, er Elbilforeningens ekspertråd.
Dette gjør vinteren med elbilen din18.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Elbilmodeller flest tåler temperaturer ned til 40 minusgrader før de nekter å starte, men kulde betyr at rekkevidden blir kortere enn på varme sommerdager.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
