Nå blir det flere hurtigladere i hele landet

Nytt forslag til regler for prising av strømnettet kom fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) i dag. Norsk elbilforening innkasserte en viktig seier på vegne av alle elbilister i hele Norge.
Utbygging av nok hurtigladere i hele landet er avgjørende for at Norge skal nå sine klimamål, mener Norsk elbilforening (foto: Norsk elbilforening/Nadia Frantsen)

- Forslaget vil gjøre det mer lønnsomt å bygge hurtigladere i hele landet. Det er helt nødvendig for dagens regler er distriktsfiendtlige, sier Unni Berge, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

Nå koster det mer for nettleien på hurtigladestasjoner med ujevn bruk typisk i Distrikts-Norge, sammenlignet med hurtigladere i sentrale strøk der laderne brukes jevnlig. Det fører til at det bygges for få hurtigladere på bygda.

Noe Berge mener er urettferdig. Hun håper derfor NVEs forslag vedtas.

-Vi er glade for at NVE foreslår å endre prisingen. Skal Norge nå sine klimamål må det være like enkelt å være elbilist på bygda som i byen. Derfor er NVEs forslag så viktig, og det må vedtas for å nå Stortingets mål om 100 prosent elbiler i nybilsalget i 2025. Over 1000 hurtigladere må bygges årlig om vi skal dekke behovet, understreker Berge.

Utbygging av ladeinfrastruktur har også blitt pekt på som nødvendig å satse på fra ekspertgruppen Klimakur 2030. Det er et av de viktigste tiltakene som må på plass dersom Norge skal greie å kutte nok klimagassutslipp i veitrafikken.

Feilaktig premiss for å øke prisene på ettermiddagen

Norsk elbilforening har mindre tro på NVEs forslag om at det skal bli dyrere å lade hjemme om ettermiddagen for at folk skal flytte ladingen til natta, når det er mer kapasitet i strømnettet.

Argumentet fra NVE er at når Norge får flere elbiler, så vil ladingen hjemme i garasjen gi effekt-topper som gjør at man må bygge ut mye nytt strømnett. Det er dyrt.

- Debatten baserer seg feilaktig på et premiss om at vi står i fare for å få en hel bilpark som lader klokka 16, men over halvparten av alle elbilister lader allerede om natta. Det er mer effektivt å prøve ut informasjon om smart lading før de setter i gang omfattende endringer av hele nettleiesystemet for husholdningene, sier Unni Berge.

Norsk elbilforening har over 75.000 medlemmer. Dette er i hovedsak privatpersoner, men vi har også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.