Nå blir det flere hurtigladere i hele landet

- Forslaget vil gjøre det mer lønnsomt å bygge hurtigladere i hele landet. Det er helt nødvendig for dagens regler er distriktsfiendtlige, sier Unni Berge, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.
Nå koster det mer for nettleien på hurtigladestasjoner med ujevn bruk typisk i Distrikts-Norge, sammenlignet med hurtigladere i sentrale strøk der laderne brukes jevnlig. Det fører til at det bygges for få hurtigladere på bygda.
Noe Berge mener er urettferdig. Hun håper derfor NVEs forslag vedtas.
-Vi er glade for at NVE foreslår å endre prisingen. Skal Norge nå sine klimamål må det være like enkelt å være elbilist på bygda som i byen. Derfor er NVEs forslag så viktig, og det må vedtas for å nå Stortingets mål om 100 prosent elbiler i nybilsalget i 2025. Over 1000 hurtigladere må bygges årlig om vi skal dekke behovet, understreker Berge.
Utbygging av ladeinfrastruktur har også blitt pekt på som nødvendig å satse på fra ekspertgruppen Klimakur 2030. Det er et av de viktigste tiltakene som må på plass dersom Norge skal greie å kutte nok klimagassutslipp i veitrafikken.
Feilaktig premiss for å øke prisene på ettermiddagen
Norsk elbilforening har mindre tro på NVEs forslag om at det skal bli dyrere å lade hjemme om ettermiddagen for at folk skal flytte ladingen til natta, når det er mer kapasitet i strømnettet.
Argumentet fra NVE er at når Norge får flere elbiler, så vil ladingen hjemme i garasjen gi effekt-topper som gjør at man må bygge ut mye nytt strømnett. Det er dyrt.
- Debatten baserer seg feilaktig på et premiss om at vi står i fare for å få en hel bilpark som lader klokka 16, men over halvparten av alle elbilister lader allerede om natta. Det er mer effektivt å prøve ut informasjon om smart lading før de setter i gang omfattende endringer av hele nettleiesystemet for husholdningene, sier Unni Berge.
Nøkkelord
Kontakter
Unni BergeLeder kommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:94488543unni@elbil.noLina StøenKommunikasjonsrådgiver
Tel:99091203lina@elbil.noBilder

Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.
Norsk elbilforening har over 75.000 medlemmer. Dette er i hovedsak privatpersoner, men vi har også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Mer rekkeviddeangst tross økt rekkevidde12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Spørreundersøkelsen Elbilisten 2025 viser at det er flere elbilister med rekkeviddeangst nå enn tidligere.
Folk syns rekkevidde er aller viktigst27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Av alt som er viktig ved kjøp av elbil, regnes rekkevidde som det viktigste, viser resultater fra undersøkelsen Elbilisten 2025.
Ny milepæl: Snittrekkevidde på over 500 km22.8.2025 07:30:47 CEST | Pressemelding
Elbilene som ble solgt i Norge første halvår 2025 har i snitt en rekkevidde på hele 500 kilometer. Dette er en økning på over 300 km på 10 år.
Spiker i kista for elbiler i kollektivfeltet?14.8.2025 07:56:22 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har nå sendt sin endelige anbefaling til regelendringer i kollektivfeltet. I forslaget sier vegvesenet nei til elbiler, ja til elvarebiler og tja til elektriske lastebiler. Elbilforeningen sender nå brev til samferdselsministeren der de krever endringer før endelig vedtak fattes.
Nå er det knapt kommuner igjen i Norge uten hurtiglader!4.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er kun 14 av 357 kommuner som nå ikke har en hurtiglader. I 2017 stod 300 kommuner uten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom