Nå blir Blade-batteriet standard i alle helelektriske BYD-modeller!

BYD har hatt et langsiktig fokus mot å levere et skyhøyt nivå av sikkerhet i sine batterier, og har som mål å omdefinere sikkerhetsstandarden i bransjen. Batteriet Blade ble lansert tidlig i 2020, er et resultat av over 25 års erfaring innen utvikling av batteriteknologi.
Nå kunngjør BYD at alle deres hel-elektriske modeller vil få Blade-batteriet som standard!
Den helelektriske sju-seteren BYD Tang er første bil ut med Blade-batteri her på det norske markedet. Tang ble forhåndslansert som en utfordrer til det norske el-SUV-segmentet i fjor, og de første kundebilene er ventet levert i august 2021. Nærmere 500 biler er forhåndsolgt, og bilen har høstet stor oppmerksomhet siden nyheten om Tang-lansering sprakk.
Blade-batteriet retter seg mot bransjens sikkerhetsutfordringer
Ved å utstyre alle helelektriske modeller med Blade, gjør BYD alvor av å omdefinere sikkerhetsstandarden for elektriske kjøretøy. Per nå er forbrenning og eksplosjon av elbil-batterier et av de største utfordringene i utviklingen av EV-markedet. Med den raske veksten i dette markedet øker antall el-biler på veiene betydelig, og det samme gjør risikoen for batteriulykker. Sikkerhet er en avgjørende faktor for mange bil-kjøpere, og en tematikk BYD tar på alvor.
Batteriet har tidligere vært igjennom batteribransjens såkalte “Everest-testprogram”. Dette er et omfattende sikkerhets-testprogram, for å teste batteriets eksplosjons- og brannsikkerhet. I disse testene har man blant annet boret og spikret i batteriene, utsatt de for ekstremt høye temperaturer og overladet batteriet med mange hundre prosent for å fremprovosere en reaksjon. Blade-batteriet utviklet verken røyk eller flammer i disse testene, og oppnådde aldri temperatur over 60 grader celsius. Sammenlignet med tradisjonell litiums-batteriteknologi, er Blade-batteriet langt mindre utsatt for å ta fyr - selv når batteriene er alvorlig skadet.
Den oppgraderte testen bekrefter at Blade-batteriet er ekstremt sikkert
BYD har aldri gått på bekostning av noe når det gjelder sikkerhet. En kontinuerlig utvikling av sikrere batterier, samt strengere tester bidrar til dette. Et eksempel er en test hvor man skyter spiker gjennom batteriet for å simulere en kortslutning, og varmelekkasje. Dette er den mest vanlige grunnen til at batterier tar fyr. Blade-batteriet er foreløpig det eneste batteriet I verden som består denne testen.
Nå har Blade-batteriet vært igjennom en enda mer omfattende test. Testen hvor batteriene blir kjørt over av en 46 tonn tung lastebil som gjennomføres av BYD, er mye strengere enn de nasjonale standardene. Batteripakken fikk ingen skader, ingen lekkasjer eller lignende, og er klar for å monteres tilbake I et elektrisk kjøretøy. Testresultatene under slike forhold beviser de ekstreme ytelsene til Blade-batteriet når det kommer til sikkerhet og styrke.
Lang historie med batteriteknologi og uavhengig produksjon av komponenter
BYD har 26 års erfaring med forskning og utvikling på batteriteknologi, og har 100 % uavhengige FoU- og design-miljøer. Nøkkelkomponenter slik som produksjonslinjen for Blade batteriene er utviklet in-house, noe som er begrunnet I merkets tradisjon for å helt uavhengig når det kommer til både FoU og produksjon av kjerne-komponenter for sine produkter.
Produksjonskapasiteten for Blade-batterier er raskt økende, og kvaliteten er stabil og forutsigbar.
Ved hjelp av sitt ledende teknologimiljø, bidrar BYD aktivt for å styrke Kina sitt langsiktige fokus på reduksjon av utslipp, og mot målsetningen om at 2030 skal være vippepunktet for landet samlede utslipp, og mot å være karbonnøytrale I 2060.
Strategien med å gå over til kun å benytte seg av Blade-batteri for alle fremtidige helelektriske kjøretøy vil gjøre elbiler sikrere, og bidra til å ytterligere akselerere adopsjonen av elbiler på verdensbasis.
Om BYD
BYD Company Ltd. er et av Kinas største privateide foretak. Siden oppstart i 1995 har selskapet utviklet seg raskt med solid ekspertise innen oppladbare batterier og bærekraftig utvikling. Siden har BYD utvidet sine fornybare energiløsninger globalt, og har nå virksomhet i over 50 land og regioner. Opprettelsen av et Zero Emissions Energy Ecosystem – som består av rimelig solenergiproduksjon, pålitelig energilagring og banebrytende elektrifisert transport, har gjort BYD til en ledende aktør i energi- og transportbransjen.
BYD er notert på børsene i Hong Kong og Shenzen.
Om RSA
RSA er en nordisk bilimportør med hovedkontor i Norge. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i de skandinaviske markedene. Med samarbeidet mellom RSA og BYD, tar selskapet nå et ytterligere skritt inn i fremtiden for bilindustrien, med implementeringen av den helelektriske serien av nåværende og fremtidige modeller.
RSA og BYD Norge har allerede bygget opp et forhandlernettverk som strekker seg over hele landet, og som stadig vokser med nye forhandlere.
Bilder
Om RSA
Følg pressemeldinger fra RSA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra RSA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra RSA
Maxus lanserar dieseltransportbilar i Sverige31.3.2025 11:24:57 CEST | Pressemelding
Maxus erbjuder för närvarande ett av Sveriges bredaste modellprogram av elektriska transportbilar. Nu utökar märket sitt utbud av transportbilar ytterligare genom att introducera dieseltransportbilarna Deliver 7 och Deliver 9. Med de nya drivlinorna understryker Maxus sin nya strategi, där målet är att bli ett ännu mer mångsidigt och starkt transportbilsmärke på den svenska marknaden.
Nowy Maxus e-Deliver 5: Elektryczny van z platynową certyfikacją Euro NCAP debiutuje na polskim rynku już za 155 900 zł!20.3.2025 09:47:47 CET | Pressemelding
Producent dostawczych i osobowych vanów, pick-upów oraz SUV-ów Maxus wprowadza na polski rynek model e-Deliver 5: najbardziej zaawansowany technicznie van średniej wielkości. Dzięki wykorzystaniu wiodących kompetencji Maxusa w napędach elektrycznych, e-Deliver 5 łączy największą ładowność w klasie, zasięg sięgający 489 km (wg normy WLTP) oraz ceny zaczynające się już od promocyjnej oferty 155 900 zł (bez uwzględnienia programów dopłat).
Vi præsenterer e-Deliver 5 – en elektrisk varevogn til en skarp pris19.3.2025 09:00:00 CET | pressemeddelelse
Maxus e-Deliver 5 lanceres nu i Danmark – en elektrisk varebil, der kombinerer avancerede sikkerhedsløsninger, solid lastekapacitet og fleksible løsninger. Maxus e-Deliver 5 lanceres til en skarp introduktionspris på kun kr. 259.900,- ekskl. moms.
JAC Motors lanserer E30X på det norske markedet – klar for prøvekjøring og levering13.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
JAC Motors har endelig lansert den kompakte elbilen E30X. Denne modellen markerer en viktig milepæl for bilprodusenten, som den første modellen på en helt ny plattform. Bilen er nå tilgjengelig for prøvekjøring hos alle norske forhandlere og kan leveres omgående.
Maxus e-Deliver 5: en elektrisk skåpbil med Platinum i Euro NCAP10.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Maxus utökar sitt utbud av elektriska transportbilar i Sverige med lanseringen av e-Deliver 5 – en elektrisk skåpbil som kombinerar den senaste tekniken, enastående säkerhet och imponerande lastkapacitet. Med Platinum-certifiering i Euro NCAP erbjuder modellen maximalt skydd under hela arbetsdagen. e-Deliver 5 lanseras till ett mycket konkurrenskraftigt introduktionspris på 399.900 kr. exkl moms och de första bilarna beräknas komma till Sverige i April.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom