Kystverket

Nå begynner arbeidet med Stad skipstunnel

Del

Kystverket har mottatt tildelingsbrevet fra Samferdselsdepartementet, som gir grønt lys for igangsetting av forarbeidet for bygging av Stad skipstunnel.

Slik kan skipstunnelen se ut når den står ferdig om noen år. Illustrasjonen viser innseilingen fra Kjøde − i den nordlige enden av skipstunnelen. (Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta)
Slik kan skipstunnelen se ut når den står ferdig om noen år. Illustrasjonen viser innseilingen fra Kjøde − i den nordlige enden av skipstunnelen. (Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta)

Det er i et supplerende tildelingsbrev for 2021 at Kystverket nå får klarsignal til å sette i gang med oppstarten for Stad skipstunnel. I tildelingsbrevet definerer Samferdselsdepartementet hvilke oppgaver som kan påbegynnes.

− Vi skal nå, basert på dette tildelingsbrevet, igangsette prosessene med oppkjøp av eiendommene i området der skipstunnelen skal komme, få på plass en prosjektorganisasjon, utarbeide konkurransegrunnlag og igangsette anbudskonkurranse, forklarer Terje Andreassen. Han er midlertidig prosjektleder for Stad skipstunnel i Kystverket.

75 milioner kroner til oppstart
Andreassen forteller videre at Samferdselsdepartementet nå utarbeider en proposisjon til Stortinget om prosjektet. Denne skal legges frem i løpet av våren.

Det er satt av 75 millioner i oppstartsmidler i statsbudsjettet for 2021. Prosjektet er kostnadsberegnet til 2,8 milliarder kroner (eksklusiv merverdiavgift), med ei byggetid på tre til fire år.

− Det er et omfattende arbeid som skal gjøres, men vi har gode planer og utredninger som vil ligge til grunn for arbeidet. I tildelingsbrevet er det bedt om at grunnervervelsen skal gjennomføres, så langt det lar seg gjøre, i løpet av 2021, opplyser Andreassen.

Kan stå ferdig 2025/2026
Med tanke på anskaffelse av totalentreprenør inngår arbeid med anskaffelsesplan, utarbeide konkurransegrunnlag og utlyse anbudskonkurranse. Planen er å gjennomføre en leverandørkonferanse med prekvalifiserte entreprenører i løpet av våren/forsommeren i år. Målet er å kunne kontrahere entreprenør i løpet av 2021, som da vil gi byggestart i 2022.

- Om alt går etter planen vil verdens første fullskala skipstunnel kunne stå klar 2025/2026,sier Terje Andreassen.  

Kontakter

Terje Andreassen
Midlertidig prosjektleder
Kystverket
Tlf. 40 06 94 64
E-post: terje.andreassen@kystverket.no

Bilder

Slik kan skipstunnelen se ut når den står ferdig om noen år. Illustrasjonen viser innseilingen fra Kjøde − i den nordlige enden av skipstunnelen. (Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta)
Slik kan skipstunnelen se ut når den står ferdig om noen år. Illustrasjonen viser innseilingen fra Kjøde − i den nordlige enden av skipstunnelen. (Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta)
Last ned bilde
Slik kan skipstunnelen se ut når den står ferdig om noen år. Illustrasjonen viser innseilingen fra Kjøde − i den nordlige enden av skipstunnelen. (Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta)
Slik kan skipstunnelen se ut når den står ferdig om noen år. Illustrasjonen viser innseilingen fra Kjøde − i den nordlige enden av skipstunnelen. (Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta)
Last ned bilde

Lenker

Om Kystverket

Kystverket
Kystverket
Sorenskriver Bulls gate 3
6002 Ålesund

07847http://www.kystverket.no

Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Samferdselsdepartementet.

Følg saker fra Kystverket

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Kystverket

Kystverket vil øke satsingen på satellittbasert sjøovervåkning9.11.2020 14:10:20 CETPressemelding

Til enhver tid seiler det rundt 1000 fartøy langs norskekysten og i norske havområder. Noe av denne trafikken representerer en sikkerhetsrisiko. For å forhindre ulykker som kan resultere i tap av liv eller miljøskade, overvåker Kystverket risikotrafikk i norske farvann. Her brukes det satellitt-teknologi. Nå har disse satellittene passert sin planlagte levetid. Det haster med å fornye dem.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom