MyHeritage

MyHeritage bevarer familiehistorien til urfolk

MyHeritage har lansert et pro bono-prosjekt for å bevare historiene til familier i samfunn uten data- eller nettilgang. De to første prosjektene er nylig gjennomført i Namibia og Papa Ny Guinea. Nå står andre destinasjoner for tur.

MyHeritage, den raskest voksende destinasjonen for slekts- og familiehistorie på nett, har tatt et nytt initiativ for å bringe slektsforskning til flere, uavhengig av nettilgang.

Prosjektet, Tribal Quest, har som mål å hjelpe familier med å bevare sin historie for kommende generasjoner. De to første prosjektene er nylig gjennomført i Namibia og Papa Ny Guinea. Nå står andre desinasjoner og nye historier for tur.

Bevarer historien for fremtiden
Et team av eksperter fra MyHeritage har nylig kommet tilbake fra Namibia og Papa Ny Guinea, der de hjalp familier med å kartlegge sin familiehistorie. I løpet av tre uker på hvert sted, kartla de familiehistoriene til over 6 000 personer, tok bilder og satte opp 55 detaljerte familietrær i tett samarbeid med landsbyenes eldste.

Som resultat har innbyggerne fått en dypere forståelse av sin egen historie og arv. Samtidig er historiene og kunnskapen som ellers kunne gått tapt, nå trygt bevart for kommende generasjoner på MyHeritage.

MyHeritage ble grunnlagt av en gruppe mennesker med en ekte lidenskap for slektsforskning og internetteknologi. Selskapets visjon er å gjøre det enklere for folk i hele verden å finne slekten sin og forsterke kontakten med familien.

– Uansett kultur eller tradisjon, er det familien som knytter oss sammen. Vårt mål er at alle mennesker, uansett hvor de bor, skal få muligheten til å bevare arven etter sine forfedre , slik at nye generasjoner får oppleve den, sier Golan Levi, brukerekspert hos MyHeritage og en av initiativtakerne til Tribal Quest.

Slektshistorie trues av urbanisering
En av Himba-landsbyene som MyHeritage besøkte i den avsidesliggende Kunene-regionen i Namibia, er for tiden rammet av ekstrem tørke. Mbunguha er en av de eldste i landsbyen, med oversikt over familiehistorien mange generasjoner tilbake. Han spilte en avgjørende rolle i prosjektet med å kartlegge klanens historie.

– Han fortalte oss at den tradisjonelle levemåten til Himba-folket er truet av økonomisk ustabilitet, urbanisering og globalisering. Det er tydelig at han er bekymret for landsbyens fremtid. Han er redd for at familietradisjonene vil forsvinne, og jeg er glad for at vi nå kan bidra til å bevare klanens historie og tradisjoner slik at de ikke går tapt, sier Levi.

Pro bono på personnivå
Tribal Quest gjennomføres for egen kostnad av MyHeritage. Og flere prosjekter er allerede planlagt.

– Vi er privilegerte ved at så mange mennesker bruker nettsiden og programmene våre for å oppdage og bevare sin familiehistorie. Og vi er takknemlige for at vi har muligheten til å bruke våre ressurser til å hjelpe mennesker og familier som ellers ikke ville hatt muligheten til å benytte løsningene vi tilbyr. Tribal Quest er vår måte å hjelpe familier med å bevare sin arv på personnivå. Om ikke vi gjør dette, er det ingen andre som vil. Og derfor må vi gjøre det, sier grunnlegger og daglig leder for MyHeritage, Gilad Japhet.

MyHeritage har 81 milloner registrerte brukere globalt, og i Norge er det mer enn 670 000 som bruker programvaren for å kartlegge og bevare sin familiehistorie.

Du kan se resultatet av prosjektet i Namibia på www.tribalquest.org. Materiale fra Papa Ny Guinea vil også gjøres tilgjengelig på nettsiden om kort tid.

Se videoen om Tribal Quest her

Om MyHeritage
MyHeritage er den raskest voksende nettløsningen for å oppdage, dele og bevare slektshistorie. Som teknologiorienterte ledere og innovatører transformerer MyHeritage slektsforskning til en aktivitet som er givende og lett tilgjengelig for folk flest. Det globale brukersamfunnet har tilgang til en enorm database med historiske data og dokumentasjon, data fra slektstrær som er utformet av andre brukere i land over hele verden samt banebrytende søk- og matchingteknologier. Millioner av familier over hele verden bruker MyHeritage for å skaffe seg kunnskap om sin egen slekt, dele informasjon med andre i familien og sikre kunnskap for kommende generasjoner. MyHeritage er tilgjengelig på 42 ulike språk. www.myheritage.no

For mer informasjon, kontakt

Trine Knudsen Dabbadie, rådgiver, MyHeritage Norge
930 63 572 / trine@strategene.no

Aaron Godfrey, markedssjef for MyHeritage
+1-347-5427902 / aaron@myheritage.com

Om MyHeritage

MyHeritage
2975 Executive Parkway
Utah 84043, USA

+1-888-377-0588http://www.myheritage.no
MyHeritage ble grunnlagt av en gruppe mennesker med en ekte lidenskap for slektsforskning og et godt tak på internetteknologi. Vår visjon har vært å gjøre det enklere for folk rundt om i verden å benytte seg av internett til å finne slekten sin og for å forsterke kontakten med familie og venner.

Følg saker fra MyHeritage

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MyHeritage på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra MyHeritage