Musikkvideo mot seksuelle overgrep i Ukraina

Sex og Politikk har samarbeidet med sin søskenorganisasjon i Ukraina og komponist Igor Rybak om en solidaritetsvideo til det ukrainske folk, men bare flaks gjorde at kontoret i Kyiv kunne fullføre prosjektet.
Håp om fred - Sex og Politikk har samarbeidet med sin søskenorganisasjon i Ukraina og komponist Igor Rybak om en solidaritetsvideo til det ukrainske folk.

Presseoppslagene er brutale. Hver gang et område gjenerobres, kommer rapportene om hvordan kvinner, barn og menn er blitt seksuelt misbrukt av angriperne. Dette skjer overalt hvor det kriges - voldtekt brukes aktivt som våpen i krigføringen.

«I dag er det ingen internasjonal lovbestemmelse som ikke er blitt brutt av Russland. Vi har et desperat behov for sterk og konsekvent internasjonal støtte, inkludert militære, økonomiske og humanitære bidrag, i dag og i morgen. Vi er takknemlige overfor IPPF og våre søskenorganisasjoner for all støtte og bistand, og som er med og minner verden på hva det ukrainske folk går gjennom,» uttaler Galyna Maistruk, hun er administrerende direktør for Women Health and Family Planning (WHFP) i Ukraina.

Musikkvideoen er et samarbeid mellom Igor Rybak, foreningen Sex og Politikk og organisasjonen WHFP i Ukraina. Sex og Politikk og WHFP er søskenorganisasjoner i International Planned Parenthood Federation (IPPF) som jobber med seksuell og reproduktiv helse og rettigheter i 120 land.

De to IPPF-organisasjonene har arbeidet med videoen sammen med Rybak siden i sommer. For to uker siden holdt det på å gå riktig galt, forteller Maistruk.

«Alle i Ukraina, inkludert våre barn, lever i dag under konstant russisk terror. 10. oktober ble våre kontorer her i Kyiv bombet, og bare flaks gjorde at vi ikke oppholdt oss i kontorene da det skjedde, og har mulighet til å kommentere denne videoen i dag.»

«Vi i Sex og Politikk er glade for at vi kan bidra til å fremme arbeidet til våre kollegaer i Ukraina. Vi takker Igor Rybak for hans fantastiske bidrag, og er stolte over å være en del av denne solidaritetserklæringen til det ukrainske folk,» uttaler Tor-Hugne Olsen, daglig leder i Sex og Politikk.

«Det er viktig å huske at sårbare menneskers seksuelle rettigheter er blant de første menneskerettighetene som taper i en krig. Systematiske overgrep er et våpen i mange kriger som påfører enda større traumer og forsterker den menneskelige tragedien som en krig er.

Vi vet ennå ikke hvor systematisk dette er i Ukraina, men mye tyder på at overgrepene som er rapportert ikke bare er tilfeldige soldaters verk. Den ukrainske regjering har vist stort ønske om å etterforske også seksuelle overgrep i de områdene som er frigjort. Dette er et arbeid som Norge støtter, en støtte som bør økes nå som nye områder er frigjort.

Sex og Politikk kommer hele tiden med politiske innspill ovenfor myndigheter og organisasjoner når det gjelder seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR), men mange vil nok oppleve denne videoen som spesielt politisk direkte. Dette mener vi er riktig i den pågående konflikten,» uttaler Olsen.

Videoen er redigert av Ibrahim Mursal. Prosjektansvarlig Tore Aasheim uttaler:

«Det var nesten sterkere å se filmen tekstet på ukrainsk enn på norsk. Da skjønte vi at budskapet også ville bli lest og forstått av de som lever i Ukraina, og da kjentes det enda viktigere og nærmere. Vi kan aldri helt ta inn over oss hva det ukrainske folk går gjennom, men da er det desto viktigere at vi ikke glemmer det som skjer, noe vi alle håper at denne videoen kan være med å bidra til.»

Komponist og musikkpedagog Igor Rybak (68) kommer opprinnelig fra Belarus, og han vet godt hva det vil si å leve med undertrykkelse og frykt for sitt eget liv. I 1990 rømte han fra Sovjetunionen da orkesteret han spilte i hadde en gjesteopptreden i Norge. Igor fikk politisk asyl i Norge, og tre år senere ble han gjenforent med kona Natalia og sønnen Alexander

«Jeg har aldri glemt hva det vil si å leve i skyggen av makten i Moskva, og etter at Russland gikk til angrep på Ukraina har jeg kjent et sterkt behov for å vise solidaritet med det ukrainske folk,» forklarer Igor Rybak.

Den tidligere flyktningen fra Sovjetunionen stiller for øvrig nå også opp som musikklærer for ukrainske barn på flukt i Norge.

Gjennom hele livet er det musikken som har vært Igors lidenskap og hans måte å uttrykke seg på, og det var også musikken han grep tak i da han ville uttrykke sin solidaritet.

Musikkstykket «Marsj» er 3. sats fra Chamber Symphony som Igor skrev mens han ventet på at sønnen og kona skulle gjenforenes med ham i Norge. Sønnen Alexander Rybak spilte inn og produserte stykket som en bursdagsgave til faren, en gave som Igor nå ønsker å gi videre til det ukrainske folk.

26. oktober publiseres musikkstykket med en video, samtidig i Norge og Ukraina, 09.00 norsk tid og 10.00 ukrainsk tid.

PRIVAT TIL REDAKSJONEN:

Dersom redaksjonen ønsker å snakke med Igor Rybak eller Galyna Maistruk i Ukraina, vennligst ta kontakt med vår pressekontakt for nærmere avtale.

Det sendes ut en egen melding med lenke til vidoene på onsdag, samt at den norske versjonen legges ut på sexogpolitikk.no klokken 09.00.

Sex og Politikk er det norske medlemmet i International Planned Parenthood Federation (IPPF) som er den største organisasjonen for SRHR internasjonalt, med nasjonale organisasjoner i mer enn 140 land i tillegg til Norge.