Musikk-event: Hev stemmen

FOTO: HELENE KJÆRGAARD SVILAND/NRK
Musti, Nico og Vinz og Astrid S er blant artistene som hever stemmen mot rasisme den 5.juni kl. 20.55 på NRK1. FOTO: HELENE KJÆRGAARD SVILAND/NRK

Et stjernelag av Norges største artister hever stemmen mot rasisme og tar i bruk sitt sterkeste våpen, musikken.

Under fanen «Hev stemmen» samler en rekke norske artister seg for å ta avstand fra rasisme og jobbe for mangfold og inkludering.

«Hev stemmen» sendes på NRK1 5.juni kl. 20.55.

Programledere for sendingen er Leo Ajkic og Fredrik Solvang.

De fleste jeg kjenner og vet om som kan oppleve rasisme, opplever rasisme i Norge i dag. Likevel er det folk som nekter for at vi har rasisme, bare fordi de ikke opplever det slik selv. Derfor er det viktig at vi samler folk og legger fakta på bordet, sier Ajkic.

Han håper at «Hev stemmen» kan sette dagsorden og inspirere til handling. Også Solvang ønsker at folk skal tenke etter:

Det må være et mål for hver enkelt av oss og for samfunnet at vi ikke behandler folk etter forutsetninger de ikke kan bli kvitt. Om det i det ene øyeblikket handler om forskjellsbehandling på grunn av kjønn eller legning, kan det i det neste handle om en funksjonsnedsettelse eller hudfarge. Vi lever én gang, og den ene gangen tror jeg vi får det best med oss selv om vi alltid tar testen: Ville jeg gjerne blitt behandlet slik selv?

Artister i nye konstellasjoner

Artistene opptrer sammen i nye og utradisjonelle konstellasjoner. Gjennom musikk og samtaler er formålet å gi seerne økt kunnskap om og bedre forståelse av hva rasisme er, samt hvordan den rammer, og hva hver og en av oss kan gjøre for å bekjempe denne typen diskriminering.

I tillegg kommer gjester som kulturminister Abid Raja, Linda Tinuke Strandmyr fra Agenda X og Alfredo Biamont, initiativtager bak Norges første flerkulturelle avis Utrop, mens Yousef Hadaoui er reporter blant folk på gata.

Disse artistene opptrer:

Amara

Chris Abolade

En samlet musikkbransje

Sendingen er fra Oslos nye hovedbibliotek Deichman i Bjørvika, og det er en samlet musikkbransje som sammen med NRK står bak. Universal Music Norway, Sony Music Norway, Warner Music Norway, NOPA, Musikkforleggerne, Gramo, Creo og Gramart er alle bidragsytere.

FOTO: HELENE KJÆRGAARD SVILAND/NRK
Last ned bilde
Leo Ajkic og Fredrik Solvang leder det 60 minutter lange programmet.

FOTO: HELENE KJÆRGAARD SVILAND
Leo Ajkic og Fredrik Solvang leder det 60 minutter lange programmet. FOTO: HELENE KJÆRGAARD SVILAND

FOTO: HELENE KJÆRGAARD SVILAND
Daniel Eriksen, Ella Marie Hætta Isaksen og Aleksander Kostopoulos i Isák fremfører en av sine låter under «Hev stemmen» FOTO: HELENE KJÆRGAARD SVILAND
Last ned bilde

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, Post Malone, Ariana Grande, The 1975, Onkl P, Shawn Mendes, Dagny, The Beatles, Odd Nordstoga, Drake, Imagine Dragons, Seeb, The Rolling Stones m.fl.

Ny musikk fra Diana Ross, Ruben, Mabel, The Killers, Olivia Rodrigo og album fra Kings of Convenience samt ukens Podtips!18.6.2021 08:33:13 CEST | Pressemelding

Diana Ross "Thank You". Nytt album slippes til høsten Kings of Convenience endelig ute med nytt album Nawaz graver dypt i seg selv på “La Meg Leve” Snow Boyz slipper Bare Bangerz (vol 1) Ruben slipper låta “Candy” sammen med frigjørende og brennhet musikkvideo Sonny Alven vil få oss til å danse igjen med "Shut Up And Dance" Trygve Kongshavn med sommerens klareste oppfordring! "Let Them Know" er første nye musikk i 2021 fra Mabel. Låten er en futuristisk, uredd feel-good låt fra Mabel som viser en litt annen musikalsk side ved henne og er skrevet sammen samarbeidspartnerne og vennene Raye, SG Lewis og MNEK. I løpet av det siste året har Mabel vunnet BRIT Award for beste kvinnelige soloartist, nådd over fire milliarder streams, og debutalbumet High Expectations har passert to millioner. Låten "Don't Call Me Up" er tre ganger Platina i Norge, og albumet nærmer seg to ganger Platina. Årets største stjerneskudd Olivia Rodrigo slipper i dag låten “The Rose Song” - skrevet og fremført av Rodr

Kings of Convenience endelig ute med nytt album18.6.2021 08:11:47 CEST | Pressemelding

Kings of Convenience slipper i dag sitt første album på 12 år, Peace Or Love. Så langt har vi fått smakebitene "Rocky Trail" og "Fever", men med det nye albumet kommer også den nye singelen "Catholic Country". Låten har vokal fra duoens gode venn, den canadiske sangeren og låtskriveren, Feist. "Feist kom til Europa sommeren 2019 og motiverte oss til å få gjort noen innspillinger i mitt hus på Sicilia. Vi jobbet med mange låter der. Noen vil se dagens lys i fremtiden, mens "Catholic Country" var allerede ferdig moden. Man trengte bare å plukke den" - Erlend Øye. Peace Or Love er lyden av to gamle venner som utforsker en ny fase i livet sammen og finner nye måter å fange den unnvikende magien på. Albumet er spilt inn over fem år i fem forskjellige byer med elleve sanger om livet og kjærligheten med den forlokkende skjønnheten, renheten og følelsesmessige klarheten som forventes fra Kings of Convenience. Til høsten legger de ut på Europaturné og spiller fire konserter i hjemlandet: 15 Sep