Volkswagen Nyttekjøretøy

Multivan: Smarte nyheter som gir mer plass

Del
Noen ganger må selv det som er virkelig bra fjernes for å gi innovasjon. Volkswagen Commercial Vehicles har gjort nettopp dette, og gitt avkall på girspaken i Multivan. Målet er å gjøre kjøringen enklere – og frigi mer plass.
Skisse av den nye Multivan
Skisse av den nye Multivan

 

  • «Shift by wire»: Elektronisk bryter vil nå styre DSG-girkassen i Multivan
  • Multivan DNA: En praktisk åpning mellom forsetene er typisk for Multivan og gir god tilgang til passasjerrommet.
  • Automatisk bedre: Den neste generasjonen av Multivan vil ha automatgir med dobbeltclutch (DSG) som standard

De to første generasjonene av bestselgeren Multivan, T3 og T4, hadde en tradisjonell girstang med langt skaft. I T5 og T6 var girspaken flyttet opp til dashbordet. Det ga bedre plass mellom setene, og bedret tilgangen til passasjerrom som alltid har vært viktig i en Multivan. Men dette kan bli enda bedre – det vil den neste generasjonen snart vise.

Samspill mellom elektronikk og programvare gir nye muligheter. I den neste generasjonen av Multivan vil Volkswagen Commercial Vehicles utnytte dette ved å bytte ut girspaken med en bryter. Det reduserer størrelsen, og det gir mer plass mellom forsetene til å gå bakover i bilen.

Teknologien bak nyheten er «shift by wire». Det betyr at elektroniske signaler styrer girkassen – med ett klikk. Forutsetningen for dette er at den kommende Multivan er utstyrt med automatgir, nærmere bestemt en girkasse med dobbeltclutch (DSG).

– Vi har fjernet girstangen, frigjort plass og skaper et enda bedre førermiljø. Den nye generasjonen T-modeller vil bli spennende – det kan du se fram til, sier Albert Kirzinger, sjefsdesigner for Volkswagen Commercial Vehicles.

Nå er en liten bryter nok. Den er plassert ergonomisk perfekt i dashbordet, like til høyre for rattet. DSG-bryteren vil være på samme nivå som 10-tommers displayet til infotainmentsystemet. Her kan for øvrig området rundt bilen vises i 360-graders overblikk («Area View», tilvalg), for første gang i en Multivan. Systemet gjør manøvrering og parkering betydelig enklere.

På nivået under er også det tradisjonelle håndbrekket ryddet bort. I neste generasjon T-modeller vil også parkeringsbremsen aktiveres elektronisk – med en knapp, eller automatisk. Det frigjør enda mer plass mellom førersetet og fremre passasjersete.

Dette betyr at du enkelt kan se til barna mens du gjør et kort stopp, hente noe fra kjøleboksen eller bruke multifunksjonsbordet fra bakre avdeling som konsoll mellom fører- og passasjersetet.

Men nå er vi allerede over i neste historie om nye Multivan. Fortsettelse følger.

Se egen side for Multivan.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Skisse av den nye Multivan
Skisse av den nye Multivan
Last ned bilde
Skisse av den nye Multivan
Skisse av den nye Multivan
Last ned bilde

Lenker

Om Volkswagen Nyttekjøretøy

Volkswagen Nyttekjøretøy
Volkswagen Nyttekjøretøy
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.vw.no

Volkswagen Nyttekjøretøy

Volkswagen Nyttekjøretøy er Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul, og ble Norges mest kjøpte varebilmerke for 16. året på rad i 2020. Kvalitet, sikkerhet, skreddersøm og høyt utstyrsnivå kjennetegner modellene. Den fullelektriske e-Crafter er Volkswagens modell for kunder som ønsker en utslippsfri varedistribusjon i byene.

Fra 2022 vil Volkswagen tilby den helt nye ID. BUZZ Cargo som skal bygges på den nye elektriske plattformen i Hannover.

Følg pressemeldinger fra Volkswagen Nyttekjøretøy

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen Nyttekjøretøy på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Volkswagen Nyttekjøretøy

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye