Multivan – fra varebil til familiefavoritt

Suksessoppskriften: Ta den beste varebilen, og legg til personbilkomfort og fleksible interiørløsninger. Resultatet: Multivan. Den er et ikon i sin sjanger, og en kultbil for generasjoner. Senere i år lanseres en helt ny generasjon, som har det samme unike DNA-et.
Tidenes beste Multivan kommer på markedet i 2021
  • Den første Multivan ble lansert i 1985. Til nå er fire generasjoner lansert, og den er etablert som et ikon
  • Nå annonseres fortsettelsen av suksessoppskriften – i 2021 lanseres en helt ny generasjon
  • Nye Multivan vil videreføre det ikoniske DNA-et i en digitalisert og elektrifisert tid

Det er nettopp det unike DNA-et som har gjort Multivan til en av de mest suksessfulle flerbruksbilene noensinne. Et motorisert multiverktøy for familier og virksomheter; sport, ferie, og oppdagelsesreiser. Til nå er det lansert fire generasjoner av Multivan. Alle er basert på Transporter, nærmere bestemt på T3, T4, T5 og T6. I 2019 ble det også lansert en gjennomgående oppdatering av den aktuelle generasjonen: Multivan 6.1.

I september 1985, på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt, avduket Volkswagen den nye utgaven av T3: Den første Multivan. Side ved side med Transporter og Caravelle stod det nå en crossover mellom van, personbil, MPV – og campingbil. Komfortable kjøreegenskaper fikk følge av et multivariabelt interiørkonsept: Den bakre setebenken kunne bygges om til seng, og den originale Multivan hadde også et foldebord. Dette gjorde det mulig å bygge om varebilen til en campingbil for minimalister, på svært kort tid.

Varebilen var designgrunnlaget for dette multikonseptet, og ga en karismatisk utstråling. Form fulgte funksjon: Stor innvendig plass, med korte overheng og bratt frontrute. Fører og passasjer satt rett over forakselen. Her, høyt over veibanen, opplevde sjåføren den typiske Volkswagen T-modell-følelsen.

Gjennom de siste 35 år har Volkswagen Commercial Vehicles foredlet Multivan-ideen, igjen og igjen. Nye generasjoner av T-modellen har gjort det mulig å følge tidens krav: Nye skinnesystemer for setene, nye roterbare individuelle seter, variable bord, stadig mer intelligent infotainment og førerassistentsystemer, og økt effektivitet og sikkerhet har hele tiden holdt Multivan på topp.

Designsjef for Volkswagen Commercial Vehicles gir i denne videoen (tysk, med engelsk teksting) en kort oppsummering av hva som gjør T-modellene til Volkswagen så unike – og gir også noen glimt av den 7. generasjonen.

I år lanseres nemlig en helt ny generasjon Multivan. Dermed bringer Volkswagen Commercial Vehicles arven videre, for en ny tid: Mer bærekraftig, mer komfortabel, sikrere, mer intelligent, mer tilkoblet og med enda høyere kvalitet enn før. Nyttekjøretøyspesialistene fra Hannover vil bringe DNA-et fra de ikoniske T-modellene over i en digitalisert og elektrifisert tid.

Detaljene om nye Multivan blir gjort kjent i de kommende ukene og månedene.

Tidenes beste Multivan kommer på markedet i 2021
T3 Multivan