Motvind Norges tredje landsmøte - fornying og ny tillit

Med 144 delegater fra nord til sør ble møtet lørdag 24. april en manifestering av at Motvind Norge er en grasrotbevegelse. Eivind Salen fikk ny tillit som leder, Nils Utsi og Eivind Mauland gikk ut, og styret ble supplert med Torbjørn Lindseth fra Flatanger og Hedda Skår Indrebø fra Høyanger. Landsmøtet vedtok sju resolusjoner, og Motvind Norges motstand mot vindkraft både på land og hav, ble bekreftet. Det tekniske fungerte helt perfekt. Jevnt over et godt møte som ga styret et tydelig mandat til videre arbeid.

Hedda Skår Indrebø er leder i Ung Motvind Høyanger, er 17 år, fra Vadheim i Høyanger og går 2. året på Studiespesialisering på Høyanger vgs. Ho vil engasjere flere unge for å stoppe vindkraft og rasering av naturen. Foto: Privat

Eivind Salen ble valgt som leder med stort flertall, og resten av valgkomiteens innstilling fikk tilslutning. De fleste forslagene til endringer av vedtektene ble utsatt på grunn av tidsnød og behov for ytterligere finpuss.

Bruk av natur til overproduksjon av kraft er ikke akseptabelt, og de hemmelige grunneieravtalene som skaper splittelse i landet, må forbys. Konsesjoner som bryter en rekke lover og som ikke tar hensyn til folks eller andre arters helse, som kaster giftige epoxy forbindelser ut i livsgrunnlaget vårt, må selvsagt forbys. At det er greit at noen tjener penger på denne menneskefiendtlige virksomheten er en kortslutning som har nådd helt inn på statsministerens kontor.

Les mer her

Valget 2021 ble et historisk protestvalg, fra distriktsopprøret og kraftopprøret!14.9.2021 15:08:38 CEST | Pressemelding

Valgvinnerne ble Senterpartiet og Rødt. Og - folkebevegelsen Motvind Norge. Folkebevegelsen for natur og lokalsamfunn, mot vindkraft, har gjort store utslag. Høyre tapte mange stemmer på grunn av Solbergregjeringa og Tina Bru sitt råkjør for å fremme interessene til kraftlobbyen og vindkraftselskapene. Noe av FrP sin fremgang i siste fase skyldes nok deres punkt 7 Nei til vindturbiner. Mange har ønsket en grønn distriktspolitikk, og SP kunne nok fått enda flere stemmer om partiet hadde tatt et oppgjør med kraftspekulasjon og vindkraft. Rødt sin fremgang skyldes deres klare nei til vindkraft på land og hav. Trass nedgang, AP er nå største parti og i posisjon. Etter Støres tale er det mange som frykter at denne regjeringa kan bli enda verre enn Solbergregjeringa når det gjelder natur og miljø. Nå bør Jonas Gahr Støre lytte til folket, og ta de som kan bli Aps lagspillere for natur og lokalsamfunn på alvor. Både ut fra meningsmålingene og valgresultatet, vil det være klokt av Støre å sikr