Barnas Musikkteater

Mottar millionbeløp til forestillinger i Kristiansands barnehager

Barnas Musikkteater mottar en million kroner til forestillinger for Kristiansands barnehager fra Sparebankstiftelsen SR-Bank. Prosjektet går over to år, og gir konserter og akrobatikkforestillinger til samtlige barnehagebarn i byen.
Balansekunstneren Gulnigar Naman er en av Barnas Musikkteater's hovedartister. Foto: Tobias Hohle aasgaarden

Dette er en fantastisk gave til byen. Praktisk sett går den til Barnas Musikkteater, men reelt sett går den til alle barn i Kristiansand’s barnehager, sier Sonia Loinsworth, leder og kunstner i Barnas Musikkteater.

Barnas Musikkteater er
Norges største tilbyder av forestillinger til barnehagen. De spiller 500 forestillinger per år for 30 000 barn til barnehager i hele Norge, og har 6 artister i kunstnerstallen. Kunstnerbedriften bruker profesjonelle kunstnere på et høyt kunstnerisk nivå, som samtidig er flinke til å være i kontakt med små barn. Den drives fra Kristiansand.

Musikkteateret tilbyr konserter og forestillinger innen akrobatikk, sjonglering og nysirkus. Barnehagene tilbys også E-læringsprogram for personalet i arbeid med Sang og musikk i barnehagen.

Barnehagene har en stram økonomi, og det er langt fra alle som har råd til å kjøpe inn forestillinger. Det offentlige kulturtilbudet til barnehagene kommer sjelden og tilbys kun til noen barnehager. Det finnes tilbud på kunstinstitusjonene i sentrum, men det å reise langt med store barnegrupper er altfor krevende for både store og små. De fleste av barnehagene bruker derfor ikke tilbudene i byen, mens de som bruker dem tar med små grupper barn ad gangen. Dette er derfor en svært kjærkommen gave til alle barnehagene i Kristiansand.

Våre forestillinger koster godt under halv pris av det offentlige tilbudet per kunstnermøte per barn. Det gjør at vi når alle barehagebarn i byen med forestillinger i 2 år og kan tilby E-læringsprogram for de voksne i tillegg for en million, sier Loinsworth.

Kontakt: Sonia Loinsworth
info@barnasmusikkteater.no

Bilder

Last ned bilde
Gulnigar Naman fra Urumqi er en av barnas Musikkteater's hovedartister. Foto: Tobias Hohle aasgaarden
Last ned bilde
Gulnigar Naman er en av Barnas Musikkteater's hovedartister. Foro: Tobias Hohle Aasgaarden

Om Barnas Musikkteater

Barnas Musikkteater
Blokkhusgata 12
4608 Kristiansand S

45 66 30 00http://www.barnasmusikkteater.no

Barnas Musikkteater produserer konserter og balansekunst forestillinger av høy kunstnerisk kvalitet til barnehagen.

Norges største leverandør av forestillinger til barnehagen. Spiller 500 forestillinger for tilsammen 30 000 barn til barnehager i Norge hvert år. Vi bruker profesjonelle kunstnere på et høyt kunstnerisk nivå, som samtidig er flinke til å være i kontakt med små barn.

Barnas Musikkteater er støttet av Innovasjon Norge, Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde, Fond for Utøvende kunstnere, Sparebankstiftelsen SR-Bank og Oslo Kommune.

Følg pressemeldinger fra Barnas Musikkteater

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Barnas Musikkteater på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Barnas Musikkteater

Sang og musikk styrker barns intelligens og læringsevne28.8.2019 06:14:59 CEST | Pressemelding

The Washington Post melder at en av de største vitenskapelige studier i musikkens virkning på hjernen har funnet noe slående: Musikalsk trening påvirker ikke bare din musikalske evne - det gir store fordeler til den emosjonelle og atferdsmessige modningen hos barn. Studien, som ble gjennomført ved University of Vermont College of Medicine, fant at selv de som aldri kom forbi barnerim og sanger på do-re-mi nivå sannsynligvis har fått noen store utviklingsmessige fordeler bare ved å spille.