NAF

Motorsyklene tilbake på veien: - Følg godt med og gi tydelig tegn

Del
Flere motorsykler på veiene er et sikkert vårtegn og mange bruker tohjulingen til en luftetur fra isolasjon og hjemmekontor. - Våren krever at både bilister og motorsyklister skjerper sansene, følger godt med og gir tydelige tegn, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Som bilist er man nødt til å tenke som en som sitter bak styret til en tohjuling, og som fører av en tohjuling må man tenke som en bilist (Foto: NAF MC).
Som bilist er man nødt til å tenke som en som sitter bak styret til en tohjuling, og som fører av en tohjuling må man tenke som en bilist (Foto: NAF MC).

Av de 110 som døde i trafikken i 2019 var 16 motorsyklister. Bilistene dominerer dødsstatistikken med 60 drepte i 2020, men det er langt flere bilister enn motorsyklister på veiene. Tunge motorsykler utgjør fem prosent av kjøretøyparken. Inkluderer man lette motorsykler og mopeder nærmer det seg 10 prosent. Selv om tohjulingene stort sett bare er på veiene i sommerhalvåret, var likevel 14,5 prosent av de omkomne i trafikken i fjor motorsyklister og mopedister.

- Du er utsatt når du kjører på to hjul, men med et bedre samspill i trafikken, er det mulig å gjøre noe med den dystre statistikken, mener Sødal. - Som bilist er man nødt til å tenke som en som sitter bak styret til en tohjuling, og som fører av en tohjuling må man tenke som en bilist, fortsetter han.

For mange bilister er det en brå overgang når man etter vinteren ikke lenger er vant til å se motorsykler og mopeder på veiene. Når vi igjen skal dele veien med flere ulike kjøretøy, må du som bilist være ekstra oppmerksom i veikryss, følge nøye med og sjekke speilene og blindsonene ofte.

- Sørg også for å være tydelig på hvor du skal. For mange bilister slurver med å bruke blinklys. Bruk det aktivt, så andre i trafikken vet hvor du skal, oppfordrer Nils Sødal.

Det er nemlig slik at mopeden og motorsykkelen er mindre enn biler og vogntog, og de er derfor nærmere enn du tror. Derfor er samspillet og kommunikasjonen i trafikken ekstra viktig.

Mopedistene og motorsyklistene kan også gjøre noen grep for å være godt synlige i trafikkbildet. Det gjelder å gjøre seg mest mulig synlig ved å bruke tegn, fart og plassere seg på en smart og tydelig måte i veibanen og trafikken.

- La det være lett å oppdage deg når du er ute og kjører motorsykkel. Gi tegn og bruk lys. Og selv om det er varmt, bruk refleksvest eller klær med sterke farger, sier Nils Sødal.

Det er viktig at vi gir plass til alle, slik at hver og en av oss kan føle seg trygge i trafikken.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Som bilist er man nødt til å tenke som en som sitter bak styret til en tohjuling, og som fører av en tohjuling må man tenke som en bilist (Foto: NAF MC).
Som bilist er man nødt til å tenke som en som sitter bak styret til en tohjuling, og som fører av en tohjuling må man tenke som en bilist (Foto: NAF MC).
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye