Mot helelektrisk produksjonslinje for E39 Betna-Stormyra
Målet er å lære mer om hvordan nullutslippsmaskiner vil fungere ute på en anleggsplass. Vegprosjektet E39 Betna-Stormyra er valg ut som et av Statens vegvesen sine pilotprosjekter, for å teste ut nettopp dette.
-I dag setter vi i gang med elektrisk lasting, og nærmere sommeren tar vi også i bruk elektrisk steinknuser, sier Odd Helge Innerdal, prosjektleder i Statens vegvesen.
Tilskudd for å laste uten utslipp
I kontrakten for parsellen mellom Betna og Hestnes er det stilt krav til at knusing av masser skal foregå ved bruk av elektrisitet. Hvis entreprenøren i tillegg tar i bruk maskiner som utslippsfritt laster stein og mater knuser, så får de tilskudd til dette, og. Det har totalentreprenør Bertelsen & Garpestad planer om å få til.
-Det er denne vegen bransjen går, og vi vil være i front. Vi ser på dette som et referanseprosjekt som gir oss verdifull erfaring, sier Henning Lysaard, HMS leder i Bertelsen & Garpestad.
Steg for steg mot helelektrisk produksjonslinje
Etter hvert vil prosjektet også få tilgang til to elektriske dumpere. Da vil transporten av masser gå på strøm, og deler av produksjonslinjen blir helelektrisk.
Elektriske dumpere er ikke nevnt i kontrakten, men dette er noe Statens vegvesen og Bertelsen & Garpestad har forhandlet inn i etterkant.
- Når vi får på plass en elektrisk produksjonslinje får vi virkelig testet hvordan dette fungere i praksis. I etterkant skal vi dele våre erfaringer med andre prosjekter, og bidra til reduksjoner i klimagassutslipp også på andre veganlegg, sier Innerdal.
Viktige lærepunkter er hvordan kabling av maskiner påvirker mobiliteten, HMS i forbindelse med elektrifisering og samarbeid med strømleverandører. I tillegg skal vegvesenet også høste erfaringer rundt hvordan kontraktskrav og tilskudd påvirker leverandørenes satsing på elektrisk utstyr.
Viktig bidrag for å nå mål om utslippskutt
- Statens vegvesen har som mål å kutte de direkte utslippene fra anleggsvirksomhet med 55 % innen 2030.
- Fossilt drivstoff utgjør over 90 % av de direkte klimagassutslippene fra et veganlegg, og utslippskuttene vil i hovedsak måtte tas gjennom innfasing av nullutslippsmaskiner og -kjøretøy.
- Reduksjonene innebærer at utslippene i 2030 ikke overstiger 55 000 tonn CO2-ekvivalenter.
- Direkte klimagassutslipp utgjør i størrelsesorden 15-30 % av klimagassutslippene i et livsløpsperspektiv fra bygging av ny veg.
- Som indirekte klimagassutslipp regnes utslipp fra råvareuttak, transport, produksjon av ulike innsatsfaktorer til konstruksjoner mv.
Nøkkelord
Kontakter
Odd Helge InnerdalProsjektlederStatens vegvesen
Tel:47381990odd.innerdal@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
E6 i Hemnes åpnes tidligst tirsdag – gjennomfartstrafikk nord-sør oppfordres sterkt til å kjøre via Sverige26.10.2024 16:37:01 CEST | Pressemelding
Skal du reise mellom nord og sør i Norge bør du kjøre via Sverige hvis du kan.
E6 i Hemnes stengt gjennom helga – ny informasjon mandag kl. 1225.10.2024 17:30:15 CEST | Pressemelding
Anbefalt omkjøring er endret til E12 over Umbukta via Sverige og deretter rv. 73 via Hattfjelldal, der tollrestriksjonene nå er lettet.
Sju konkurrerer om ny vegdriftskontrakt i Gudbrandsdalen25.10.2024 13:24:38 CEST | Pressemelding
Totalt sju entreprenører har meldt seg på i konkurransen om å drifte riksvegene i Gudbrandsdalen i perioden 2025-2030. Nå skal Statens vegvesen velge tre til fire som går videre til forhandlinger.
Behov for sterkere virkemidler for elektriske varebiler25.10.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
Det er behov for sterkere virkemidler for å komme nærmere salgsmålet for lette varebiler i 2025, og nå et nytt mål for alle varebiler i 2027.
E6 i Hemnes stengt inntil videre - ferjesambandet fv. 17 Nesna-Levang kjøres døgnkontinuerlig24.10.2024 20:37:03 CEST | Pressemelding
Ferjesambandet Nesna-Levang vil fra og med torsdag kveld kjøres døgnkontinuerlig inntil videre.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom