Statens vegvesen

Mot helelektrisk produksjonslinje for E39 Betna-Stormyra

Del
Med en 52 tonns gravemaskin som går på strøm, tar Statens vegvesen et viktig steg mot helelektrisk produksjonslinje i byggingen av ny E39 i Heim
Statens vegvesen og totalentreprenør Bertelsen & Garpestad vil lære mer om hvordan nullutslippsmaskiner fungere ute på en anleggsplass. Fra venstre: Henning Lysgaard (B&G), Odd Helge Innerdal (Statens vegvesen) og Per Livar Ramsli (B&G). Foto: Marit Krekvik/Statens vegvesen
Statens vegvesen og totalentreprenør Bertelsen & Garpestad vil lære mer om hvordan nullutslippsmaskiner fungere ute på en anleggsplass. Fra venstre: Henning Lysgaard (B&G), Odd Helge Innerdal (Statens vegvesen) og Per Livar Ramsli (B&G). Foto: Marit Krekvik/Statens vegvesen

Målet er å lære mer om hvordan nullutslippsmaskiner vil fungere ute på en anleggsplass. Vegprosjektet E39 Betna-Stormyra er valg ut som et av Statens vegvesen sine pilotprosjekter, for å teste ut nettopp dette.

-I dag setter vi i gang med elektrisk lasting, og nærmere sommeren tar vi også i bruk elektrisk steinknuser, sier Odd Helge Innerdal, prosjektleder i Statens vegvesen.

Tilskudd for å laste uten utslipp

I kontrakten for parsellen mellom Betna og Hestnes er det stilt krav til at knusing av masser skal foregå ved bruk av elektrisitet. Hvis entreprenøren i tillegg tar i bruk maskiner som utslippsfritt laster stein og mater knuser, så får de tilskudd til dette, og. Det har totalentreprenør Bertelsen & Garpestad planer om å få til.

-Det er denne vegen bransjen går, og vi vil være i front. Vi ser på dette som et referanseprosjekt som gir oss verdifull erfaring, sier Henning Lysaard, HMS leder i Bertelsen & Garpestad.

Steg for steg mot helelektrisk produksjonslinje

Etter hvert vil prosjektet også få tilgang til to elektriske dumpere. Da vil transporten av masser gå på strøm, og deler av produksjonslinjen blir helelektrisk.

Elektriske dumpere er ikke nevnt i kontrakten, men dette er noe Statens vegvesen og Bertelsen & Garpestad har forhandlet inn i etterkant.

- Når vi får på plass en elektrisk produksjonslinje får vi virkelig testet hvordan dette fungere i praksis. I etterkant skal vi dele våre erfaringer med andre prosjekter, og bidra til reduksjoner i klimagassutslipp også på andre veganlegg, sier Innerdal.

Viktige lærepunkter er hvordan kabling av maskiner påvirker mobiliteten, HMS i forbindelse med elektrifisering og samarbeid med strømleverandører. I tillegg skal vegvesenet også høste erfaringer rundt hvordan kontraktskrav og tilskudd påvirker leverandørenes satsing på elektrisk utstyr.

Viktig bidrag for å nå mål om utslippskutt

  • Statens vegvesen har som mål å kutte de direkte utslippene fra anleggsvirksomhet med 55 % innen 2030.
  • Fossilt drivstoff utgjør over 90 % av de direkte klimagassutslippene fra et veganlegg, og utslippskuttene vil i hovedsak måtte tas gjennom innfasing av nullutslippsmaskiner og -kjøretøy.
  • Reduksjonene innebærer at utslippene i 2030 ikke overstiger 55 000 tonn CO2-ekvivalenter.
  • Direkte klimagassutslipp utgjør i størrelsesorden 15-30 % av klimagassutslippene i et livsløpsperspektiv fra bygging av ny veg.
  • Som indirekte klimagassutslipp regnes utslipp fra råvareuttak, transport, produksjon av ulike innsatsfaktorer til konstruksjoner mv.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Statens vegvesen og totalentreprenør Bertelsen & Garpestad vil lære mer om hvordan nullutslippsmaskiner fungere ute på en anleggsplass. Fra venstre: Henning Lysgaard (B&G), Odd Helge Innerdal (Statens vegvesen) og Per Livar Ramsli (B&G). Foto: Marit Krekvik/Statens vegvesen
Statens vegvesen og totalentreprenør Bertelsen & Garpestad vil lære mer om hvordan nullutslippsmaskiner fungere ute på en anleggsplass. Fra venstre: Henning Lysgaard (B&G), Odd Helge Innerdal (Statens vegvesen) og Per Livar Ramsli (B&G). Foto: Marit Krekvik/Statens vegvesen
Last ned bilde
Prosjektleder Odd Helge Innerdal Foto: Marit Krekvik/Statens vegvesen
Prosjektleder Odd Helge Innerdal Foto: Marit Krekvik/Statens vegvesen
Last ned bilde
Gravemaskinen er koblet til strøm når den er i drift. Kabeltårn til venstre i bildet. Foto: Marit Krekvik/ Statens vegvesen
Gravemaskinen er koblet til strøm når den er i drift. Kabeltårn til venstre i bildet. Foto: Marit Krekvik/ Statens vegvesen
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen
Statens vegvesen
Postboks 1010 Nordre Ål
2605 Lillehammer

22 07 30 00http://www.vegvesen.no

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye