Morgenstern får en av Norges største reklamejobber

På to måneder har 43 byråer blitt til ett. – Skyhøyt nivå.
Lodrett venstre: Helene Klæboe Berg (markedssjef i Ice Bedrift), Carina Llaò (rådgiver i Morgenstern, Mira Liv Helland Mortensen (tekstforfatter i Morgenstern), Camilla Nygaard (leder for reklame og produksjon i Ice). Lodrett høyre: Sebastian Prestø (tekstforfatter i Morgenstern), Anders Muurman Holm (kreativ leder/tekstforfatter i Morgenstern), Mussa Dagnew (leder for markedsføring i Ice), Jannicken Lampe (marked og merkevaresjef i Ice), Sebastian Graf Stenberg (tekstforfatter i Morgenstern). FOTO: Sebastian Storvik/Ice

Ice har valgt Morgenstern som sitt nye reklamebyrå. I starten av januar begynte Ice jakten på nytt reklamebyrå. 43 byråer har gradvis blitt til ett over en to-måneder lang konkurranse som innebar speed-dates, workshops, strategisk og kreative leveranser og tidvis vanskelige valg.

– Aller først: nivået har vært skyhøyt. Selv om dette har vært en prosess som innledningsvis ble pakket inn i speed-dates og frieri så har det som i kjærligheten vært hardt arbeid og tidvis krevende. Vi har investert mye tid og krefter, og har måttet avvise flere ekstremt dyktige byrå og herlige folk på veien, og det har jo gjort vondt, sier Jannicken Lampe, markeds- og merkevaresjef i Ice.

Hvorfor Morgenstern?

– Morgenstern har gjennom hele prosessen levert ekstremt bra og solid, og jevnt over høyere enn konkurrentene. De har imponert oss med sin tilnærming, teamsammensetning, mentalitet og strategiske kreativitet. De har utfordret oss og inspirert oss, og vi opplever at de kan tilføre merkevaren, og ikke minst hverdagen og prosessene flere spennende dimensjoner og perspektiver som vil bidra svært positivt til veksten vår videre mot 1M kunder, forteller Lampe.

Carina Llaò, rådgiver i Morgenstern, sier det har vært en emosjonell tid for hele teamet.

– Vi hadde altså så lyst på dette samarbeidet. Både fordi vi tidlig kjente at kjemien var der, og fordi vi har sett hvordan Ice har kjøpt bra reklame av Nord DDB. Ice har en unik mulighet til å riste skikkelig i "Telekom-Norge", det skal vi gjøre vårt beste for å bidra til. Vi vil også berømme Ice for en profesjonell og ryddig prosess. Deadlines som til enhver tid er overholdt, samt at de honorerte litt lenger ned i prosessen. Nå gleder vi oss til å jobbe sammen med den kule gjengen i Ice!

– Møtte byrå vi ikke kjente til

Ice inviterte som nevnt bransjen til «speed-dates». Dette innebar egentlig at alle byrå i Norge som ønsket fikk mulighet til å søke på rollen som Ice sitt nye reklamebyrå.

– Det å gå fra 43 til 1 byrå betyr jo tross alt at 42 byråer opplever en skuffelse i ulik grad, basert på hvor langt de har vært med i prosessen. Vi har hele veien gjort vårt beste for å være tydelig og ikke minst ærlig og transparente gjennom å gi grundige tilbakemeldinger underveis. Vi har også valg å kompensere byråene som var med i steg tre og fire i prosessen, noe vi også har fått positive tilbakemeldinger på, sier hun.

Hun forteller at flere av byråene kan anbefales på det sterkeste.

– Vi føler oss privilegerte og takknemlige for muligheten til å kunne velge. Jeg har stor respekt for de som har deltatt. Det at vi gikk bredt ut resulterte også i at vi helt i siste runden hadde vi med et byrå som vi ikke hadde på radaren før vi startet, og selv om det bare ble én vinner er det mange vi kan rose opp i skyene.

Overgang fra Nord DDB

Ice har de siste fire årene brukt Nord DDB, som blant annet har laget «På nett med gen-z»-kampanjen til Ice Ung, og mobilselskapets 5G-kampanje.

– Jeg vil takke Nord DDB for svært innholdsrike år, og ikke minst applaudere de for resultatene de har prestert på tvers av kundene sine, men også resultatene de har levert for oss. Spesielt med gode synlige resultater siste året. At de er solide både strategisk og kreativt er det jo ingen tvil om, noe de også beviser på både Gullblyanten og på ANFO-effekt gjennom å vinne gull for flere av sine kunder, inkludert oss i ice.

Lampe forteller at tiden var moden for endring.

– Vi har gjennom hele prosessen vært på jakt etter det byrået vi tror vi kommer til å jobbe best med i neste fase, mot 1M kunder. I dette har det handlet om å finne riktige kombinasjon av folk og fag. Vi har gjennom prosessen scoret byråene på over 40 ulike parametere, men i tillegg til de kvantitative vurderingene, er det jo gjerne slik at puslespillbrikken til slutt faller på plass og kjennes helt riktig. Og Morgenstern var puslespillbrikken vi var på jakt etter. Det betyr jo ikke at vi ikke har hatt et fantastisk samarbeid og reise med Nord DDB, men at tiden var moden for endring, og vi gleder oss til å ta fatt på jobben med Morgenstern, sier hun.

Eddie D´Sa, administrerende direktør i Nord DDB, forteller at strategisk bruk av «smart creativity» bidrar vi til å gi selksapets kunder konkurransefortrinn som leverer på ambisiøse vekstmål og utover investeringsnivå.

– Vi er derfor ekstremt stolte av å ha vært en del av Ice sin reise fra 440.000 kunder til nærmere 800.000 kunder de siste fire årene. Ice har et fantastisk team av dyktige folk som fortjener denne suksessen mer enn noen andre, og vi blir ikke overrasket om de nå bygger videre på momentumet, og vokser videre til langt over millionen kunder i 2025. Vi vil følge like godt med på telekom-markedet fra utsiden som vi har fra innsiden, sier avslutter D´Sa.

Ice har ett av verdens beste, og Norges mest stabile mobilnett, med bransjens beste kundeservice. Totalt med privat- og bedriftsmarkedet har Ice 757.000 mobilkunder.

De aller fleste som bytter mobilabonnement, velger Ice. Slik har det vært i 8 år på rad, som er antall år siden Ice startet å selge mobilabonnement.