Mørenot AS

Mørenot oppfordrer havnæringen til å bidra i opprydningsspleis

I anledning World Cleanup Day lanserer Mørenot en innsamlingsaksjon for å bidra til å rydde verdenshavene for plast.

Foto: The Ocean Cleanup

Årlig havner rundt 8 til 12 millioner tonn plast i havet, og mye av det stammer fra fiskeri- og oppdrettsaktivitet. The Ocean Cleanup har initiert verdens største opprydningsaksjon for å samle opp de enorme ansamlingene av plast i Stillehavet. Mørenot har levert design og produksjon av to innovative systemer for oppsamling av plast til The Ocean Cleanup, og ønsker nå å bidra ytterligere ved å mobilisere til en innsamlingsaksjon.

- Vi vet at havnæringene utgjør en stor del av plastforurensning i havet, og det er viktig at vi som leverandører inn mot næringen også blir en del av løsningen og melder oss på opprydningen. Som aktører i denne industrien har vi et ansvar. Vi må beskytte havene som en næringskilde for framtidige generasjoner. En del av dette er også å rydde opp havplasten, sier CEO i Mørenot, Arne Birkeland.

Den 17. september markeres World Cleanup Day i 191 land med millioner av frivillige, næringslivsaktører, myndigheter og organisasjoner som bidrar til å rydde hav og strender for plast og annet avfall. Mørenot inviterer og utfordrer aktører i bransjen til å bli med i kampen mot havplast ved å støtte The Ocean Cleanup gjennom innsamlingskampanjen som er publisert på Spleis.no.

- Vi har som mål å samle inn to millioner kroner i løpet av det kommende året, og vi har selv bidratt med 100 000 kroner, i tillegg til det viktige bidraget vårt til gjennomføringen av selve opprydningen i Stillehavet. Vi oppfordrer nå bedrifter og kollegaer i havnæringen til å bli med oss i kampen mot havplast, sier Birkeland.

Link til innsamlingsaksjonen: https://www.spleis.no/project/229878

Marthe Amundsen Brodahl
Strategy and Business Development Manager

Mobile +47 452 39 596
E-mail: marthe.brodahl@morenot.com

Om Mørenot AS

Mørenot AS

Om Mørenot
Mørenot er en global leverandør til fiskeri, oppdrett og seismikk og har 750 dedikerte ansatte innen salg, service og produksjon verden over. Vi har som hovedoppdrag å levere løsninger for bærekraftig høsting av havets ressurser.

Om The Ocean Cleanup

Ocean Cleanup er en ideell organisasjon som utvikler løsninger for å befri verdenshavene for plast. De har som mål å nå dette målet ved å ta en todelt tilnærming: dempe tilsiget via elver og rydde opp i det som allerede har samlet seg i havet. For sistnevnte utvikler The Ocean Cleanup store systemer for å effektivt samle og fjerne plasten regelmessig.
For å dempe forsøpling via elver, har The Ocean Cleanup utviklet løsninger for å stoppe plasten før den når havet. The Ocean Cleanup ble grunnlagt i 2013 av Boyan Slat, og sysselsetter nå et bredt team på omtrent 100. Stiftelsen har hovedkontor i Rotterdam, Nederland.

For mer informasjon, besøk: theoceancleanup.com og følg @theoceancleanup på sosiale medier.

Link til innsamlingsaksjonen: https://www.spleis.no/project/229878
Link til hjemmeside: https://www.morenot.no/
Link til The Ocean Cleanup: https://theoceancleanup.com/

Følg pressemeldinger fra Mørenot AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mørenot AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.