Mondelez frikjent i MFU
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) har behandlet en klage mot Mondelez’ kampanje på Instagram for Freias sjokolader. Klageren mente at selskapets kampanje var særskilt rettet mot barn. Kampanjen gikk ut på å finne en såkalt gullbillett i en av Freias sjokoladeprodukter. Gullbilletten ville gi to personer over 16 år en «drømmedag» hos Freia. Som et oppmerksomhetsvekkende element i kampanjen ble det benyttet en figur som fremstilte en produksjonsmedarbeider.
Kampanjen ble gjennomført og vurdert ut fra MFUs retningslinjer før det ble innført en strengere aktsomhetsnorm for ungdom mellom 13-16 år.
MFU konkluderte med at kampanjen ikke var i strid med MFUs retningslinjer punkt 2, som gjelder markedsføring rettet mot barn under 13 år. Utvalget bemerket at figuren som ble benyttet i kampanjen var i grenseland for hva som kan tillates ved markedsføring av sjokolade. Utvalget la imidlertid særlig vekt på at profileringen i sosiale medier var gjort mot utvalgte brukergrupper over 18 år, samt at det var satt aldersgrense på 16 år for å kunne bruke premien. Klagen ble derfor ikke gitt medhold. Vedtaket var enstemmig.
Nøkkelord
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461mfu@mfu.asBilder
Dokumenter
Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
MFU har fattet to vedtak som begge feller Spar Gran16.4.2024 12:51:29 CEST | Pressemelding
I begge vedtakene vurderer utvalget det slik at Spar Gran med kjøpmann Lereng i spissen bryter aktsomhetsplikten vedrørende markedsføring overfor ungdom.
Fordelt på 2 vedtak har MFU felt 7 leketøysforretninger for markedsføring av Prime15.4.2024 10:10:09 CEST | Pressemelding
Sakene føyer seg inn i en trend der MFU må ta stilling til leketøysforretningers markedsføring av usunne produkter overfor barn og ungdom.
MFU har fattet vedtak mot Extra Leker22.3.2024 09:08:32 CET | Pressemelding
Extra Leker ble felt av MFU for salg av søtsaker i leketøysforretning.
MFU fattet 2 vedtak i 2023 der emballasje stod sentralt20.3.2024 09:43:18 CET | Pressemelding
Begge sakene ledet til fellelse, og viser at selv om annonsøren i utgangspunktet står fritt med hensyn til utforming av selve produktet og emballasjen, vil denne utformingen ha betydning for hvilke medier og virkemidler som annonsøren kan ta i bruk.
MFU fattet 3 vedtak i 2023 der oppstilling i butikk stod sentralt.18.3.2024 10:25:10 CET | Pressemelding
Selv om oppstilling i butikk er sentralt i sakene viser sakene betydningen av at det foretas en helhetsvurdering basert på produkt, medier og virkemidler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom