Møllerselskapene med historisk miljøsamarbeid

Møller Bil og Møller Eiendom har inngått en avtale som forplikter selskapene til å energioppgradere inntil 15 forhandleranlegg i Sør-Norge, der Møller Bil er leietaker.

Samarbeidsprosjektet skal gjennomføres i løpet av de neste to årene, og har som mål å redusere energibruken med 15 prosent i de aktuelle bygningene. Dette tilsvarer energibruken til 1250 ID.4 elbiler på veiene hvert år.

Bakgrunnen for prosjektet er målet om å skape en mer bærekraftig forretningsdrift:

- Dette er første gangen et slikt ambisiøst prosjektet gjennomføres, og det vil være et godt utgangspunkt for lignende prosjekter også i fremtiden. sier Espen Wiik, COO i Møller Bil.

- Det å redusere energibruken og unødvendig sløsing med energiressurser står sentralt i bærekraftarbeidet for begge selskapene, understreker Wiik.

- Vi har de tre siste årene investert rundt 13 millioner kroner i energioppgraderinger på Møller Bils forhandleranlegg. Nå girer vi opp og har da som plan å investere 30-40 millioner kroner de neste to årene og tar med det et viktig steg videre, sier Isak Oksvold, direktør for miljø- og bærekraft i Møller Eiendom.

Møter nye krav til bærekraft fra EU
Det stilles stadig nye bærekraft-krav overfor eiendomsselskap, som den nye handlingsplanen fra EU for et mer bærekraftig finanssystem og EUs taksonomi. Redusert energibruk og krav om beste energiklassifisering av bygg står sentralt i dette regelverket.

Samarbeidsprosjektet skal bidra til at en større del av Møller Eiendoms portefølje skal være i tråd med EU taksonomiens krav til bærekraftige eiendommer.

- Vi har satt oss som mål at vi i løpet av 2025 skal ha minst 50 prosent bærekraftige eiendommer i vår portefølje. Samarbeidsprosjektet med Møller Bil kan være med å løfte dette nivået vesentlig, anslagsvis til ca. 26 prosent hvis alt går etter planen, sier Oksvold.

En mer bærekraftig verdikjede for bil
Møller Bil har som mål å skape en mer bærekraftig verdikjede for bil, og skal også følge opp konsernmålene til eier Møller Mobility Group om vesentlige kutt i karbonintensitet - med en reduksjon på -44% i scope 1 og 2 i 2027 fra 2019 nivå.

- Samarbeidsprosjektet vil resultere i lavere energibruk og mer lokal fornybar energiproduksjon for bilvirksomheten, og er således et direkte bidrag til konsernmålene om lavere karbonintensitet, sier leder for miljø og klima i Møller Mobility Group, Ida Pernille Hatlebrekke.

Nylig ble det også kjent at Møller Bil investerer i et nytt, moderne anlegg på Jessheim, som vil være i førersetet når det gjelder bærekraftige løsninger.