Møller Mobility Group signerer Grønnvaskingsplakaten – oppfordrer bransjen til å følge etter

Bærekraft er én av grunnpilarene i Møller Mobility Groups strategi. Nå tas Grønnvaskingsplakaten i bruk som rettesnor for det videre bærekraftarbeidet i konsernet.

Bærekraft og samfunnsansvar er kompliserte områder der det kan være lett å trå feil. I Møller Mobility Group er det lange tradisjoner for å ta samfunnsansvar, og bærekraftarbeidet er tydelig uttalt i selskapets strategi mot 2025.

– Vi ønsker å engasjere våre ansatte, samt sikre at tiltakene vi implementerer faktisk bidrar. Vi skal fremover ta et grundig blikk på oss selv for å sikre at vi kommuniserer bærekraft på en troverdig og god måte, forklarer konsernsjef i Møller Mobility Group, Petter Hellman.

Grønnvasking er en form for misledende markedsføring der et produkt eller en virksomhet fremstilles som bedre enn den faktisk er i forhold til innvirkning på klima, natur, dyr og mennesker.

Over 400 selskaper har nå signert plakaten, og dermed forpliktet seg til å ta et særskilt ansvar for å sette handling bak ord og unngå grønnvasking.

- Vi har nå forpliktet oss til å følge plakatens prinsipper, men det er ikke dermed sagt at vi har vært best i klassen frem til nå. Ved å signere plakaten uttrykker vi imidlertid en tydelig ambisjon innen de tolv bærekraftområdene som er viktigst for vår virksomhet, sier Hellman.
- Vi oppfordrer samtidig andre aktører i bransjen vår til å gjøre det samme, legger konsernsjefen til.

- Møller Mobility Group har et tydelig kundeløfte om å legge til rette for at kundene kan foreta gode miljøvalg. Da er god og tillitsfull kommunikasjon helt avgjørende. Vi er glade for at Møller Mobility Group nå stiller seg bak prinsippene i grønnvaskingsplakaten og vil delta i vårt felleskap og dele sin innsikt og erfaring med hele nettverket, sier Bjørn Kjærand Haugland, administrerende direktør i Skift – Næringslivets klimaledere.