Møller Mobility Group leverer rekordresultat også i andre tertial

Fremgangen fortsetter for Nordens største bilkonsern, og resultatet per andre tertial er nesten på nivå med fjorårets samlede resultat.

Resultat før skatt er på 1,635 MNOK, hvilket er 669 MNOK bedre enn tilsvarende periode i fjor, og nesten på nivå med helårsresultatet for 2020. Forbedringen er god på samtlige forretningsområder.

- Vi fortsetter å levere solide resultater, vi har attraktive modeller i markedet og flere på vei inn, og kontraktsinngangen er meget god, sier konsernsjef Petter Hellman i Møller Mobility Group.

Omsetningen for konsernet var per andre tertial på 24,2 milliarder kroner, mot 20,8
milliarder kroner i samme periode i 2020.

- God etterspørsel etter nye elektriske bilmodeller, et sterkt bruktbilmarked, samt god omsetningsutvikling og effektivitet i servicemarkedet, er de største driverne bak omsetningsøkningen, forklarer Hellman.

Utfordrende leveringssituasjon
Kontraktsinngangen på nye biler er fortsatt meget høy, men utleveringstakten er så langt lavere enn i fjor grunnet delemangel på fabrikkene.

- Det er fremdeles leveringsproblemer på enkelte elektroniske komponenter til bilindustrien som følge av pandemien, dette medfører dessverre leveranseforsinkelser på enkelte modeller. Vi samarbeider tett med våre fabrikker for å kartlegge omfanget og informere kundene. Det er svært viktig for oss å ivareta våre kunders behov, og vi jobber intenst med å finne gode løsninger, understreker Hellman.

Satsing på bilholdtjenester
Møller Mobility Group kjøpte i andre tertial 50 prosent av aksjene i den norske bilvaskekjeden LaserWash, som importerer børsteløs vasketeknologi, og driver
13 bilvaskeanlegg i østlandsområdet. Oppkjøpet er en del av en større satsing på bilholdtjenester, og sorterer under Møller Mobility Services.

Møller Mobility Group ser et stort potensial for verdiskaping innenfor nye mobilitetstjenester, finansering og nye bilholdtjenester. For å samle kraft rundt satsingen har konsernet etablert dette nye forretningsområdet, som omfatter konsernets eierskap i tjenesteleverandører utenom bilforhandlere. Konsernets eierandeler i Volkswagen Møller Bilfinans, HYRE, Mitt Dekkhotell inngår også i dette området.

Attraktiv arbeidsplass
I juni ble det kjent at Møller Mobility Group var på topp 20-listen over de mest attraktive arbeidsgiverne i Norge. Dette ble avdekket i undersøkelsen «Randstad Employer Brand Research». Av de 75 største selskapene i Norge, er Møller Mobility Group rangert på 14. plass.

- Vår ambisjon er å være blant de beste arbeidsplassene i Norden og Baltikum – uavhengig av bransje, så dette ser vi på som en anerkjennelse av den innsatsen som legges ned for å ta vare på og utvikle folka våre, og attrahere oss nye medarbeidere, utdyper Hellman.

Ledende på utslippsfrie biler
I årsrapporten for 2020 presenterte Møller Mobility Group for første gang et komplett klimaregnskap for 2020 og 2019. Klimaregnskapet er basert på GHG-protokollen og omfatter både direkte utslipp fra virksomheten, samt indirekte utslipp i form av samlet livsløpsutslipp for de biler konsernet importerer og selger. De indirekte utslippene utgjør 99,5 prosent av konsernets samlede utslipp, og de totale utslippene ble redusert med 18 prosent fra 2019 til 2020 som følge av en kraftig økning i andelen av elektriske biler.

- Vi skal fortsette å være en aktiv pådriver for at en stadig større andel av bilparken blir utslippsfri. Vi vil kunne dokumentere en enda større utslippsreduksjon for 2021 basert på vårt høye elbilsalg, sier Petter Hellman.

Gode utsikter for 2022
Møller Mobility Group har en meget sterk finansiell posisjon, en solid ordrebank, og en modellportefølje som har truffet markedene godt i 2021. Utgangspunktet er dermed svært godt for videre utvikling.

- 2021 blir et meget godt år for konsernet, men det knyttes noe usikkerhet til den nevnte leveringssituasjonen fremover. De makroøkonomiske utsiktene er også grunnleggende gode, men det er en viss risiko for tiltakende finansiell uro, som kan få innvirkninger på bilsalget det kommende året. Vi forventer likevel at også 2022 blir et godt år, avslutter Hellman.

Resultatfremgang i samtlige forretningsområder

Harald A. Møller
(bilimport Norge) leverte et resultat før skatt på 718 MNOK mot
458 MNOK i 2020. Fremgangen skyldes økt omsetning av Volkswagen og Skoda som følge av lanseringene av Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq. Omsetning av deler og tilbehør økte med 7 prosent, og totalt sett økte omsetningen med 27 prosent i forhold til 2020.

Møller Bil (bilforhandlere i Norge og Sverige) oppnådde samlet sett et resultat før skatt på rekordhøye 852 MNOK mot 509 MNOK i 2020. Omsetningen av nye biler har økt med
19 prosent i Norge. Servicemarkedsomsetningen økte 7 prosent, drevet av veksten i første tertial. I Sverige økte omsetningen totalt med 16 prosent, i hovedsak drevet av nybilsalget. Samlet sett er omsetningen for Møller Bil totalt 12 prosent høyere enn i fjor, samtidig som bruttofortjenesten er styrket.

Baltikum (bilimport og bilforhandlere i Baltikum) oppnådde samlet sett et resultat før skatt på 120 MNOK mot 53 MNOK i 2020. Etter et meget krevende 2020 med tidvis omsetningsfall opp mot 80 prosent i enkelte deler av virksomheten, har markedene bedret seg betydelig i 2021. Resultatet for importvirksomheten ble 52 MNOK mot 25 MNOK i 2020, og resultatet fra forhandlervirksomheten ble 67 MNOK mot 28 MNOK i 2020. Resultatforbedringen i begge virksomhetene er i hovedsak drevet av god omsetningsøkning i alle deler av virksomheten.

Møller Mobility Services (MMS) rapporteres fra 2021 som et nytt forretningsområde, og inkluderer konsernets eierandeler i tjenesteleverandører utenom bilforhandlere (Volkswagen Møller Bilfinans, HYRE, Mitt Dekkhotell og LaserWash). Møller Mobility Services oppnådde et resultat før skatt på 100 MNOK mot 99 MNOK i 2020. Resultatandelen fra Volkswagen Møller Bilfinans utgjør 101 MNOK mot 89 MNOK i 2020 av det samlede resultatet til MMS.