Møller Bil investerer tungt i forhandlernettverket i Oslo: Kjøper Erik Arnesen Bryn AS

Møller Bil har inngått intensjonsavtale med eierne av Erik Arnesen Bryn AS om kjøp av Volkswagen- og Audi forhandleren med tilhørende selskap. Partene tar sikte på at overtagelsen skjer i løpet av november.

- Erik Arnesen Bryn har i en årrekke vært en flott representant for våre merker i Oslo. Familien bak selskapet har lagt grunnlaget for en suksesshistorie som vi er helt sikre på at Møller Bil nå vil videreføre, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør hos importøren Harald A. Møller AS, som eies av Møller Mobility Group.

Harald A. Møller og Volkswagen-gruppen har samme strategi – nemlig å skape sterke regionale forhandlere og et forhandlernett med størst mulig konkurransekraft.

- Bilbransjen er i stor endring både digitalt, markedsmessig- og organisatorisk. Nøkkelen for å lykkes i fremtiden ligger i en driftsmodell med god kjedestyring og effektive kjerneprosesser. I Møller Bil ser vi store muligheter for fremtiden, og med kraft fra vår effektive kjedestyring og nye arbeidsmodeller skal vi nå fremtidens mål. Vi skal sørge for å videreføre gode opplevelser for kundene til Erik Arnesen Bryn, i tillegg til å ta vare på de dyktige medarbeiderne, sier Sverre Helno, administrerende direktør i Møller Bil, som eies av Møller Mobility Group.

Avtalen innebærer at Møller Bil kjøper bilvirksomheten, mens eierne av Erik Arnesen Bryn beholder eiendomsvirksomheten, med Møller Bil som langsiktig leietaker. Møller Bil overtar også det nye skade- og lakksenteret på Langhus. Erik Arnesens øvrige bilvirksomheter berøres ikke av endringene.

Partene er enige om ikke å kommentere kjøpspris eller andre kommersielle detaljer. Avtalen forutsetter godkjennelse fra Konkurransetilsynet før den formelt kan gjennomføres.

- Erik Arnesen Bryn har siden 1974 vært en privateid merkeforhandler for Audi, Volkswagen og Volkswagen Nyttekjøretøy i Oslo. Audi har vi faktisk representert helt siden 1964. Vi har i alle år hatt et godt og nært samarbeid med importøren Harald A. Møller AS. Vi har alltid hatt et ønske om å drive og videreutvikle vår virksomhet, så det er derfor vemodig å informere om oppkjøpet til våre ansatte og kunder. Med de endringer som bransjen står overfor ser importøren nå behov for å konsolidere forhandlernettverket i Oslo-regionen. Vi er trygge på at Møller vil ivareta våre kunder og medarbeidere på best mulig måte. På vegne av eierne av Erik Arnesen Bryn vil vi takke for det gode samarbeidet med Møller gjennom 48 år, og samtidig ønske lykke til med å bygge virksomheten videre inn i fremtiden, sier Terje Thoner, eier og styreleder i Erik Arnesen Bryn.

Fakta:
Erik Arnesen Bryn har totalt rundt 130 medarbeidere, og hadde en samlet omsetning på rundt 1,1 MRD kroner i 2021. I løpet av fjoråret solgte forhandleren over 2100 nye og over 1400 brukte biler.
Møller Bil er Norges største bilforhandlerkjede med 44 forhandlere og 2.389 medarbeidere. Møller Bil oppnådde samlet sett et resultat før skatt på 1,303 milliarder kroner i 2021 og utleverte 32.822 nye biler og 25.217 brukte biler i Norge og Sverige.