Moelven med tidenes investeringsløft

Moelven skal modernisere og videreutvikle kapasiteten ved Moelven Edanesågen AB og Moelven Valåsen AB. Til sammen skal konsernet investere for over 600 millioner svenske kroner på de to sagbrukene de kommende årene.
Moelven Edanesågen (t.v) och Moelven Valåsen.

- Dette er en storsatsning fra Moelvens side. Både Moelven Edanesågen og Moelven Valåsen skal bli morgendagens sagbruk, og de vil være viktige brikker i konsernets arbeid med å sikre internasjonal konkurransekraft i fremtiden, sier konsernsjef Morten Kristiansen i Moelven Industrier ASA.

Største enkeltinvestering

Moelven Edanesågen  får en totalrenovering av hele produksjonsprosessen fra tømmersortering, tømmerinntak, ny saglinje og nye tørker med økt kapasitet. Dette blir Moelvens største enkeltinvestering gjennom tidene, med en ramme på SEK 450 millioner. Prosjektet skal ferdigstilles i løpet av første halvår i 2024. Når det står ferdig vil Moelven Edanesågen få en betydelig økning i produksjonskapasiteten.

- I Moelven har vi alltid sett på svenskegrensen som en fylkesgrense, om enn ikke i disse pandemitider. På Edane, som ligger rett ved grensa, skal vi nå effektivisere og fornye produksjonen, slik at sagbruket fortsatt kan forsyne det norske og svenske markedet med klimasmarte trevarer, sier Kristiansen.

Moelvens største sagbruk vokser

Moelven Valåsen i Karlskoga skal vokse i kapasitetet, og bygger i disse dager en ny energisentral som settes i drift mot slutten av året, en investering på SEK 60 millioner. Nå satser Moelven ytterligere SEK 185 millioner på å videreutvikle sagbruket. Dette innebærer nyinvestering av saginntak, råsortering med kamerateknologi, og en ny saglinje for småtømmer. Når dette er ferdig i 2024 vil effektivten og kapasiteten til sagbruket øke betraktelig.

- Moelven Valåsen er vårt største sagbruk målt i produksjonskapasitet og omsetning. Det var her vi satte i gang pilotprosjektet med økt digitalisering av produksjonsprosessen, også kjent som “Det digitale sagverket”. Investeringene vi gjør nå er fortsettelsen på å gjøre sagbruket enda mer effektivt, bærekraftig og lønnsomt, sier Kristiansen.

For mer informasjon om investeringene:

Moelven Valåsen AB:

Thomas Haglund, VD Moelven Valåsen AB:

Thomas.Haglund@moelven.se -  +46 (0) 101 225 406

Anders Lindh, styreleder, Moelven Valåsen AB og divisjonssjef i Moelven Timber:

anders.Lindh@moelven.com  -  948 33 445

Moelven Edanesågen AB:

Jörgen Olofsson, VD Moelven Edanesågen AB:

Jorgen.Olofsson@moelven.se -  +46 101 225 171

Bjarne Hønningstad, Styreleder, Moelven Edanesågen AB og divisjonssjef Moelven Wood,

Bjarne.Honningstad@moelven.com  -  975 91 201

Moelven Edanesågen (t.v) och Moelven Valåsen.
Moelven Edanesågen AB
Moelven Valåsen AB

Moelven Industrier ASA er et skandinavisk industrikonsern som produserer og leverer bærekraftige produkter og løsninger til byggebransjen. Konsernet hadde en omsetning i 2022 på rundt NOK 14,8 milliarder, og har ca. 3300 medarbeidere. Moelvens 34 produksjonsselskaper er fordelt på 41 produksjonssteder i Norge og Sverige, og er organisert i tre divisjoner: Timber, Wood og Byggsystemer.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Moelven på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.