Moderat utvikling i leiemarkedet for 2019

I fjor ble styringsrenten satt opp fire ganger. For mange har dette medført at det har blitt høyere bokostnader. Det kan være vanskeligere å betjene lån, noe som gjør at flere ser seg nødt til å leie i en periode, fremfor å kjøpe egen bolig. Andre igjen har opplevd å ikke få solgt til ønsket pris når renten stiger, og ønsker å leie ut boligen sin for en periode. Det har derfor vært god aktivitet i utleiemarkedet i 2019.

Leieprisutviklingen på Utleiemeglerens totale portefølje har økt med 2,2% fra 2018-2019. Utleiemegleren har leid ut ca.7000 boliger i 2019 og i dag har vi ca. 13.000 boliger til forvaltning.

Utleiemegleren er i stadig vekst og åpnet nytt kontor i Moss i 2019, og etablerer oss på Jessheim og Sandefjord i 2020, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.

For en 2-roms kostet det i snitt 13.070,- kroner, dette er en oppgang på 1,1% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,9%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 16.556,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 0,8%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 6,6%.

- Vi hadde en god avslutning på året med flere utleide boliger enn tidligere år. Desember er erfaringsmessig en rolig måned. Vi opplever at markedet har fått en kick-start på nyåret hvor det er godt med henvendelser på annonserte boliger. Spesielt 2-og 3-roms er det god etterspørsel på, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck.

Det kostet i gjennomsnitt kr. 12 840,- å leie en 3-roms leilighet i Bergen. Dette er en økning på 1,9% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på 0,3%.

- Desember er normalt en relativt rolig tid på leiemarkedet i Bergen. I året vi nylig har lagt bak oss var desember en roligere måned på leiemarkedet sammenlignet med deandre månedene. Likevel var trykket i leiemarkedet større i desember i 2019 enn det vi er vant til i den måneden. Vi leide for eksempel ut 44 % flere boliger i desember 2019 enn i desember 2018.

I snitt kostet det 11.136,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 1,5%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 10,8%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i snitt 12.601,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 2,2%. Sammenlignet med samme måned i fjor var det en oppgang på 0,2%.

- Leiemarkedet i desember var relativt rolig og det var ikke så mange på visning. Det er helt naturlig når vi nærmer oss julehøytiden.

Når vi oppsummer året 2019 har det vært et godt og stabilt leiemarked på Romerike, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 11.463,- kroner for en 2-roms, som er en nedgang på 5% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 0,9%.

En 3-roms leilighet kostet i snitt 13.902,- kroner. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 7,9%.

- Leiemarkedet i Asker og Bærum fikk en noe avventende slutt på 2019. Det var rekordmange boliger til leie i desember, og mange leietakere ville tenke seg om og heller se an mulighetene på nyåret. Dette førte til at relativt få boliger ble leid ut, sammenlignet med tidligere måneder. Antall ledige boliger til leie på Finn.no steg jevnt gjennom årets siste måned, og det går nok en gang mot nye rekorder når det gjelder antall boliger til leie i vårt marked, sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom-Anders Andersen.

Prisutviklingen for november understøtter at vi har et balansert leiemarked, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.16.12.2019 11:30:00 CETPressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 10.142,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en nedgang på 2,4% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 7,3%. For en 2-roms kostet det i snitt 12.921,- kroner, dette er en nedgang på 0,6% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,7%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 16.425,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 1,8%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3,7%. - November er en av årets roligste måneder. Likevel så opplever vi grei etterspørsel på våre boliger og bra med nye utleieobjekter inn. Det er størst etterspørsel etter 2-roms. Perioden vi er inne i krever at vi som meglere må være fleksible på visninger og være raskt på ballen når en leietaker henvender seg. Det er også viktig å legge seg på markedspris. Mange av våre leietakere søker boliger som er ledige i løpet av før