Modellrush från Maxus!

Den här veckan hålls Shanghai Auto Motorshow, och i detta avseende lanserar Maxus en serie spännande nyheter. Utöver avtäckningen av den nya helt elektriska MIFA-plattformen bekräftar RSA att den stora SUVen Maxus Euniq6 kommer till Norden i slutet av 2021.

Shanghai Auto Motorshow öppnade officiellt den 19 april och har sedan 1985 varit en erkänd plats för lanseringar av kommande bilmodeller runt om i världen. I samband med detta kommer Maxus att ha ett antal nya lanseringar, även för den nordiska marknaden.

Maxus har funnits på den nordiska marknaden sedan 2018 och har på kort tid blivit en solid utmanare bland elbilar, särskilt inom det elektriska transportbilssegmentet. Från och med idag består Nordic Maxus-serien av den 7-sitsiga Euniq MPV, transportbilen e-Deliver 3, samt transportbilen e-Deliver 9 som ligger precis runt hörnet.
RSA är importör av helelektriska Maxus i hela Norden och har de senaste åren haft stora framgångar i alla länder och är bland de mest sålda elbilarna i Norden.

Nu bekräftar RSA att den helelektriska Maxus Euniq6, en stor och rymlig SUV, kommer att lanseras för den nordiska marknaden i slutet av 2021. Dessutom har Maxus utvecklat den helt elektriska Maxus T90 pickupen, som lanseras under Shanghai Auto Motorshow idag.
Denna förväntas lanseras för den svenska marknaden under 2022.

Läs mer om vårt modellsortiment här.

Ny helt elektrisk plattform (MIFA)

Maxus har under många år utvecklat en standardplattform för framtida elmodeller. Den nya MiFA-plattformen (Maxus Intelligent Flexible Architecture) är en flexibel standardplattform som möjliggör elektrifiering mellan fordonstyper, såsom pickuper, transportbilar, MPV:er och andra personbilar.

Den första konceptbilen baserad på MIFA-plattformen lanserades i veckan under Shanghai Auto Motorshow, och har fått stor uppmärksamhet för bilens innovativa teknik. Konceptbilens design är inspirerad av framtiden, med designelement inspirerade av rymdfarkoster. Se bifogade bilder.

Elbilsplattform även med fyrhjulsdrift

Maxus kan bekräfta att den nya plattformen levereras med fyrhjulsdrift och att flera kommande, pickup, SUV och större MPV modeller kommer att implementeras med fyrhjulsdrift. MIFA sticker ut som en ny generation produktionsarkitektur och kommer att vara grunden för kommande helelektriska Maxus-modeller. MIFA-plattformen är en flexibel plattform som finns i tre olika varianter.

RSA är en nordisk bilimportör med huvudkontor i Norge. Som ett privatägt företag med historia från 1936 har RSA utvecklat starka varumärken på de skandinaviska marknaderna. I och med samarbetet mellan RSA och Maxus tar bolaget nu ytterligare ett steg in i fordonsindustrins framtid, med implementeringen av den helelektriska serien av nuvarande och framtida modeller. RSA har redan byggt upp ett återförsäljarnätverk för Maxus som sträcker sig över alla nordiska länder och ständigt växer med nya återförsäljare. Läs mer på rsa.no

Om SAIC Maxus

SAIC Maxus (SAIC Maxus Automotive) är ett bilmärke som ägs av det kinesiska företaget SAIC Motors. SAIC Motor – eller Shanghai Automotive Industry Corporation – är tillverkare och ägare av SAIC Maxus person- och transportbilar och är Kinas största börsnoterade biltillverkare. Under 2020 sålde de hela 5,6 miljoner bilar bara i Kina och har haft en enorm tillväxt under de senaste åren. Företaget grundades 1958 och har gått från att vara ett traditionellt industriföretag till att bli en världsomspännande leverantör av bilar och mobilitetstjänster. Över hela världen rankas SAIC Motors som den sjunde största biltillverkaren och kännetecknas av att vara en framåtblickande tillverkare med fokus på utveckling och innovation.

SAIC Maxus grundades 2011 och har funnits på den nordiska marknaden sedan 2018. Sedan dess har det varit framgångsrikt i alla nordiska länder och är bland de mest sålda elbilarna i Norden.

Följ RSA

Senaste pressmeddelandena från RSA