Mobilisering i pandemi: Holmenkollstafetten går virtuelt og nasjonalt!

Holmenkollstafetten har lange tradisjoner, og hvert år fylles Oslos gater til det som er kalt «vårens vakreste eventyr», med tusenvis av mennesker som løper sin etappe og skaper folkefest i hovedstaden. Men i år som i fjor måtte også lange tradisjoner vike for pandemien og det ble umulig å avholde stafetten på tradisjonelt vis. Men er det noe corona-pandemien har gitt oss, så er det evnen til å finne nye løsninger, og dermed oppstod konseptet «ASKO Holmenkollstafetten virtuelt». Oppskriften var enkel: finn frem til fire lagkamerater, dann et lag, fordel de fem etappene mellom dere og løp når dere vil i perioden 3. til 9. mai. Dermed ble det mulig å delta i den berømte stafetten helt uten å reise i det hele tatt, og mange som tidligere ikke har hatt anledning til å delta fikk nå sjansen.
NorgesGruppen stilte med flest lag sist gang stafetten ble arrangert på tradisjonelt vis i 2019, og dermed kunne man ikke være dårligere i år. Dette, kombinert med at selskapet nå også er generalsponsor for stafetten, førte til en heftig intern mobilisering. Resultatet ble at hele 1069 lag over hele landet og fra alle deler av konsernet nå er ute og løper, går eller jogger sine etapper og kappes om å i hvert fall vinne (den digitale) banketten søndag 9. mai.
Et viktig element i mobiliseringen har vært å motivere og inspirere ansatte i en periode som har vært krevende for de fleste:
- NorgesGruppen har nærmere 40 000 medarbeidere totalt, og en stor andel av disse har stått i førstelinjen gjennom det siste året og bidratt til at butikkene over hele landet har vært trygge for kunder og ansatte, varene har kommet fram og det har vært nok av dem. Da er det fantastisk å se engasjementet som har spredd seg over hele landet og til alle deler av virksomheten, sier konsernsjef Runar Hollevik.
ASKO Holmenkollstafetten virtuelt er et lavterskeltilbud som alle kan være med på, en stor andel av de påmeldte har aldri har vært med på noe slikt tidligere:
- Vi bygger kultur og felleskap i en tid der det å være fysisk sammen er vanskelig. Noen løper sikkert for å sette rekorder, men de aller fleste er med fordi det er gøy og fordi det gir dem et kjærkomment pusterom i en krevende tid, og det er jo det som betyr mest, sier HR-direktør Dina R. Thune.
Fakta:
Holmenkollstafetten er Norges største idrettsarrangement og verdens største stafett, med 3400 lag og 50.000 deltakere. Mer enn én million mennesker har løpt «Vårens vakreste eventyr» siden oppstarten i 1923.
NorgesGruppen ASA er Norges største handelshus, og har dagligvarekjedene KIWI, MENY, SPAR, Nærbutikken og Joker, servicehandelskonseptene Deli de Luca, MIX og Jafs, og engrosvirksomhet og distribusjon gjennom ASKO.
Fra 2020 er NorgesGruppen ny generalsponsor av Holmenkollstafetten, og arrangementet heter derfor i år ASKO Holmenkollstafetten. Årets stafett er avlyst pga pandemien, men erstattes altså av en virtuell variant som gjør det mulig å delta der man bor og løpe når det passer den enkelte.
Kontakter
Kine SøylandKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 79 888kine.soyland@norgesgruppen.noBilder


Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
NorgesGruppen legger ned Dollarstore21.10.2025 14:30:00 CEST | Pressemelding
Etter en samlet vurdering har NorgesGruppen besluttet å starte en kontrollert avvikling av Dollarstore-kjeden. Kjeden har over tid hatt en negativ utvikling i kundetrafikk og omsetning, og tiltak som har vært gjennomført for å snu trenden – blant annet oppgraderinger av butikker, endringer i sortiment og justeringer i pris – har ikke gitt ønsket utvikling.
Effektiv hviletid, fulladet lastebil: ASKO åpner nytt megawatt-ladeanlegg16.10.2025 13:47:46 CEST | Pressemelding
ASKO tar et nytt, viktig steg mot en fossilfri transportsektor. Nå åpner selskapet Norges første kommersielle megawatt-ladeanlegg (MCS) i Vestby. Her kan to elektriske lastebiler lades med hele 1,2 megawatt samtidig, nok til å fylle batteriene i løpet av sjåførens lovpålagte hvilepause på 45 minutter.
NorgesGruppen styrker arbeidet med matvareberedskap: Vil opprette 100 beredskapsbutikker1.10.2025 08:35:33 CEST | Pressemelding
Som en konsekvens av den stadig mer urolige situasjonen internasjonalt, har NorgesGruppen besluttet å opprette minst 100 beredskapsbutikker.
NorgesGruppen skal gi millioner til grønnere prosjekter i matbransjen30.9.2025 09:18:07 CEST | Pressemelding
NorgesGruppen etterlyser bærekraftprosjekter i verdikjeden for mat og drikke. Fondet HANDLE skal dele ut millioner i sin femte søknadsrunde.
100% Trumf-bonus på «ikke helt perfekte» grønnsaker og frukt i SPAR29.9.2025 15:10:01 CEST | Pressemelding
Nå får SPAR-kunder 100 % Trumf-bonus for å redde frukt og grønsaker som ellers hadde blitt matsvinn. Med det ønsker SPAR å gjøre det enklere for kundene å ta bærekraftige valg – og samtidig spare penger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
