Fremtind

Mobilen er ikke en refleks

Del
I dag markeres Refleksdagen over hele landet. Vi går inn i den mørkeste tiden på året, og oppmerksomhet i kombinasjon med «usynlige» fotgjengere og syklister gir farlige situasjoner i trafikken.
Nå kommer mørket. 1 av 4 fotgjengere oppgir at de sjelden eller aldri bruker refleks.
Nå kommer mørket. 1 av 4 fotgjengere oppgir at de sjelden eller aldri bruker refleks.

I en undersøkelse gjennomført av Kantar på vegne av Trygg Trafikk og Fremtind oppgir 1 av 4 fotgjengere at de sjelden eller aldri bruker refleks. Nær 1 av 3 syklister bruker sjelden eller aldri refleks når de sykler.

1 av 5 under 30 år oppgir egen mobilbruk som årsak til at de har blitt utsatt for påkjørsler eller farlige situasjoner i mørket.

– Dette er en farlig kombinasjon. Mobilbruk bak rattet er en kilde til mange trafikkulykker, men fotgjengere med øynene låst til mobilskjermen kan skape like farlige situasjoner. Smarttelefonen din er ikke en refleks, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.


Mangel på refleksbruk er årsak til mange ulykker


Refleksdagen markeres over hele landet torsdag 15. oktober. Målet er å få folk til å bruke refleks slik at de ikke havner i en ulykke.

Siden 2017 har over 600 fotgjengere og syklister blitt påkjørt i trafikken*. Bilistene selv oppgir at fotgjengere og syklister uten refleks er den vanligste årsaken til ulykker og farlige situasjoner i mørket.

– Våre enkle råd til alle i trafikken er: Bruk refleks og la mobilen ligge enten dere går, sykler eller kjører bil, sier Nielsen.


Økt oppmerksomhet vil redusere farlige situasjoner


Majoriteten mener at det er fotgjengers ansvar å bli sett i mørket. Samtidig mener 8 av 10 at bedre oppmerksomhet fra bilførere vil redusere farlige situasjoner i trafikken når det er mørkt.

– Mobilen er en betydelig kilde til uoppmerksomhet. Statistikk fra smart bilforsikring forteller oss at 1 av 3 sjåfører aldri bruker mobilen når de kjører. Men de som faktisk bruker den, bruker den alt for mye – i snitt i 27 prosent av sine kjøreturer, sier Nielsen.

De yngste brukerne av smart bilforsikring har mest å gå på når det kommer til mobilbruk bak rattet. 8 av 10 sjåfører under 25 år bruker mobilen når de kjører, og totalt bruker denne gruppen mobilen i 37 prosent av sine kjøreturer.

* https://petrast.finansnorge.no/

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Nå kommer mørket. 1 av 4 fotgjengere oppgir at de sjelden eller aldri bruker refleks.
Nå kommer mørket. 1 av 4 fotgjengere oppgir at de sjelden eller aldri bruker refleks.
Last ned bilde

Om Fremtind

Fremtind
Fremtind
Postboks 778 Sentrum
0106 Oslo

http://www.fremtind.no

Fremtind – størst på forsikring i bank

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye