Mobilbruk bak rattet irriterer nordmenn aller mest

2,1 millioner nordmenn irriterer seg over andres mobilbruk bak rattet. Likevel er det mange som synder selv.
Vi irriterer oss over andres mobilbruk, men synder ofte selv. Foto: Unsplash/Alexandre Boucher

Det kommer frem av en undersøkelse Respons Analyse har gjennomført for Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

– Det er fort gjort å smelle inn i bilen foran om du ser på mobilen i bare et par sekunder. Mange skader kunne vært unngått hvis vi konsentrerte oss bedre bak rattet, så la mobilen ligge når du kjører, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.

Vi irriterer oss over andre – men synder ofte selv

I samme undersøkelse blir respondentene spurt om hvilke aktiviteter de gjør når de sitter bak rattet i kø.

Én av fem nordmenn (22 prosent) oppgir at de bruker mobilen, enten ved å surfe, sende meldinger, snakke i telefonen uten handsfree eller ta selfie. Blant de yngste (18 til 24 år) er det hele 38 prosent som svarer dette.

– Det er urovekkende mange som bruker mobilen under kjøring, til tross for at de irriterer seg over nettopp dette. Vi har kanskje lett for å henge oss opp i andres oppførsel på veien, men da anbefaler jeg heller å ta en titt på egen atferd først, sier skadeforebyggeren.

Kvinner brukte mobilen dobbelt så mye som menn

I 2021 registrerte Fremtind nordmenns mobilbruk under kjøring ved hjelp av appen Smartbil*. Den viste at menn i snitt brukte mobilen i 1,8 prosent av kjøretiden og kvinner i 2,9 prosent. Det betyr at på en gjennomsnittlig kjøretur på én time så vil en mann ha fiklet med mobiltelefonen i ett minutt og en kvinne i 1,5 minutt.

– Det kan virke lite, men det er altfor mye. Du skal ikke se lenge på mobilen før du skjener ut av filbanen eller mister reaksjonstiden du trenger for å håndtere en hendelse. Trafikkbildet endrer seg raskt, og derfor er det viktig å fokusere kun på bilkjøringen, avslutter Hofstad-Nielsen.

*Kjøredata basert på om lag 6000 aktive brukere av appen Smartbil. Fremtind avsluttet Smartbil i slutten av 2021.