MMA og Muay Thai er tatt opp som nye idretter

Mixed Martial Arts (MMA) og thai boksing (muay thai) ble på Idrettsstyrets møte torsdag 4. april godkjent og tatt opp som nye idretter i norsk idrett, med innlemming i Kampsportforbundet. Det er kun amatørdelen av disse idrettene som skal organiseres.

Norges Kampsportforbund skal organisere thai boksing og MMA.

Norges Kampsportforbund har søkt Norges Idrettsforbundet om opptak av MMA og Muay Thai. Kampsportforbundet ønsker å samle kampsportene gjennom innlemming av nye idretter, samt fortsatt samarbeid med de etablerte forbundene. Fredag ble det klart at kampsportene tas opp i norsk idrett. Det er snakk om amatørdelen av idrettene.

– Vi tror dette styrker rammevilkårene for norsk kampsport og gir mer effektiv ressursforvaltning, sier generalsekretær i Norges Kampsportforbund, Trond Søvik.

Generalsekretæren forteller videre at dette også vil gi større mangfold, utviklingsmuligheter og mer fokus på aktivitet per idrett for de tillitsvalgte, frivillige og utøverne.

Norges Kampsportforbund er et fleridrettsforbund for kampsporter. Forbundet organiserer blant annet konkurranseidrettene karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo i tillegg til flere mindre konkurranseorienterte idretter som aikido, capoeira, krav maga med flere. NKF er det største kampidrettsforbundet i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) og har også et samarbeid med de øvrige kampidrettsforbundene for boksing, bryting, fekting, kickboxing og judo. Kampsportforbundet er det 10. største av 54 særforbund i NIF og tar mål av seg til ytterligere vekst med opptak av MMA og muay thai.

Internasjonalt arbeider nå to internasjonale MMA-organisasjoner med å slå seg sammen, slik at de kan bli tatt opp som internasjonalt særforbund under Global Association of International Sports Federations (GAISF). Muay Thai er allerede medlem av GAISF.

- Vi i Norges kampsportforbundet vil takke Idrettstyret for den gode saksbehandlingen og kloke vedtak, avslutter Søvik.

Norges Kampsportforbund skal organisere thai boksing og MMA.
Generalsekretær Norges Kampsportforbund, Trond Søvik.

TAEKWONDO: FIRE NORSKE UTØVERE TIL KADETT- OG JUNIOR-EM1.10.2019 12:47:56 CESTPressemelding

Mens deler av landet nyter høstferie skal fire unge, hardtarbeidende taekwondo-utøvere representere Norge i EM for kadetter og juniorer i Spania. – De siste årene har Norge vunnet medaljer i dette mesterskapet. Vi håper derfor at den norske troppen skal kunne være med å kjempe i toppen også i år, selv om fokuset på dette nivået er å opparbeide seg internasjonal konkurransegjennomføring, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.