CTM Lyng

Millionstøtte til lys med «evig liv»

Handelens Miljøfond har tildelt CTM Lyng en million kroner for å utvikle lyskilder av resirkulert plast. Den norske produsenten skal lage bærekraftig elektromateriell som enkelt kan bli til nye produkter etter sin levetid.
Administrerende direktør i CTM Lyng, Terje Lillemo, gleder seg over at Handelens Miljøfond har tro på CircuLine®-prosjektet.

Med prosjektet CircuLine®, skal CTM Lyng utforske mulighetene til å produsere ledlyskilder basert på 60-100 prosent resirkulert materiale, primært av plast og aluminium.

- Det er plast i langt flere av gjenstandene vi omringer oss med enn de fleste aner. Ved å ta i bruk resirkulert plast i lysprodukter har CTM Lyng potensiale til å kutte markant ned på plastbruken i elektrobransjen. Vi ser fram til å se alt de kan få til, og håper flere produsenter lar seg inspirere, sier Hanne Hjelmungen Lorvik i Handelens Miljøfond.

Handelens Miljøfond støtter en rekke tiltak som stimulerer overgangen til en sirkulær plastøkonomi, blant annet design av plastprodukter som kan gjenvinnes i dagens avfallssystem, eller utvikling av lukkede kretsløp for konkrete produkter. Prosjektet CircuLine® har fått tildelt 1 million kroner.

Administrerende direktør i CTM Lyng, Terje Lillemo, påpeker at utnyttelsen av resirkulerte materialer er en av flere elementer i satsingen.

- De fleste lyskildene blir i dag produsert for å kastes i det øyeblikket de slutter å virke, og det passer ikke særlig godt inn i et bærekraftig tankesett. Vår ambisjon er å etablere en sirkulærøkonomisk forretningsmodell, som gjør det mulig å gjenbruke bestandelene i gamle lyskilder til produksjon av nye produkter.

Terje Lillemo kan informere om at den totale kostnadsrammen på utviklingsprosjektet CircuLine® er på omlag 3,8 millioner.

Om Handelens Miljøfond

Handelens Miljøfond er landets største private miljøfond, og er Norges viktigste grep for å oppfylle EUs plastbæreposedirektiv. Med midler fra sine medlemmene som betaler en kontingent på 1 krone per plastbærepose de kjøper eller selger i Norge, støtter fondet prosjekter som enten reduserer plastforsøpling, øker plastgjenvinning eller reduserer forbruk av plastbæreposer. Handelens Miljøfond sin visjon er «plast i kretsløp – ikke i naturen.»

Bilder

Last ned bilde
Hanne Hjelmungen Lorvik, kommunikasjonsrådgiver i Handelens Miljøfond. Foto: Katrine Lunke, Apeland
Last ned bilde
CTM Lyng skal produsere ledlyskilder basert på 60-100 prosent resirkulert materiale.

Om CTM Lyng

CTM Lyng
Verkstedveien 19
7125 Vanvikan

74 85 55 10https://ctmlyng.no/

CTM Lyng gjør det enkelt for beslutningstakere å ta bærekraftige valg i tekniske installasjoner.

Vi er Norges største leverandør av komfyrvakter, og tilbyr helhetlige løsninger innen sikkerhet, smarthus, strømsparing og belysning. Våre produkter er kjent for høy kvalitet og brukervennlighet, og det meste vi leverer er produsert Norge, i vår egen fabrikk i Vanvikan i Trøndelag.

Vi er en aktiv pådriver for å spre mulighetene med å ta i bruk moderne teknologi, og tar vår del av ansvaret med å nå målet om et mer bærekraftig Norge!

Følg pressemeldinger fra CTM Lyng

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra CTM Lyng på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra CTM Lyng