Millioner av passasjerer skal få oppleve nye Munch-verk på Oslo lufthavn

Torsdag 9. mars kom to originale verk av Edvard Munch på plass på Oslo lufthavn. Passasjerer som reiser til og fra utlandet får dermed muligheten til å oppleve en av verdenshistoriens mest kjente kunstnere allerede ved ankomst til Norge.
Monteret med de originale verkene av Munch står i et travelt område på utlandterminalen på Oslo lufthavn. Foto: Nora Skansen Skranefjell / Avinor

Munchmuseet i Oslo har fått spesiallaget en egen monter på Oslo lufthavn, i pir nord som er terminaldelen som ble bygget i forbindelse med utvidelsen av flyplassen i 2017. Der stiller museet fast ut to originale verk av Edvard Munch. Verkene byttes ut 1-2 ganger hvert år. Siden 2018 har millioner av reisende dermed kunnet glede seg over å oppleve original kunst av Edvard Munch på lufthavnen.

– Dette er en veldig flott avtale vi har med MUNCH om å få muligheten til å vise originalverk på Oslo lufthavn. Det er et uventet og spennende tilbud til våre reisende, sier lufthavndirektør Stine Ramstad Westby og tilføyer:

– Nå har vi utstilling av Edvard Munch, ekte vikingsverd like ved siden av fra Historisk museum og store skjermer der det nye Nasjonalmuseet viser flotte norske malerier til alle som ankommer fra utlandet. Oslo lufthavn er med andre ord fullt av kjent norsk kunst og kulturhistorie, som er viktig fordi veldig mange turister får jo sitt første møte med Norge nettopp hos oss.

"Rakk du ikke å stikke innom MUNCH denne gangen, så får du en smakebit på ditt neste Oslo-besøk!"
– Christian Lunde, VisitOSLO

Enorm eksponering

Bare i 2023 anslår Avinor at rundt 3 millioner passasjerer vil passere området der Munch-verkene står utstilt, med monteret fra Historisk museum bare noen meter unna. Det er med andre ord en av norske med eksponerte kunst- og kulturutstillinger.

– Vi er begeistret over at reisende kan oppleve Edvard Munchs arbeid allerede på flyplassen. og vi håper tilreisende tar turen til MUNCH i Bjørvika for å oppleve mer, sier direktør ved MUNCH, Tone Hansen.

– Vi er veldig glade for at vi har fått til dette samarbeidet med Avinor. Vikingtiden og Munchs kunst er kanskje de mest kjente delene av norsk kulturarv internasjonalt, og slik sett er det naturlig at reisende kan få smakebiter av begge når de kommer til Norge, sier museumsdirektør Håkon Glørstad ved Historisk museum.

Han understreker at vikingtiden utgjør en sentral del av norsk kulturarv, og er en epoke som mange reisende er opptatt av.

– Å møte vikinggjenstander på flyplassen er en flott invitasjon til å utforske vår historie, sier Glørstad.

Oslo hviler ikke på laurbærene

Oslo har etablert seg som en kulturby, som det snakkes om internasjonalt, men svært mye skjedde også under pandemien med nye museer og byutvikling. Christian Lunde, som er administrerende direktør i VisitOSLO, er klar på at trykket skal holdes oppe.

– Vi VisitOSLO ser viktigheten i å jobbe videre i 2023 med å opprettholde trykket og det gode ryktet som har blitt opparbeidet, spesielt med den høye konkurransen vi har nasjonalt og internasjonalt på kunst- og kulturfeltet, sier han.

– De siste årene har vi vært så heldige å kunne promotere åpningene av MUNCH, Deichman i Bjørvika og Nasjonalmuseet, noe som har gitt svært mye nasjonal og internasjonal oppmerksomhet. Det å kunne vise frem et stykke kunst-Oslo allerede på Oslo Lufthavn er derfor et svært viktig bidrag til å gi et flott første- og sisteinntrykk på reisen, og binder det hele sammen som én helhetlig reise. Og rakk du ikke å stikke innom MUNCH denne gangen, så får du en smakebit på ditt neste Oslo-besøk!

Om de to Munch-verkene som nå står på Oslo lufthavn:

Edvard Munch - Husvegg i måneskinn

1922–24 - Olje på lerret

Om natten blir skygger levende, stjerner skinner klart og stillhet og ensomhet oppleves mer intenst. For Edvard Munch var mørket både fascinerende og foruroligende.

Dette maleriet er laget av en kunstner som bor alene i utkanten av byen. Det rommer et mysterium: En spøkelsesaktig skygge faller inn mot husveggen. Er det bare en søyle? Er det Munch selv? Eller noe som hjemsøker ham i natten?

Edvard Munch - Togrøyk

1920 - Litografi

En forunderlig, nesten nifs atmosfære henger ved dette bildet. Det er lett å se for seg at Munch passerte jernbanebroen på en ettermiddagstur i nabolaget sitt i utkanten av Oslo.

Tog symboliserer ofte modernitet, fart og teknologisk nyvinning. Munchs lokomotiv er usedvanlig taust og rolig, som et dyr som har stoppet i den isende vinternatten for å trekke pusten. Røyken krøller seg som en beskyttende sky over byen. Under broen er det lys, et trygt sted i den mørklagte gaten. Munch har et våkent    blikk for det uhyggelige i nærområdet sitt.

De to verkene som nå står på Oslo lufthavn. Foto: Munchmuseet