Miljøvennlig silikonemballasje, aktivisering av hunder, redesign av klær og klesmerke med en dypere mening ble dagens norgesmestere under NM for Ungdomsbedrift.

Norgesmestere i «Beste HR-bedrift i samarbeid med ManpowerGroup», «Beste regnskap med Samarbeid mot Svart Økonomi», «Beste markedsføring i samarbeid med Virke» og «Beste samarbeid med næringslivet med NHO» er nå klare.
Fire nye norgesmestere, gratulerer Future Fabrics UB, Laika UB, iPakk UB og Esse UB

I NM ser vi mye innovasjon og engasjement disse dagene, og Ole Erik Almlid, adm.dir. i NHO hadde en viktig beskjed til ungdommene i dag.«Dere har vist handlekraft, entreprenørskap og skaperglede, og ikke minst kreativitet – akkurat når Norge trenger det mest. Noen år fram i tid så vil ideene deres være det som drar Norge videre. Det er dere som er fremtiden. Lykke til med konkurransen og lykke til med resten av skoleåret. Vi trenger dere!»

Her kan dere se alle ungdomsbedriftene som deltar i NM.

«Beste HR-bedrift i samarbeid med ManpowerGroup» ble Future Fabrics UB fra Ski VGS i Viken

Maalfrid Brath, Konsernsjef ManpowerGroup og styreleder i Ungt Entreprenørskap Norge introduserte kategorien og sier, «Det er en ting du lærer når du har din egen ungdomsbedrift, og det er å jobbe i team og hvordan samarbeide med andre. Det er kompetanse som kommer til å bety enda mer i fremtiden».

Og de nybakte norgesmestrene Future Fabrics UB er gode på samarbeid. De vant også beste pitch denne uken.  De samler inn brukte klær og stoffer og syr om til nye moteriktige produkter, og dette gjør de mens de har det gøy. Trivsel er viktig og de setter HR i sentrum. Produksjonen inkluderer ulike samfunnsgrupper, og de driver både bærekraftig og med sosialt entreprenørskap.

Juryen trekker frem at de har jobbet med å skape trygghet innad i bedriften og at de utfyller hverandre. De har sett på bedriftens kompetansebehov og drevet systematisk kompetanseutvikling for å nå forretningsmål. De har imponerende kunnskap om HR-arbeid, og alle i bedriften bidrar på dette området.

Clean Air UB fra Kristen Videregående Skole i Trøndelag tok 2. plassen, mens 3. plassen gikk til Eplekjekkasane UB fra Tryggheim VGS i Rogaland fylke i en klasse med hele 30 påmeldte bedrifter.

Her finner du hele juryens begrunnelse og mer informasjon om juryen

«Beste regnskap med Samarbeid mot Svart Økonomi» ble Laika UB fra Stend VGS i Vestland

Ryddig regnskap er viktig for alle bedrifter, og Marta Johanne Gjengedal,leder i SMSØ og divisjonsdirektør i Skatteetaten poengterer dette.«Gjennom regnskapsundervisningen, har dere lært at regnskap er viktig. Jeg håper dere vil bruke kunnskapen til å bygge ytterlige arbeidsplasser og bedrifter for Norge og for framtida.»

Vinneren Laika uB, som går Naturbruk, har utvilsomt orden i papirene. Den yrkesfaglige bedriften tilbyr trening og aktivisering av hund, alt basert på frivillighet. Med Laika UB får hundene i Bergensområdet en bedre hverdag.

Juryen er imponert over deres omfattende og komplekse regnskap. Problemstillinger er løst på en glimrende måte og regnskapet skårer høyt på både bilagshåndtering, oversiktlighet og sluttregnskap. At en ungdomsbedrift bruker regnskapet aktivit som et styringsverktøy er imponerende.

Store gratulasjoner til Gumbox UB fra Tryggheim VGS i Rogaland med 2. plassen og Motus UB fra Hamar Katedralskole VGS i Innlandet med 3. plassen i konkurranse med totalt 25 deltakere.

Her finner du hele juryens begrunnelse og mer informasjon om juryen.

«Beste samarbeid med næringslivet med NHO»ble iPakk UB fra Romsdal VGS i Møre og Romsdal

De nybakte norgesmestrene iPakk UB tilbyr bærekraftig og gjenbrukbar silikonemballasje for pallesikring til grossister. På den måten tar de et samfunnsansvar og produserer et miljøvennlig og økonomisk alternativ til transportemballasje. De to også 2. plass i «Innovasjonsprisen» i går.

Juryen berømmer iPakk UB for å ha gjort seg viktige erfaringer og refleksjoner rundt verdien av nettverk og relasjoner med samarbeidspartnere, og de har bygget sitt nettverk basert på visjon og mål. De imponerer med refleksjoner rundt hvor de vil, hva som skal til for å komme dit og læring underveis.

Vi vil også gratulere Hudge UB fra Ullern VGS i Oslo med en fin 2. plass og Atava UB fra Nøtterøy VGS i Telemark med 3. plassen, i konkurranse mot 33 andre under NM.

Her finner du hele juryens begrunnelse og mer informasjon om juryen.

«Beste markedsføring i samarbeid med Virke» gikk til Esse UB fra Frogn VGS i Viken

Gratulasjoner går til Esse UB som norgesmester i markedsføring! Esse er et klesmerke med en dypere mening. De har som mål å inspirere til en livsstil der man velger å følge sine egne drømmer og er den beste versjonen av seg selv.

Juryen sier at Esse rett og slett er irriterende proffe og gjør det meste riktig når det gjelder markedsføring. De har forstått betydningen av en solid merkevare og er godt i gang med å bygge en interessant plattform som kan skaleres. Nettbutikken er god og de har tatt i brukt teknologi på et nivå over det man kan forvente.

Gratulerer også til Safe and Sound UB fra Kristen VGS i Trøndelag med 2. plassen og Reel Media og Event UB fra Røyken VGS i Viken med en fin 3. plass i en klasse med 30 deltagere.

Fremtidens arbeidsplasser og fremtidstro

Vi vil avslutningsvis dele Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke sine kloke ord som vi støtter fullt ut.«Jeg er imponert over skoler, utdanningsinstitusjoner – og ikke minst de som kommer opp med nye ideer og nye produkter. Vi trenger det i Norge! Det er på tjenesteområdet det kommer vekst når det gjelder arbeidsplasser. Vi trenger flere der som tør å satse slik at vi får flere arbeidsplasser i fremtiden. I fjor var jeg i juryen, og jeg fikk møte alle disse som har flotte ideer og løsninger. Jeg merket meg den entusiasmen og skaperkraften som var der, og det er utrolig motiverende.Da får jeg tro på fremtiden! Derfor er NM i Ungdomsbedrifter så utrolig viktig, at unge mennesker tidlig forstår dette og får lov til å utvikle sine ideer.»

Daglige sendinger under NM

Vi minner om våre daglige livesendinger på Facebook kl 15.00 under NM-uka. I morgen kårer vi «Beste forretningsplan», «Bærekraftprisen i samarbeid med Storebrand» og «Størst verdiskapingspotensial i samarbeid med Ferd».

Dagens sending med prisutdeling kan du se her.

Mer info om de ulike bedriftene, kontaktpersoner og bilder finner du ved å klikke på lenken til den enkelte ungdomsbedrift. Kontakt Silje Valseth (silje.valseth@ue.no/ 47319486) dersom du ønsker mer informasjon eller hele juryens begrunnelse for 1., 2. og 3. plass.