Midt-Norge drikker mest kakao i påsken
Som i de fleste høytider har vi noen universelle tradisjoner vi forbinder med litt ekstra kos og hygge, og påsken er intet unntak.
I påsken er det mange som sverger til favorittene appelsin, tursjokolade og kakao. Det er likevel noen geografiske forskjeller i hvor vi drikker den mest. En ny undersøkelse gjort på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at det er i Midt-Norge vi elsker påskekakaoen aller mest. Der svarer hele 7 av 10 at de pleier å drikke kakao i påskeferien.
Kakao en perfekt og enkel drikk som passer til de fleste anledninger. Enten du nyter den i by eller bygd, er en termos fylt med kakao perfekt for turer i nærområde, i solveggen på hytta eller i sofaen med et brettspill eller en god bok.
– Det fine med hjemmelaget kakao er at vi kan lage den slik vi liker den best. Den kan lages på smeltet sjokolade, fyldig melk og pisket krem for en luksusvariant, eller du kan blande den med lettmelk, lite sukker og kakaopulver for en sunnere variant. I tillegg har vi sett at melk med sjokoladesmak uten tilsatt sukker er blitt veldig populært, og smaker like godt oppvarmet som kakao, til både frokost- og kveldskos. Kakao har få ingredienser, men består ofte av melk som gir påfyll av viktige næringsstoffer som kalsium og jod, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver hos Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
For å gjøre ekstra stas ut av hjemmekosen kan kakao kombineres med andre spennende ingredienser.
– Kakao egner seg veldig godt sammen med for eksempel chili, kanel, ingefær og bringebær. Og den ultimate påskekakaoen får du om du blander i litt ferskpresset appelsin, sier Glemminge Arnesen.
Her er fem spennende kakaooppskrifter:
Varm sjokolade med krem og appelsin
Luksuskakao med mørk sjokolade
Spørsmål: Påsken nærmer seg. Pleier du å drikke kakao/varm sjokolade i løpet av påsken?
Alle (n=1015) |
Nord-Norge (n=92) |
Midt-Norge (n=139) |
Vestlandet (n=208) |
Sørlandet (n=138) |
Østlandet (n=307) |
Oslo (n=132) |
|
Ja |
60 % |
60 % |
68 % |
65 % |
58 % |
53 % |
56 % |
Nei |
36 % |
38 % |
28 % |
28 % |
38 % |
42 % |
39 % |
Vet ikke |
4 % |
2 % |
4 % |
7 % |
4 % |
5 % |
5 % |
Undersøkelse gjennomført av Norstat for Melk.no i mars 2022
Nøkkelord
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
Salget skjøt i været etter TikTok-trend7.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter30.1.2024 18:42:32 CET | Pressemelding
Et meget godt 4. kvartal gjorde at 2023 ble et vellykket år for norske meieriprodukter. Årets siste kvartal endte med økt salgsvolum i alle kategorier, også for melk som har hatt en jevn nedgang over tid. Spesielt bidro økning i salget av helmelk og syrnet melk med smak til suksessen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom