Michelin-triumf for Speilsalen på Britannia Hotel

Speilsalen på nyrenoverte Britannia Hotel ble i dag tildelt sin første Michelin-stjerne under utdelingen for de nordiske landene i Olavshallen i Trondheim.

Fra venstre: Henrik Dahl Jahnsen, Christopher Davidsen, Odd Reitan, Mikael Forselius. Foto: Wil Lee-Wright

En drøm har gått i oppfyllelse, sier Christopher Davidsen om både Michelin-suksessen og oppgaven med å lage nye Speilsalen. Jeg er veldig stolt over teamet mitt og det vi har prestert på under ett år. Det er også veldig gledelig å se at enda flere norske restauranter nå får velfortjent heder og omtale fra guiden.

Fantastisk at Christopher og teamet på Britannia får stjerne etter så kort tid. Det hadde jeg virkelig ikke forventet. Christopher er et synlig bevis på den vinnerkulturen vi ønsker å ha i Reitangruppen, sier en stolt Colonialmajor og Britannia-eier, Odd Reitan.

Knappe ti måneder var alt Bocuse d´Or-sølvvinner Davidsen trengte for å hente hjem en Michelin-stjerne i hotellets første driftsår.

En prestasjon som ble møtt med jubel i Olavshallen i Trondheim under den nordiske Michelin-utdelingen som for første gang var lagt til Norge.

Michelin-stjernen kommer på toppen av en rekke fantastiske omtaler i nasjonal og internasjonal presse, for så vel maten, som hotellet, siden gjenåpningen i april 2019. Vi er utrolig glade og stolte, sier Britannias hotelldirektør, Mikael Forselius, som senere på kvelden er vertskap for den offisielle Michelin-middagen på Britannia Hotel.

Trondheim-ordfører Rita Ottervik var blant gjestene som slapp jubelen løs da Speilsalen fikk sin Michelin-stjerne:

Dette betyr veldig mye for Trondheim. Vi har nå enda flere Michelin-restauranter. Dette bidrar sterkt til å sette Trondheim på kartet som matby nasjonalt og internasjonalt. Vi er veldig stolte! Vi har i Trondheim og Trøndelag sterke matmiljø som har blitt bygd opp over tid med restauranter og råvarer i verdensklasse, sier ordfører Rita Ottervik.

For ytterlige kommentarer kontakt:
Adm.dir. Britannia Hotel, Mikael Forselius, mobil: 932 01 004 epost: mikael@britannia.no
Markedsdirektør Britannia Hotel, Peter Gjerde, mobil: 93458696 epost: peter@britannia.no

Speilsalen team. Foto: Jarle Hagen
Christopher Davidsen. Foto: Wil Lee-Wright
Speilsalen interiør. Foto: Dreyer & Hensley
Speilsalen interiør. Foto: Dreyer & Hensley

Britannia Hotel

Britannia Hotel er en del av Reitangruppen. Hotellet fra 1870 gjenåpnet i April 2019 som et femstjerners hotell og medlem av Leading Hotels of The World. Hotellet har 257 nye rom og suiter, seks ulike restauranter og barer, spa og fitness-avdeling, moderne konferansefasiliteter, ballroom og elegante selskapslokaler.

www.britannia.no

Britannia Hotel 150 år12.6.2020 17:45:01 CESTPressemelding

14. Juni 1870 åpnet Andreas Myhre dørene til Britannia Hotel for første gang for 8 britiske lakselorder og to velstående amerikanere. På søndag fyller hotellet i Trondheim 150 år. Selve festmarkeringen skjer til høsten, den 31. oktober, med middag for 150 gjester og historisk meny med høydepunkter fra hotellets selskapsmenyer opp igjennom tidene. En egen bok om hotellets historie fra 1870 frem til i dag blir utgitt til høsten. På selve dagen 14. Juni lanseres hotellets egen rosé champagne i et nytt samarbeid med Ayala, som også laget hotellets Britannia champagne til gjenåpningen i 2019.