Mesternes mester spilles inn i Lindesnes og Farsund

Sesong 15 av Mesternes mester skal spilles inn i Lindesnes og Farsund i juni. Aksel Lund Svindal fortsetter som programleder i det populære NRK-programmet.
Roer Olaf Tufte vant Mesternes mester 2023. Her med programleder Aksel Lund Svindal og crossfitutøver Kristin Holte på stranda i Sandefjord etter finalen. Neste sesong vil bli innspilt i Lindesnes og Farsund.  Foto Heidi Marie Gøperød, Nordisk Banijay/NRK
Roer Olaf Tufte vant Mesternes mester 2023. Her med programleder Aksel Lund Svindal og crossfitutøver Kristin Holte på stranda i Sandefjord etter finalen. Neste sesong vil bli innspilt i Lindesnes og Farsund. Foto Heidi Marie Gøperød, Nordisk Banijay/NRK

På fredag ble finalen i sesong 14 av Mesternes mester sendt på NRK.

Nå kan NRK og produksjonsselskapet Nordisk Banijay fortelle at den neste utgaven vil bli innspilt i Agder-kommunene Lindesnes og Farsund.

– Vi gleder oss stort til å spille inn neste års sesong på sydspissen av Norge, sier Mesternes mester-produsent Eirik Hamre i Nordisk Banijay.

– Området byr på vill og vakker natur med store kontraster, fra kritthvite strender til grønne åser. Dette er spektakulære omgivelser som er midt i blinken for Mesternes mester, sier Eirik Hamre.

Fornøyd programleder

Aksel Lund Svindal fortsetter som programleder i neste sesong, som vil få premiere på nyåret 2024. Også han er svært fornøyd med valget:

– Jeg er skikkelig spent på å bli bedre kjent med Lindesnes og Farsund. Dette er et område jeg ikke har vært mye i tidligere, så jeg er veldig nysgjerrig på naturen som møter oss. Bildene fra produksjonsselskapets research ser helt fantastiske ut, så jeg har store forventninger, sier Aksel Lund Svindal.

Produksjonen er nå i gang med å finne egnede innspillingssteder i området. For å unngå avsløringer rundt innspillingen, vil det ikke bli gitt detaljer om stedene før opptakene er avsluttet i juni.

Hvilke deltakere som skal være med i neste sesong, vil bli kjent seinere på våren.

Les også:  Her er vinneren av Mesternes mester 2023

Seerfavoritt

Mesternes mester er blant NRKs aller mest populære programmer og har blitt sendt hvert år siden 2009, med unntak av 2013.

Før pandemien ble programmene spilt inn i ulike land sør i Europa. Nå foregår altså produksjonen i Norge for fjerde år på rad. Årets sesong av programmet ble spilt inn i Sandefjord og Larvik kommuner, mens de to foregående sesongene fant sted på Sørlandet – i Arendal/Grimstad (2021) og Kristiansand/Lillesand (2022).

Årets sesong er så langt sett av gjennomsnittlig 1,323 000 seere pr. episode og over 1,5 millioner på det meste.

– Særlig gledelig er det at strømmetallene i NRK TV i år er over all forventning, sier NRKs prosjektredaktør for Mesternes mester, Pia Basberg.

Mesternes mester-vinner i 2021, alpinlegenden Aksel Lund Svindal, har vært programleder de to siste sesongene. I fjor ble produksjonen nominert til Gullruten for beste konkurransedrevne reality for sjette gang, en pris serien har vunnet to ganger.

Om Mesternes mester

• Norsk underholdningsserie
  • Produseres av Nordisk Banijay for NRK
  • Programleder: Aksel Lund Svindal
  • Produsent: Eirik Hamre
  • Prosjektredaktør NRK: Pia Basberg
  • Se Mesternes mester her

Aksel Lund Svindal gleder seg til å reise med Mesternes mester-produksjonen til Lindesnes og Farsund i juni. Foto: Heidi Marie Gøperød, Nordisk Banijay/NRK
Deltakerne i Mesternes mester i 2023 i Sandefjord.  I juni skal ti nye idrettsstjerner bli med til Norges sydspiss.  Foto: Heidi Marie Gøperød, Nordisk Banijay/NRK
Deltakerne i Mesternes mester i 2023 i Sandefjord. I juni skal ti nye idrettsstjerner bli med til Norges sydspiss. Foto: Heidi Marie Gøperød, Nordisk Banijay/NRK

Som allmennekringkaster skal NRK fylle viktige sosiale, kulturelle og demokratiske behov i det norske samfunnet. NRK tilbyr et bredt og variert medietilbud for det norske publikum gjennom NRK.NONRK TVNRK Radio, fem TV-kanaler og 14 radiokanaler. Nær ni av ti nordmenn tar daglig del i innhold fra NRK på en eller flere plattformer.