«Mesternes mester» spilles inn i Arendal

Sesong 12 av «Mesternes mester» vil bli lagt til Norge, for første gang i NRK-programmets historie. Innspillingen vil foregå i Arendal og omegn i september.
Dag Erik Pedersen skal presentere sesong 12 av «Mesternes mester» fra Arendal og omegn. Her i Kroatia under innspillingen av sesongen som ble sendt tidlig i 2020. Foto: Sunniva Luca Veliz Pedersen, Rubicon/NRK

Koronapandemien gjorde det umulig å planlegge for innspilling av «Mesternes mester» i Hellas i høst, slik meningen var. I stedet ble beslutningen tatt om en norsk utgave.

Nå er det klart at produksjonen av neste sesong vil bli lagt til Arendal og omegn.

– Når situasjonen først ble som den ble, gleder vi oss veldig til å produsere «Mesternes mester» på norsk jord. Arendal og områdene rundt byr på ekte sørlandsidyll og vil bli en fantastisk ramme for programmet, sier prosjektredaktør i NRK, Pia Basberg. Hun forteller at produksjonsselskapet Rubicon har jobbet med planleggingen noen måneder, i godt samarbeid med kommunen og lokale krefter.

For å skjerme produksjonen for tilskuere, gis det ingen eksakte detaljer om hvor konkurransene skal foregå og hvor deltakerne skal bo før innspillingen er ferdig.

Programmene som spilles inn i høst, får sendestart på NRK tidlig i januar 2021.

Hvis du vil se dette innholdet fra gfx.nrk.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Seerfavoritt

«Mesternes mester» er NRKs mest sette programserie gjennom en årrekke. Forrige sesong ble sett av nesten 1,3 millioner seere i snitt pr. episode. Serien har vært nominert til Gullruten for beste konkurransereality fem ganger og vunnet to ganger (2014 og 2016).

Innspillingsstedene for tidligere sesonger har vært, i rekkefølge: Spania, Malta, Kypros, Ungarn, Italia, Sicilia, Monaco/Frankrike, Hellas, Portugal, Mallorca og Kroatia.

«Mesternes mester» har gått hvert år på NRK siden 2009 med unntak av i 2013. Dag Erik Pedersen har vært programleder i samtlige sesonger, og det blir han også i den neste.

Hvilke tidligere idrettsstjerner som skal delta i neste sesong, vil bli gjort kjent av NRK seinere i sommer.

Forrige vinner: Eirik Verås Larsen ble kåret til Mesternes mester 2020 i Kroatia.

Som allmennekringkaster skal NRK fylle viktige sosiale, kulturelle og demokratiske behov i det norske samfunnet. NRK tilbyr et bredt og variert medietilbud for det norske publikum gjennom NRK.NONRK TVNRK Radio, fem TV-kanaler og 14 radiokanaler. Nær ni av ti nordmenn tar daglig del i innhold fra NRK på en eller flere plattformer.