«Mesternes mester» spilles inn i Arendal

Sesong 12 av «Mesternes mester» vil bli lagt til Norge, for første gang i NRK-programmets historie. Innspillingen vil foregå i Arendal og omegn i september.

Dag Erik Pedersen skal presentere sesong 12 av «Mesternes mester» fra Arendal og omegn. Her i Kroatia under innspillingen av sesongen som ble sendt tidlig i 2020. Foto: Sunniva Luca Veliz Pedersen, Rubicon/NRK

Koronapandemien gjorde det umulig å planlegge for innspilling av «Mesternes mester» i Hellas i høst, slik meningen var. I stedet ble beslutningen tatt om en norsk utgave.

Nå er det klart at produksjonen av neste sesong vil bli lagt til Arendal og omegn.

– Når situasjonen først ble som den ble, gleder vi oss veldig til å produsere «Mesternes mester» på norsk jord. Arendal og områdene rundt byr på ekte sørlandsidyll og vil bli en fantastisk ramme for programmet, sier prosjektredaktør i NRK, Pia Basberg. Hun forteller at produksjonsselskapet Rubicon har jobbet med planleggingen noen måneder, i godt samarbeid med kommunen og lokale krefter.

For å skjerme produksjonen for tilskuere, gis det ingen eksakte detaljer om hvor konkurransene skal foregå og hvor deltakerne skal bo før innspillingen er ferdig.

Programmene som spilles inn i høst, får sendestart på NRK tidlig i januar 2021.

Mesternes mester, sesong 11...

Seerfavoritt

«Mesternes mester» er NRKs mest sette programserie gjennom en årrekke. Forrige sesong ble sett av nesten 1,3 millioner seere i snitt pr. episode. Serien har vært nominert til Gullruten for beste konkurransereality fem ganger og vunnet to ganger (2014 og 2016).

Innspillingsstedene for tidligere sesonger har vært, i rekkefølge: Spania, Malta, Kypros, Ungarn, Italia, Sicilia, Monaco/Frankrike, Hellas, Portugal, Mallorca og Kroatia.

«Mesternes mester» har gått hvert år på NRK siden 2009 med unntak av i 2013. Dag Erik Pedersen har vært programleder i samtlige sesonger, og det blir han også i den neste.

Hvilke tidligere idrettsstjerner som skal delta i neste sesong, vil bli gjort kjent av NRK seinere i sommer.

Forrige vinner: Eirik Verås Larsen ble kåret til Mesternes mester 2020 i Kroatia.

Som allmennekringkaster skal NRK fylle viktige sosiale, kulturelle og demokratiske behov i det norske samfunnet. NRK tilbyr et bredt og variert medietilbud for det norske publikum gjennom NRK.NONRK TVNRK Radio, fem TV-kanaler og 14 radiokanaler. Nær ni av ti nordmenn tar daglig del i innhold fra NRK på en eller flere plattformer.