Mesterlig fra Stian Carstensen!

Multi-instrumentalist og komponist Stian Carstensen slipper sitt nye album "Musical Sanatorium" til høsten, og i dag slippes den første singelen "Hippocampus Serenade" ledsaget av en episk musikkvideo.

Hør "Hippocampus Serenade" her

Se musikkvideoen her

Stian Carstensen er en genierklært musiker og blant annet kjent som ledestjernen for kritikerroste Farmers Market. Han er mottaker av en rekke priser og har samarbeidet med flere renommerte artister om en rekke prosjekter. Musikalsk er han anerkjent for banebrytende arbeid som blander forskjellige stilarter og tradisjoner og for å sprenge grensene for hva som anses mulig.

Musikken fra hans kommende album kan beskrives som filmatisk, melodisk og rytmisk, en slags hybrid av vesteuropeisk film og kunstmusikk, forenet med de eksotiske rytmene som finnes i Bulgaria. "Hippocampus Serenade" har også blitt til en spektakulær musikkvideo med temaene psykiatri og innenlands natur, og er laget i samarbeid med kunstner Lars Elling og den britiske kunstneren Dave McKean.

Besetningen består blant annet av stryk, fagott, leirgjøker, steel-gitar, harpe, kor, diverse gitarer, rytmeseksjon, diverse analoge synther, orgler og horn. Medvirkende på albumet er musikere fra Farmers Market, KORK, Ola Kvernberg, samt det unge britiske vidunderet Jacob Collier og Todd Terje. Og ikke minst, Mike Patton fra Faith No More.

Lydbildet på plata er originalt og storslagent og skaper assosiasjoner til 70-tallet, orienten og filmmusikk.

Dropbox med WAV, label copy, bilder

Nytt URverk fra Ulf Risnes!15.10.2021 13:57:31 CEST | Pressemelding

URverk er en serie på 12 utgivelser med låter skrevet og spilt inn i perioden 1977 til og med 1988. «Blue Movie» er den tiende URverk-utgivelsen og består av låter som alle er skrevet i 1985-87. Lytt til "Blue Movie" her! "Disse låtene ble skrevet i perioden 1985-87. I den tida spilte jeg i et av Trondheims tøffeste rockeband, Helter Skelter. Dermed er mange av låtene ganske rocka, jeg ville jo gjerne være tøff alene også! Men det som er den sterkeste tråden som binder disse låtene sammen er forholdet til min daværende kjæreste. På tidlig-vinteren 85 oppsto det en krise i forholdet som fødte mange av disse sangene. Kjærlighetssorg, sjalusi og sinne preger flere av dem, det ble ganske intenst. Heldigvis ordnet det seg! Med meg på 4 av låtene har jeg en av mine venner fra det Gurgles, Anders Haagensli på bass. De er spilt inn med et sideprosjekt vi kalte G-men, med Knut Juel på trommer. Gurglestrommis Knut spiller på resten av låtene også, med meg på resten av instrumentene.De fleste av

Folk fra Follo: sjelden utgivelse med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus15.10.2021 11:10:27 CEST | Pressemelding

Felespiller Marianne Tomasgård og gitarist Åsmund Reistad byr på svingende og dansbar folkemusikk med sitt nye album Folk fra Follo. Gjennom flere år har duoen spesialisert seg på å tolke gamle notenedtegnelser fra bygdene i Østfold og Akershus, og på denne utgivelsen gir de to musikerne oss et innblikk i den flotte og spennende, men nesten glemte dansemusikken herfra. Det er ikke ofte vi får plateutgivelser med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus, noe som gjør denne utgivelsen til en sjelden, unik og ikke minst viktig vare. Det blir platelansering på TradSession på St.Croix-huset i Fredrikstad den 15. oktober!

Blåmann Blåmann feirar 20-års jubileum med reutgivelse og konsert på Rockefeller!15.10.2021 11:01:14 CEST | Pressemelding

I 1997 møttest fire ungdommar for øving i ei gamlestoge i Vinje. Odd Nordstoga (24), Lars Underdal (25), Asgaut Bakken (23) og Silje Hegg (21). Det var starten på folkemusikkorkesteret Blåmann Blåmann og fem år med moro, fest, surmuling, musikk, latter, allsang og kaos. No er det 20 år sidan det legendariske albumet deira kom ut, og det skal feirast med remastra vinyl med heile 5 bonusspor og reunionkonsert på Rockefeller 15. oktober!

The Source er ute med nytt album!15.10.2021 10:36:17 CEST | Pressemelding

The Source er en kvartett med lang fartstid, nå bestående av Øyvind Brække (trombone), Trygve Seim (saksofon), Per Oddvar Johansen (trommer) og Mats Eilertsen (bass). Etter flere årstidsrelaterte utgivelser som «The Source: of: Christmas», «The Source: of Summer» er det nå en ren kvartettutgivelse som foreligger. Musikken er signert alle medlemmene i kvartetten og spenner over et stort register: Raga, Shuffle, swing, lyriske partier, improvisasjon, heftig trombone- / tromme- duo med mer. Albumet "... but swinging doesn´t bend them down" er ute 15. oktober!

Nils Øklands tingingsverk til Vossajazz foreviges på plate!8.10.2021 10:27:26 CEST | Pressemelding

Glødetrådar, tingingsverket for Vossajazz 2016, er et slags «tilbake til røttene» for Økland. Voss har vært en viktig del av hans musikalske utvikling, både på 80-tallet som student og senere som musikalsk leder på Ole Bull Akademiet (1989-95). Tiden på akademiet gav viktige impulser til utvikling av hans karakteristiske, personlige stil: en blanding av jazz, fri improvisasjon, samtidsmusikk og folkemusikk.