Mesterlig fra Stian Carstensen!

Multi-instrumentalist og komponist Stian Carstensen slipper sitt nye album "Musical Sanatorium" til høsten, og i dag slippes den første singelen "Hippocampus Serenade" ledsaget av en episk musikkvideo.

Hør "Hippocampus Serenade" her

Se musikkvideoen her

Stian Carstensen er en genierklært musiker og blant annet kjent som ledestjernen for kritikerroste Farmers Market. Han er mottaker av en rekke priser og har samarbeidet med flere renommerte artister om en rekke prosjekter. Musikalsk er han anerkjent for banebrytende arbeid som blander forskjellige stilarter og tradisjoner og for å sprenge grensene for hva som anses mulig.

Musikken fra hans kommende album kan beskrives som filmatisk, melodisk og rytmisk, en slags hybrid av vesteuropeisk film og kunstmusikk, forenet med de eksotiske rytmene som finnes i Bulgaria. "Hippocampus Serenade" har også blitt til en spektakulær musikkvideo med temaene psykiatri og innenlands natur, og er laget i samarbeid med kunstner Lars Elling og den britiske kunstneren Dave McKean.

Besetningen består blant annet av stryk, fagott, leirgjøker, steel-gitar, harpe, kor, diverse gitarer, rytmeseksjon, diverse analoge synther, orgler og horn. Medvirkende på albumet er musikere fra Farmers Market, KORK, Ola Kvernberg, samt det unge britiske vidunderet Jacob Collier og Todd Terje. Og ikke minst, Mike Patton fra Faith No More.

Lydbildet på plata er originalt og storslagent og skaper assosiasjoner til 70-tallet, orienten og filmmusikk.

Dropbox med WAV, label copy, bilder