Mestergruppen blir miljøfyrtårn

Mestergruppen hadde allerede Miljøfyrtårnsertifisert 24 bedrifter og avdelinger før konsernets hovedkontor stod for tur i september.

Byråd for miljø og samferdsel, Sirin Hellvin Stav, og Lars-Fredrik Forberg fra Mestergruppen under utdelingen av miljødiplom til nysertifiserte i Oslo rådhus. Foto: Oslo kommune

– Miljøfyrtårnsertifikatet gir oss mulighet til å måle Mestergruppens klimautslipp og identifisere tiltak for å redusere dem ytterligere. I tillegg gir det et miljøledelsessystem med rutiner og skjemaer for prosesser som HMS, innkjøp, transport, avfallshåndtering med mer, sier ansvarlig direktør for bærekraft i Mestergruppen Lars-Fredrik Forberg i meldingen.

Byggevarebutikker, forhandlere og entreprenører i Mestergruppen vil fremover få muligheten til å sertifisere seg som Miljøfyrtårn. Mestergruppen har rundt 600 avdelinger, egeneide anlegg, forhandlere og medlemmer som kan tilknyttes ordningen.

Les mer om Mestergruppens bærekraftsinitiativer her: https://www.mestergruppen.no/om-mestergruppen/baerekraft/

Mestergruppen er et ledende bolig- og byggevarekonsern som består av mange kjente merkvarenavn.

Byggtorget Byggeriet Blink Hus
Malorama Mesterhus Mestergruppen Arkitekter
Mestergruppen Eiendom
Nordbohus Pretre Røroshytta
Saltdalshus Saltdalshytta Sentrum Bygg
Systemhus XL-BYGG

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mestergruppen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Systemhus lanserer kataloghus med eget klimagassregnskap23.9.2021 00:00:00 CEST | Pressemelding

– Et klimagassregnskap for nye boliger er første steg på veien til å kunne ta bevisste og bærekraftige valg når vi bygger hus, sier Trond Lie, kjededirektør i Systemhus. "Oslo" er det første kataloghuset hvor utslippene av klimagasser er beregnet i hele husets levetid. Klimaendringer er en av de største utfordringene i vår tid og utslippene skal ned. Det griper huskjeden Systemhus fatt i ved å starte med å beregne klimagassutslippene fra produksjon og transport av materialene i huset, til bruk, vedlikehold og til slutt sanering. Først ut er katalog kataloghuset "Oslo", som ble lansert denne uken. – Vi forventer at dette kommer til å bli et krav for alle nye hus i fremtiden, derfor har vi like godt startet allerede nå med vår nye husmodell "Oslo", sier kjededirektøren. Starter med kataloghuset "Oslo" Denne uken har Systemhus lansert den nye husmodellen "Oslo", som er en kompakt skoeskeformet hus på 162 m2 BTA og 130 m2 BRA i to etasjer som er bygget på ringmur, og har mulighet for takte