Mesta utvikler kurs for inkluderende rekruttering

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har tildelt Mesta 660.000 kroner for å utvikle et kurs som skal hjelpe selskapet å øke mangfoldet i organisasjonen. Kurset har som formål å styrke rekrutteringen av søkere med flerkulturell bakgrunn.
Fra venstre: Hanne Magnell og Jyoti Sohal-David fra Skillhus, Mai Lawson Oldgard, Metha Leonhardsen og Martin Gjersøe fra Mesta.

- Vi er utrolig glade for støtten vi har fått fra IMDi. Dette er viktig drahjelp for å oppnå den organisasjonskulturen vi jobber for. Mesta skal være en arbeidsplass der kompetanse og det fordelaktige med ulikheter står i fokus, sier Mai Lawson Oldgard, konserndirektør for HR og Bærekraft.

Kurset som nå utvikles skal hjelpe ledere til å bli klar over ubevisste fordommer og forstå verdien av mangfold i arbeidslivet. Etter endt kurs skal lederne i Mesta være bedre rustet til å rekruttere på en mer inkluderende måte.

- Formålet med tilskuddet fra IMDi, er å støtte virksomheter som planlegger tiltak for større etnisk mangfold blant de ansatte og bedre bruk av innvandreres kompetanse, forklarer Reidar Mysen, som er seniorrådgiver i IMDi.

Kvalifisert hjelp

I utviklingen av kurset skal vi samarbeide med Skillhus. Skillhus er et rekrutterings- og konsulentselskap med spesialistkunnskap innen mangfold og inkludering i arbeidslivet. Deres visjon er blant annet nettopp å øke det etniske mangfoldet i norske virksomheter. Med Skillhus sin kompetanse på temaet, og Mesta sin dybdeforståelse av bransjen, vil vi sammen sikre et godt fundamentert innhold om inkluderende rekruttering.

- Vi gleder oss over at Mesta har fått støtte til kursutvikling og dermed får satt dette viktige og nødvendig tema på agendaen. Vi ser frem til å utarbeide kurset sammen, forteller Hanne Magnell, partner i Skillhus.

Bra for bransjen

Mesta er også initiativtaker til Diversitas, som er et nettverket for mangfold og kjønnsbalanse i bygg- og anleggsbransjen.

- Gjennom vårt engasjement i Diversitas, vil vi sørge for at kurset vil være til både inspirasjon og nytte for resten av bransjen også, avslutter organisasjonssjef i Mesta, Metha Leonhardsen, som også er styreleder i Diversitas.

Bilder

Reidar Mysen, seniorrådgiver IMDi

Om Mesta

Askekroken 11

+47 478 05 200https://www.mesta.no/

Mesta bygger, vedlikeholder og utvikler norsk infrastruktur på oppdrag fra offentlige og private kunder. Vi er Norges ledende aktør innen drift og vedlikehold av vei og veielektro, med et viktig samfunnsoppdrag: Vi får folk fram.

Mesta har over 1700 ansatte som hver dag jobber for å sikre trygg og åpen infrastruktur i hele landet. Selskapet omsetter for over 4,5 milliarder kroner årlig. Mesta er eid av den norske stat, ved Nærings- og fiskeridepartementet.