Mesta skal rehabilitere dam

Mesta tildeles kontrakt med SISO Energi AS om rehabilitering av dam SISO Nord og Syd. Kontrakten har en verdi på nærmere 47 millioner.
Dam i tilknytning til Siso Kraftverk. Foto: Hans Martin Hjemås

Dammene som skal rehabiliteres demmer opp Sisovatnet som ligger i Sørfold kommune i Nordland. De ligger begge på vestenden av vannet, som er inntaksmagasin til SISO kraftverk.

- Å få bidra med rehabilitering av dam til kraftverket er interessant for Mesta. Energi fra vannkraftverk er essensielt i det store infrastrukturbildet, og gjør dette til et spennende marked som passer godt med vår kompetanse, sier konserndirektør for Anlegg og spesialproduksjon, Kjell Asbjørn Næss.

Mesta leverte tilbudet som kom best ut etter at alle tildelingskriteriene var vurdert. Prosjektet omfatter betongarbeider, fjelluttak av ca. 40 000m3, fylling og plastringsarbeider.

Arbeidet vil bli gjennomført i tidsrommet juni til oktober i 2022 og i 2023. SISO Energi er byggherre og prosjektet inkluderer også samarbeid med Multiconsult.

- Vi skal bruke vinteren på å legge gode planer, og vi gleder oss til å komme i gang med arbeidet til sommeren, forteller prosjektsjef for anlegg region Nord, Yngve Fredriksen.

Dam i tilknytning til Siso Kraftverk. Foto: Hans Martin Hjemås

Mesta har 1700 ansatte som hver dag jobber for å sikre trygg og åpen infrastruktur i hele landet. Selskapet omsetter for over 4,5 milliarder kroner årlig. Mesta er eid av den norske stat, ved Nærings- og fiskeridepartementet.