Mesta

Mesta gjenskaper historisk jernbanebro

Del

I mars i år fikk Grimen bro et dramatisk møte med et vogntog som hadde for høy last. Det førte til store materielle skader på broen, som er et fredet og kjært kulturminne fra 1883. For Mesta sin del medførte det et nytt rekonstruksjonsprosjekt, hvor vi måtte hente frem gamle kunster.

Foto: Svein Bjørneseth / Mesta
Foto: Svein Bjørneseth / Mesta

Grimen er én av de 216 jernbanebroene som Mesta har ansvaret for langs Bergensbanen på oppdrag fra Bane NOR. 

Gammel byggeskikk reddet fredet kulturminne

Mesta har hatt god dialog med antikvariske myndigheter gjennom hele rekonstruksjonsprosessen. De mange reglene og hensynene for å gjennskape den gamle broen på korrekt vis har bydd på noen utfordringer. For å løse oppgaven på riktig måte tok vi i bruk eldre arbeidsmetoder, og vi dro helt til Nederland for å finne korrekt materiale.

- Å klinke stål og bolter sammen er en byggeskikk som få fremdeles bruker. Vi ble derfor hoppende glade da vi fant Dåfjord Slipp. De hjalp oss med å klinke stolpene sammen på den gode gamle måten, sier anleggsleder Mats Strandgård Hanssen.

Det viste seg også å være problematisk å finne riktig type stål og størrelse til broens bærebjelker.

- Vi ble nødt til å hente materiale helt fra Nederland for å utføre rekonstruksjonen riktig. Et godt stykke arbeid med leting gjorde at vi til slutt fant fire bjelker som møtte kravene til antikvaren, sier Hanssen.

Høydeløft for utsatt bro

Flere har tidligere meldt bekymring for den lave broen med mye trafikk under seg. Drøyt én måned før ulykken ble det montert et nytt høydemarkeringsskilt. Med tillatelse fra byggherre Bane NOR, Vestland fylkeskommune og antikvariske myndigheter har Mesta nå økt lysåpningen i håp om at den rehabiliterte broen skal få stå i fred i lang tid fremover. 

- Etter litt sveising fikk vi løftet bjelkene til en trygg høyde. Broen har blitt ivaretatt og er en eksakt kopi av den som ble kjørt ned. Den eneste forandringen er bjelkene som er løftet 20 centimeter, avslutter Hanssen.

Broen skal etter planen bli klar for trafikk 1.januar 2022. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: Svein Bjørneseth / Mesta
Foto: Svein Bjørneseth / Mesta
Last ned bilde
Foto: Eivind Geithus / Mesta
Foto: Eivind Geithus / Mesta
Last ned bilde
Foto: Eivind Geithus / Mesta
Foto: Eivind Geithus / Mesta
Last ned bilde
Foto: Mats Strandgård Hansen / Mesta
Foto: Mats Strandgård Hansen / Mesta
Last ned bilde

Om Mesta

Mesta
Mesta
Strandveien 15
1366 Lysaker

+47 478 05 200https://www.mesta.no/

Mesta bygger, vedlikeholder og utvikler norsk infrastruktur på oppdrag fra offentlige og private kunder. Vi er Norges ledende aktør innen drift og vedlikehold av vei og veielektro, med et viktig samfunnsoppdrag: Vi får folk fram. 

Mesta har over 1700 ansatte som hver dag jobber for å sikre trygg og åpen infrastruktur i hele landet. Selskapet omsetter for over 4,5 milliarder kroner årlig. Mesta er eid av den norske stat, ved Nærings- og fiskeridepartementet. 

Følg pressemeldinger fra Mesta

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mesta på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mesta

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom