Mesta best på veisalt

- Mesta salter veiene med miljøtestet salt som har opptil 25 prosent lavere CO2-utslipp enn andre typer veisalt som brukes i Norge, sier Kristin Folge, konsernsjef for drift og vedlikehold i Mesta. Mesta har nå gjennomført en miljøsjekk av veisaltet selskapet bruker på norske veier. Miljøsjekken er en Environmental Product Declaration (EPD). Dette er en miljødeklarasjon som oppsummerer miljøprofilen til «en komponent, et ferdig produkt eller en tjeneste på en standardisert og objektiv måte».
Mestas EPD-dokument viser CO2-avtrykket for kjøp av salt helt fra produsent til lagermottak i Norge. Et slik dokument vil komme som krav i mange kontrakter fremover.
- Mesta håper at bærekraft blir viktigere i anbud i tiden som kommer, og vi jobber aktivt med å gå alle våre prosesser for å utgjøre en forskjell når det gjelder bærekraft, sier Folge.
Tørket av sola
Det meste av veisaltet som Mesta bruker på veiene, produseres med vann fra Middelhavet og tørkes i sola. Dette er sjøsalt, som er et naturprodukt. Saltet tørkes ved naturlig sollys og har en produksjonsperiode på cirka ni måneder.
- Det brukes ikke energi til å produsere saltet fordi det er sol, varme og vind som tørker dette fra vann til ferdig tørket salt.
Utslipp fra frakt inkludert i beregninger
Når det totale miljøutslippet skal beregnes på bruk i Norge, må også fraktutslippene regnes inn. Jo kortere distanse, desto lavere utslipp. Lang avstand fra Norge har dermed en stor betydning for utslippene når CO2-utslippene beregnes.
- Vi frakter saltet på skip fra Spania fra Middelhavet til Norge. Og det meste av utslippene fra saltet kommer altså ikke fra produksjonen, men fra frakten. Dette må gjenspeiles i deklarasjonen, sier Kristin Folge. Derfor betyr frakten mye for det totale CO2-avtrykket.
Det ferdige dokumentet som beskriver veisaltet, ligger på EPD Norges hjemmeside.
Skal redusere bruk av salt
Når Mesta salter veier, er det etter bestemmelsene som ligger i kontraktene.
- Vi må bruke tilstrekkelig salt for å opprettholde sikkerheten til trafikantene, men bruker teknologi for å balansere mengdene slik at man unngår å belaste naturen rundt veiene for mye. Mesta har nylig kjøpt seg inn i teknologiselskapet Klimator, som arbeider med ulike typer sensorteknologi blant annet for å redusere bruken av salt. Beregninger viser at man kan redusere bruken av salt med 30 prosent ved å bruke ulike type smart teknologi.
- Salt er nødvendig for sikkerheten på veiene, men riktig bruk og riktig mengde vil opprettholde sikkerheten selv med redusert bruk av salt, understreker Kristin Folge.
Kontakter
Hulda TronstadLeder kommunikasjon og samfunnskontaktMesta
Tel:99 26 18 16hulda.tronstad@mesta.noBilder

Om Mesta
Mestas samfunnsoppdrag er enormt viktig: vi skal sørge for at du kommer deg trygt frem – hver dag. Dette er et ansvar vi tar på største alvor.
Følg pressemeldinger fra Mesta
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mesta på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mesta
Himalaya-salt på norske veier1.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Fra i dag bruker veientreprenøren Mesta Himalaya-salt på veiene. Saltets unike egenskaper skal optimalisere kjøreforholdene for norske bilister.
Ny rekord fra Mesta: Nå med elektrisk pickup31.3.2025 08:50:00 CEST | Pressemelding
Reduserte utslipp og klimakrav i kontrakter har gitt kjøpsrekord av den elektriske pickupen, Ford Lightning. Nå kjøper Mesta 35 stykker. Og det stopper ikke der.
Personbiler skal gi Mesta friksjonsdata19.2.2025 08:55:00 CET | Pressemelding
Det er bilene som ruller på veien som forvalter sannheten om hjulene spinner på grunn av glatt føre. Mesta tar nå i bruk friksjonsdata fra 30.000 personbiler til å bedre kvaliteten på vinterdriften.
Mesta satser i Sogndal17.2.2025 09:05:00 CET | Pressemelding
Mesta har inngått avtale om nye kontorlokaler i Sogndal. Det nye kontoret betyr samlokalisering av to avdelinger med en omsetning på 2,5 milliarder årlig.
Mesta vinner storkontrakt for Nye Veier29.1.2025 13:24:19 CET | Pressemelding
Mesta har vunnet veidriftskontrakt på E6, E18 og E 39 til en verdi av inntil 1, 2 milliarder kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom