Fremtind

Merkeverksteder dårligst på bruk av brukte bildeler

Del

«Ikke-merkeverksteder» benytter over dobbelt så mye brukte bildeler i reparasjoner som merkeverksteder. Det viser en pilot som skal bidra til å øke andelen brukte deler og redusere utslipp og avfall i bil- og verkstedsbransjen.

I piloten til Fremtind kommer det frem at «ikke-merkeverksteder» står for 64 prosent av den totale bruken av brukte deler, mens merkeverksteder står for kun 30 prosent. Foto: Rogaland bildeler.
I piloten til Fremtind kommer det frem at «ikke-merkeverksteder» står for 64 prosent av den totale bruken av brukte deler, mens merkeverksteder står for kun 30 prosent. Foto: Rogaland bildeler.

Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB, har siden i fjor sommer jobbet med en rekke verksteder for å øke andelen brukte bildeler. Piloten har også avdekket hvor det er størst forbedringspotensial.

– Hvor mye brukte deler som benyttes avhenger først og fremst av om bilen er nyere eller eldre enn fem år. Deretter er det avgjørende om bilen repareres på et merkeverksted eller et såkalt ikke-merkeverksted, sier Geir Larsen, leder for motortakst i Fremtind. 

I piloten til Fremtind kommer det frem at «ikke-merkeverksteder» står for 64 prosent av den totale bruken av brukte deler, mens merkeverksteder står for kun 30 prosent. Karosseriverksteder som eies av merkeforhandlere, står for de siste seks prosentene.

– De største bilmerkeverkstedene, som i dag bruker minst brukte deler, begynner med noe brukt først etter at bilen er blitt åtte år, sier Larsen.

Bilkonsernene og -importørene oppgir garanti, kvalitet og logistikk når de forklarer hvorfor ikke brukte deler benyttes ved reparasjon av nyere biler. 


Uoppnåelig mål om ikke flere gjør endringer

Fremtinds mål er å firedoble andelen brukte deler i bilreparasjoner fra nær to prosent til ti prosent de neste tre årene. Om alle forsikringsselskapene gjør dette, kan bransjen redusere det årlige C02-utslippet med over 6000 tonn. Det tilsvarer over 70 000 flyreiser fra Oslo til Bergen. 

Denne målsettingen er nærmest uoppnåelig om ikke flere aktører gjør endringer. 

– Vi jobber for å øke andelen brukte og likeverdige bildeler, men resultatene lar vente på seg. Det er flere hindringer på veien, og vi har kun klart å øke andelen med én prosent det siste året. Bilbransjens verdikjede er ikke bærekraftig i dag, blant annet fordi det er mer lønnsomtå bruke nye bildeler fremfor brukte. Logistikken av brukte deler må også forbedres, sier Kristine Falkgård, direktør for bærekraft i Fremtind.


Brukte deler må inngå i nybilgarantien 

Fremtind mener samtidig at myndighetene må på banen.  

– Myndighetene må se på avgiftsstrukturer og garantiordninger for å få fortgang i overgangen til en mer sirkulær bilbransje, som å fjerne moms på alle deler til elbiler. Brukte og likeverdige bildeler må inngå i garantiordningen på nyere biler, sier Falkgård.  

I dag stiller Fremtind full garanti for alle brukte deler som brukes bilreparasjoner. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

I piloten til Fremtind kommer det frem at «ikke-merkeverksteder» står for 64 prosent av den totale bruken av brukte deler, mens merkeverksteder står for kun 30 prosent. Foto: Rogaland bildeler.
I piloten til Fremtind kommer det frem at «ikke-merkeverksteder» står for 64 prosent av den totale bruken av brukte deler, mens merkeverksteder står for kun 30 prosent. Foto: Rogaland bildeler.
Last ned bilde
Geir Larsen, leder for motortakst i Fremtind. Foto: Fremtind.
Geir Larsen, leder for motortakst i Fremtind. Foto: Fremtind.
Last ned bilde
Kristine Falkgård, direktør for bærekraft i Fremtind.
Kristine Falkgård, direktør for bærekraft i Fremtind.
Last ned bilde
Hvor mye brukte deler som benyttes avhenger først og fremst av om bilen er nyere eller eldre enn fem år. Foto: Fremtind.
Hvor mye brukte deler som benyttes avhenger først og fremst av om bilen er nyere eller eldre enn fem år. Foto: Fremtind.
Last ned bilde

Om Fremtind

Fremtind
Fremtind
Postboks 778 Sentrum
0106 Oslo

http://www.fremtind.no

Fremtind – størst på forsikring i bank

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Følg pressemeldinger fra Fremtind

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fremtind

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom