Mercedes-Benz Vans akselererer den elektriske transformasjonen

Mercedes-Benz Vans tilpasser sitt europeiske produksjonsoppsett som en del av strategien for å bli ledende innen elektrisk mobilitet. Allerede nå finnes det elektriske varebiler fra Mercedes-Benz i segmentet for mellomstore og store varebiler. Når eCitan lanseres, vil det være elektriske alternativer i hele produktporteføljen til Mercedes-Benz Vans.
Mercedes-Benz Vans akselererer den elektriske transformasjonen

- Allerede fra 2025 vil alle nylanserte varebiler fra Mercedes-Benz leveres kun med elektrisk drivlinje. Gjennom store investeringer, og den dedikerte elektriske plattformen VAN.EA, viser Mercedes-Benz at de satser for alvor på den elektriske fremtiden, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil, hos Bertel O. Steen.

VAN.EA - En ny helelektrisk varebilarkitektur
Fra midten av dette tiåret vil alle nylanserte varebiler fra Mercedes-Benz være helelektriske. For dette formålet utvikler Mercedes-Benz Vans en helt ny, modulær, helelektrisk varebilarkitektur kalt VAN.EA.

Overgangen til helelektriske kjøretøy krever en robust og bærekraftig forretningsmodell med nye løsninger. Slik vil Mercedes-Benz Vans fortsatte å kunne tilby konkurransedyktige produkter og åpne opp for nye langsiktige fremtidsutsikter for arbeidsstyrken. Selskapet tilpasser dermed sitt produksjonsnettverk i Europa for store helelektriske varebiler, og styrker dermed sin markedsposisjon.

Mercedes-Benz og Rivian med strategisk samarbeid
Mercedes-Benz Vans og Rivian har signert en intensjonsavtale for et strategisk samarbeid. Selskapene har tenkt å etablere et nytt joint venture-produksjonsselskap med formål om å investere i og drive en fabrikk i Europa for produksjon av store elektriske varebiler. Der vil det produseres både Mercedes-Benz og Rivian, og oppstart er forventet om noen få år. Målet er å bygge et helt nytt produksjonsanlegg for helelektriske varebiler, som utnytter et eksisterende Mercedes-Benz-anlegg i Sentral-/Øst-Europa. Med dette samarbeidet tar Mercedes-Benz Vans enda et steg i transformasjonen til å bli en produsent av utelukkende elektriske varebiler, og styrker dermed sin langsiktige markedsposisjon.

Neste generasjon eSprinter
Mercedes-Benz Vans utvikler kontinuerlig sine nåværende modeller. Med tre batterivarianter og flere karosseristiler, har neste generasjon eSprinter som mål å fange nye kundesegmenter, men også nye markeder. Avhengig av konfigurasjonen vil rekkevidden være mer enn det dobbelte av den nåværende eSprinter. Forberedelsene er i gang for trinnvis produksjon av neste generasjon, som vil starte i andre halvdel av neste år ved fabrikkene i Charleston, Düsseldorf og Ludwigsfelde.

Med sin nye VAN.EA (Van Electric Architecture) akselererer Mercedes-Benz Vans den elektriske transformasjonen. Arkitekturen gir grunnlaget for alle elektriske varebiler fra Mercedes-Benz i mellomstore og store segmenter som kommer på markedet fra og med 2025.