Mercedes-Benz Norge

Mercedes-Benz SUSTAINEER: En innovasjonsdriver for bærekraftig urban mobilitet

Del
Med SUSTAINEER (SUSTAINABILITY PIONEER) gir Mercedes-Benz Vans et innblikk i hvordan bærekraftig leveranse kan se ut i fremtiden, der varebiler er klimanøytrale, produserer sin egen grønne elektrisitet og aktivt kan forbedre luftkvaliteten i byer. Den helelektriske varebilen er basert på Mercedes-Benz eSprinter og kombinerer en rekke innovative løsninger.
Mercedes-Benz SUSTAINEER: En innovasjonsdriver for bærekraftig urban mobilitet. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SUSTAINEER: En innovasjonsdriver for bærekraftig urban mobilitet. Foto: Mercedes-Benz

- Med SUSTAINEER viser Mercedes-Benz Vans et fremtidsrettet konsept med fokus på bærekraft, som for alvor underbygger målet om å bli helelektrisk til 2030. En rekke innovative løsninger viser hvordan fremtidens varebiler kan se ut, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil, hos Bertel O. Steen.

Økt rekkevidde takket være solcellepaneler på taket
Bruk av energi fra fornybare ressurser er en viktig faktor i livssyklusen til et elektrisk kjøretøy når det gjelder å forhindre CO2-utslipp. Mercedes-Benz Vans forplikter seg derfor til grønn lading i fremtiden, og SUSTAINEER demonstrerer hvordan et kjøretøy kan generere sin egen grønne strøm fra et solcellepanel på taket.

Det flate solcellepanelet er sømløst tilpasset taket og produserer opptil 850 W gjennom en 4,8 kvadratmeter stor flate. Systemet er permanent aktivt og fortsetter å produsere energi selv om tenningen er skrudd av. Eksempelvis kan solcellepanelet produsere 828 kWh med energi per år dersom bilen kjøres i delstaten Baden-Wuerttemberg i Tyskland. Forutsatt at eSprinter bruker 32,9 kWh/100 km, vil dette tilsvare en solcelledrevet rekkevidde på 2500 kilometer per år under svært gode forhold. I Sevilla i Spania kan solcellepanelet produsere 1259 kWh energi per år, takket være mer solrike forhold. Dette vil tilsvare en solcelledrevet rekkevidde på 3800 kilometer i året.

50 prosent mindre finstøv takket være toppmoderne filterteknologi
SUSTAINEER har en rekke nye funksjoner designet for å redusere partikler forårsaket av slitasje fra dekk, bremser og asfalt. Disse inkluderer to partikkelfiltre utviklet i samarbeid med filtreringsspesialistene MANN + HUMMEL, lavutslippsbremseskiver, og dekk som er optimalisert for lav rullemotstand, og som derfor har lave nivåer av både støy og slitasje.

Partikkelfilteret under bilen er plassert i området ved bakakselen, der en av de største konsentrasjonene av finstøv finnes. Det passive filteret fanger opp partiklene som sendes opp av varebilen, men også fra andre kjøretøy. Et optimalisert luftkanalsystem sikrer best mulig renseeffekt, og filteret må kun skiftes en gang i året.

Det andre filteret er integrert i frontmodulen og fungerer i kombinasjon med den eksisterende viften. Dette betyr at den ikke bare renser under kjøring, men også når kjøretøyet kjører i lav hastighet, eller står stille og lader. I tillegg er kjøretøyet utstyrt med en finpartikkelsensor som kan måle konsentrasjonen av finstøv i luften og kontrollere filtreringsnivået. Dette gjør at kjøretøyet også kan brukes som en mobil overvåkingsstasjon.

Filtrene reduserer utslipp av finstøv i umiddelbar nærhet av kjøretøyet opp til en partikkelstørrelse på ti mikrometer (PM10) med over 50 prosent, der fordelingen er 35 prosent under lading og 15 prosent under kjøring. Effektiviteten til filtreringssystemet øker ytterligere når det er et høyere nivå av partikkelforurensning. Det betyr at i byområder med dårligere luftkvalitet kan langt større mengder finstøv filtreres ut.

Gjenbruk og resirkulering          
SUSTAINEER viser hvordan vi kan spare naturressurser gjennom økt bruk av resirkulerte materialer. Målet til Mercedes-Benz Vans er å redusere den totale ressursbruken, og fremme en sirkulær økonomi der eksisterende materialer gjenbrukes og resirkuleres så lenge som mulig. Gode eksempler på dette er panelet under bilen som er laget av resirkulert polypropylen og brukte dekk, og fyllmaterialet UBQ som er laget av resirkulert husholdningsavfall. I tillegg er rattet laget av vegansk skinn, og alle trepaneler er FSC-sertifiserte.

I andre halvdel av 2022 vil Mercedes-Benz suksessivt rulle ut et bærekraftig reparasjonskonsept i alle varebilsegmenter for å forlenge livssyklusen til høyspenningsbatteriene installert i kjøretøyene. Innen 2030 er målet å redusere bruken av primærressurser i drivlinjer og batteriteknologi med 40 prosent sammenlignet med dagens tall. For å beskytte menneskerettighetene vil Mercedes-Benz i fremtiden kun anskaffe battericeller som inneholder litium og kobolt fra sertifiserte gruver. Videre vil hvert trinn i battericelleleverandørenes forsyningskjeder bli inspisert i henhold til OECDs retningslinjer.

Oppvarming tett på kroppen øker den termiske effektiviteten
Innovativt klimakontrollkonsept bidrar til å gi høyere rekkevidde ved å levere varme akkurat der det er behov. Konstant åpning og lukking av dører under leveringsstopp gir et høyt energibehov for oppvarming, og derfor har konvensjonelle luftvarmesystemer en merkbar innvirkning på rekkevidden til elektriske varebiler. I SUSTAINEER varmes sjåføren gjennom sone-inndelt klimaanlegg som kun varmer området rundt sjåføren. I tillegg er setevarme, rattvarme og for første gang varme i setebeltet, gode bidragsytere til lokal oppvarming.

Stille gjennom byen
Sammen med den støysvake elektriske drivlinjen har SUSTAINEER dekk med lav rullemotstand som gir lavere støyutslipp. Dette er en viktig detalj ettersom hovedkilden til støy fra kjøretøy kommer fra dekk ved hastigheter over 35 km/t.

Et ytterligere bidrag til støykomfort er det innovative skyvedørssystemet Speed ​​Delivery Door. Dette er en automatisk og sensorkontrollert dobbel svingdør, som erstatter skyvedøren til bagasjerommet. Systemet oppdager sjåføren så snart vedkommende kommer inn i bagasjerommet fra førersetet, og Speed Delivery Door låses deretter opp og åpnes automatisk. Dette sparer tid og lindrer belastningen på sjåførene, ettersom de kan forlate bilen med pakkene i hendene uten å måtte berøre noe annet. Døren lukkes og låses så automatisk bak dem.

En ytterligere fordel for økt sikkerhet er at Speed ​​Delivery Door er gjennomsiktig fra innsiden. Sjåfører har derfor utsikt over fortauet før de går ut av bilen, og risikoen for kollisjon med forbipasserende, spesielt syklister, reduseres betraktelig.

SUSTAINEER bruker et kamera for å overvåke veitilstanden
B
ærekraftig leveringstransport er avhengig av en infrastruktur som er i god stand. Mercedes-Benz Urban Mobility Solutions Team produserer intelligente løsninger basert på data, der en av disse løsningene finnes i SUSTAINEER. Teknologidemonstratoren bruker et kamera for å overvåke veiens tilstand, og gjør at infrastrukturen kan kontrolleres og evalueres ved hjelp av høykvalitetsdata fra fremtidige Mercedes-Benz varebiler. Ved hjelp av kunstig intelligens blir dataene automatisk analysert i Mercedes-Benz Cloud, og kan leveres til byer eller trafikknyhetskringkastere for å øke trafikksikkerheten.

Digitalt speilsystem, interiørfilter og Daylight+ for forbedret helse og sikkerhet
For Mercedes-Benz Vans inkluderer viktige aspekter ved bærekraft sjåførens sikkerhet og helse. SUSTAINEER har mange smarte individuelle tiltak for å gjøre førerhuset til en sunnere og mer attraktiv arbeidsplass – fra det digitale speilsystemet til den forfriskende Daylight+ belysningsmodulen.

Med det digitale speilsystemet har sjåføren alltid varebilens omgivelser og bagasjerom i sikte. I stedet for konvensjonelle utvendige speil i storformat, har SUSTAINEER to digitale speilkameraer. De øker synsfeltet og dermed sikkerheten til sjåføren og andre trafikanter som fotgjengere og syklister. Samtidig reduserer den kompakte utformingen av kamerafestet luftmotstand og energiforbruk. I interiøret kan sjåføren se to skjermer som viser den nøyaktige visningen fra kameraene.

Et annet digitalt speil erstatter det tradisjonelle innvendige bakspeilet. Kamerasystemet viser trafikkforholdene bak kjøretøyet selv om bilen er fullastet. Det digitale bakspeilet er allerede tilgjengelig for Mercedes-Benz Vito og Mercedes-Benz V-Klasse. I SUSTAINEER fungerer det også som en monitor for Cargo Cam som gir en klar sikt inn i bagasjerommet. SUSTAINEER har også en ekstra skjerm for sidespeilet på Speed ​​Delivery Door for å gjøre det mulig for sjåføren å gå ut trygt.

Lys er også en viktig faktor for sikkerhet og velvære. Studier har vist at bare rundt 5 til 20 prosent av dagslyset når øynene til sjåføren i et kjøretøy. Mercedes-Benz har derfor utviklet den innovative lysmodulen Daylight+, som er integrert i solskjermen. Den lyser opp førerhuset med lys som ligner dagslys, slik at sjåføren holder seg mer våken. Det adaptive dagslyset bruker en sensor for kontinuerlig å justere lysstyrkenivået til de ytre forholdene. Dette gjør at den daglige lysdosen kan økes uten å blende føreren, og kroppen beholder sin naturlige biologiske rytme.


Lokalt utslippsfri i alle segmenter, fra «elektrisk først» til «kun elektrisk»
Mercedes-Benz Vans har forankret sin lederambisjon for elektromobilitet i sin strategi og elektrifiserer systematisk alle modellserier. Kunder kan allerede velge mellom flere batterielektriske varebil-modeller:

  • eVito Tourer Long Range varebil
  • eSprinter varebil
  • EQV varebil

I det kommende året vil porteføljen av elektriske kjøretøy utvides med eCitan og EQT. Dette vil gjøre Mercedes-Benz til den eneste produsenten i verden som tilbyr en lokalt utslippsfri modell i alle varebilsegmenter – og det er bare neste steg på veien mot en helelektrisk fremtid. Fra midten av tiåret vil alle nye kjøretøyarkitekturer kun være elektriske. For dette formålet utvikler Mercedes-Benz Vans en helt ny helelektrisk varebil-arkitektur kalt VAN.EA.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Mercedes-Benz SUSTAINEER: En innovasjonsdriver for bærekraftig urban mobilitet. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SUSTAINEER: En innovasjonsdriver for bærekraftig urban mobilitet. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Mercedes-Benz SUSTAINEER: En innovasjonsdriver for bærekraftig urban mobilitet. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SUSTAINEER: En innovasjonsdriver for bærekraftig urban mobilitet. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Mercedes-Benz SUSTAINEER: En innovasjonsdriver for bærekraftig urban mobilitet. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SUSTAINEER: En innovasjonsdriver for bærekraftig urban mobilitet. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Et ytterligere bidrag til støykomfort er det innovative skyvedørssystemet Speed ​​Delivery Door. Foto: Mercedes-Benz
Et ytterligere bidrag til støykomfort er det innovative skyvedørssystemet Speed ​​Delivery Door. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Et ytterligere bidrag til støykomfort er det innovative skyvedørssystemet Speed ​​Delivery Door. Foto: Mercedes-Benz
Et ytterligere bidrag til støykomfort er det innovative skyvedørssystemet Speed ​​Delivery Door. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Et ytterligere bidrag til støykomfort er det innovative skyvedørssystemet Speed ​​Delivery Door. Foto: Mercedes-Benz
Et ytterligere bidrag til støykomfort er det innovative skyvedørssystemet Speed ​​Delivery Door. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
I stedet for konvensjonelle utvendige speil i storformat, har SUSTAINEER to digitale speilkameraer. Foto: Mercedes-Benz
I stedet for konvensjonelle utvendige speil i storformat, har SUSTAINEER to digitale speilkameraer. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Sammen med den støysvake elektriske drivlinjen har SUSTAINEER dekk med lav rullemotstand som gir lavere støyutslipp. Foto: Mercedes-Benz
Sammen med den støysvake elektriske drivlinjen har SUSTAINEER dekk med lav rullemotstand som gir lavere støyutslipp. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Setevarme, rattvarme og for første gang varme i setebeltet, er gode bidragsytere til lokal oppvarming. Foto: Mercedes-Benz
Setevarme, rattvarme og for første gang varme i setebeltet, er gode bidragsytere til lokal oppvarming. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Et ytterligere bidrag til støykomfort er det innovative skyvedørssystemet Speed ​​Delivery Door. Foto: Mercedes-Benz
Et ytterligere bidrag til støykomfort er det innovative skyvedørssystemet Speed ​​Delivery Door. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Partikkelfilteret under bilen er plassert i området ved bakakselen. Foto: Mercedes-Benz
Partikkelfilteret under bilen er plassert i området ved bakakselen. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde

Lenker

Om Mercedes-Benz Norge

Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge
Solheimveien 7
1473 Lørenskog

679 26 000https://www.mercedes-benz.no/

Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge. 

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.

Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye