Mercedes-Benz ønsker å gjøre ulykkesfri kjøring til en realitet innen 2050

Sikkerhet er en viktig del av Mercedes-Benz sitt DNA. Nå forplikter selskapet seg til målet om å oppnå ulykkesfri kjøring med Mercedes-Benz innen 2050. «Real-life safety»-filosofien er en veileder for Mercedes-Benz sitt ambisiøse mål, og er basert på virkelige ulykker, gjennom konsernets egen enhet for ulykkesforskning.
Mercedes-Benz ønsker å gjøre ulykkesfri kjøring til en realitet

- Sikkerhet har alltid vært en kjerneverdi i Mercedes-Benz sin utvikling, med tidlig integrasjon av banebrytende sikkerhetssystemer. Nå tar Mercedes-Benz steget videre med et klart mål for fremtiden - Ingen flere ulykker skal ha en Mercedes-Benz involvert innen 2050, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Et klart mål for fremtiden: Ulykkesfri kjøring innen 2050
Teknologievolusjonen i bilindustrien er langt fra over, og det er derfor Mercedes-Benz Group AG tar ansvaret for å ytterligere forbedre trafikksikkerheten. Ifølge estimater fra World Health Organization (WHO) sin trafikksikkerhetsrapport for 2018, dør rundt 1,3 millioner mennesker over hele verden i trafikkulykker hvert år. Samtidig melder WHO at mellom 20 og 50 millioner mennesker får alvorlige skader.

Mercedes-Benz jobber utrettelig mot målet om «Vision Zero» gjennom sine sikkerhets- og assistansesystemer. Målet er en klar visjon om null trafikkdrepte innen 2050 og halvering av antall drepte og alvorlig skadde i trafikken innen 2030, sammenlignet med 2020. Den tyske føderale regjeringen har innlemmet denne visjonen i sin koalisjonsavtale, mens WHO, sammen med FNs regionale kommisjoner, er like engasjert. For å oppnå «Vision Zero» vil mange ulike fagområder og institusjoner måtte jobbe hånd i hånd, fra transport- og byplanleggere, til veimyndigheter og lovgivere. En sikker infrastruktur er like mye en del av tilnærmingen som universelle regler. Men Mercedes-Benz går utover dette ambisiøse målet ved å forplikte seg til en "visjon om ulykkesfri kjøring" innen 2050.

Pågående innovasjon gjennom analyse av ulykker
Konsernets egen enhet for ulykkesforskning, som vitenskapelig har analysert og rekonstruert mer enn 5000 virkelige ulykker siden oppstarten i 1969, gir designere og utviklere mye informasjon. Målet er å forstå hvordan ulykker oppstår, hvordan kollisjoner påvirker bilpassasjerer og hvordan de kunne vært forhindret. Siden ulykkesmønstrene er forskjellige over hele verden, må Mercedes-Benz kontinuerlig tilpasse seg.

Gjennom analyse av kjøretøydata får Mercedes-Benz hjelp med å nå sine mål. Som en av de første europeiske byene, samarbeider London sammen med Mercedes-Benz for å undersøke hvordan anonymiserte data fra kjøretøy kan bidra til å gjøre byens veier tryggere for alle. For dette formålet ble "Mercedes-Benz Road Safety Dashboard" utviklet. Det digitale verktøyet har potensial til å identifisere urbane steder med høyere risiko før en hendelse finner sted. Individuelle varsler på nøyaktig GPS-posisjon brukes til automatisk å identifisere potensielle kollisjonspunkter, som umiddelbart analyseres ved hjelp av en intelligent algoritme. Dette skjer kun hvis sjåføren har gitt sitt samtykke til behandling av anonymiserte kjøretøydata.

Et sammenlignbart prosjekt har også blitt lansert i Nederland, som kartlegger alle motorveier og landeveier.

En lang historie med sikkerhet i fokus
Jakten på stadig bedre sikkerhetsløsninger er en del av Mercedes-Benz sitt DNA. Her er et lite utvalg av høydepunktene fra siste halvdel av 1900-tallet:

• 1963 – Alle Mercedes-Benz personbiler får hydrauliske tokrets bremsesystemer
  • 1978 – Blokkeringsfrie bremser (ABS) markerer en milepæl i aktiv sikkerhet
  • 1981 – Den første førerairbagen kommer til verden
  • 1995 – ESP introduseres som standardutstyr på S-Klasse Coupé
  • 1996 – BAS Brake Assist introduseres
  • 1998 – DISTRONIC adaptiv cruisekontroll har sin debut
  • 1999 – Mercedes-Benz er en pioner i bransjen. Alle modellserier får ESP som standardutstyr

PRE-SAFE® fyller 20 år
PRE-SAFE®-systemet ble introdusert av Mercedes-Benz i 2002. For første gang bidro aktive elementer til å støtte passive beskyttelsestiltak. Eksempler på dette er automatisk lukking av vinduene og takluken før en eventuell kollisjon, forebyggende stramming av sikkerhetsbeltene foran eller justering av passasjersetet foran til en mer oppreist stilling (hvis setet har minnefunksjon).

• I 2005 ble PRE-SAFE® kombinert med Brake Assist PLUS (forgjengeren til dagens Active Brake Assist) for å muliggjøre automatisk lukking av sidevinduene og oppblåsing av sidestøttene på multikontur-forsetene.
  • I 2006 ble den tredje kjøreassistentpakken introdusert med omfattende sensorteknologi foran og bak. Med denne kunne også forestående kollisjoner bakfra oppdages, og trafikken bak kunne varsles ved hjelp av raskt blinkende varsellys.
  • PRE-SAFE® Impulse Side ble introdusert i 2016. Systemet løfter føreren eller passasjeren foran innover fra faresonen rett før en sidekollisjon.
  • PRE-SAFE® Sound ble også introdusert i 2016. I sjeldne tilfeller kan den høye støyen fra en bilulykke føre til nedsatt hørsel over tid. PRE-SAFE® Sound kan utløse en refleks i det indre øret som fungerer som et biomekanisk hørselsvern. I visse situasjoner, rett før en mulig kollisjon, får systemet kjøretøyets høyttalere til å avgi en susende lyd (rosa støy). Målet er å få en liten muskel i det indre øret til å trekke seg sammen (akustisk refleks), noe som påvirker koblingen av trommehinnen, og forbereder hørselen på høyt lydtrykk.

Mer enn 40 aktive førerassistentsystemer sørger for økt sikkerhet i dag
I dag jobber mange komponenter sammen for å gi et høyt sikkerhetsnivå gjennom mer enn 40 aktive førerassistentsystemer:

• Active Distance Assist DISTRONIC er et adaptivt cruisekontrollsystem som automatisk holder en forhåndsvalgt avstand til et mer saktegående kjøretøy foran.
  • Active Steering Assist hjelper sjåføren med å holde seg i kjørefeltet. Den kan kun aktiveres sammen med DISTRONIC.
  • Active Lane Keeping Assist bruker et kamera for å oppdage når veimerking krysses, og hjelper sjåføren å unngå å forlate kjørefeltet utilsiktet.
  • Active Blind Spot Assist overvåker blindsonen og kan bidra til å unngå ulykker gjennom bremseinngrep og advarsler. I tillegg varsler Exit Warning-funksjonen passasjerene om eksempelvis passerende syklister når bilen står stille.
  • Aktiv nødstopphjelp bremser kjøretøyet til stillestående i eget kjørefelt hvis den oppdager at føreren over en lengre periode ikke reagerer på trafikksituasjonen.
  • Active Brake Assist bruker de innebygde sensorene til å registrere om det er fare for kollisjon med et kjøretøy som enten kjører foran, krysser veien eller kommer imot. Systemet kan gi føreren en visuell og hørbar varsling dersom en kollisjon ser ut til å være nært forestående. Hvis førerens bremserespons er for svak, kan systemet også bistå ved å øke bremsetrykket etter hvert som situasjonen krever det, og også sette i gang en autonom nedbremsing dersom føreren ikke reagerer.

1978 – Blokkeringsfrie bremser (ABS) markerer en milepæl i aktiv sikkerhet
1995 – ESP introduseres som standardutstyr på S-Klasse Coupé

Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.