Mercedes-Benz inngår strategisk partnerskap innen fremtidig batteriteknologi.

Mercedes-Benz og CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited) slår seg sammen som ledende leverandør innen fremtidig batteriteknologi, sammen skal de øke industrialiseringen av litium-ion-batterier i Tyskland. Mercedes-Benz og CATL har tatt neste steg i sitt strategiske partnerskap og vil skape banebrytende batteriteknologi for å støtte opp under elektrifisering og «Electric First»- strategien til Mercedes-Benz sin kommende modellportefølje.

” Partnerskapet mellom Mercedes-Benz og CATL vil sikre kapasiteten for vår neste generasjon EQ-modeller i årene som kommer. EQC er spydspissen blant våre elektriske biler, og med dette samarbeidet vil vi også fremover kunne tilby banebrytende batterisystem med enestående rekkevidde, ladehastighet, sikkerhet og bærekraft, som gjør at ladeangsten bør bli historie.” sier Kjetil Myhre, Konserndirektør for Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.

Elektrifisering av modellporteføljen med innovativ batteriteknologi

Battericeller er kjernen i svært komplekse batterisystemer, og målet fremover er å gjøre elektrifiseringen enda mer attraktiv ved å utvikle en teknologi som vil gi betydelig effekt på den elektriske ytelsen, rekkevidden og levetiden på batteriproduksjonen fremover. I tillegg vil lokal batteriproduksjon via det nyetablerte anlegget som ligger i Arnstadt (nær Erfurt), Tyskland, være en viktig suksessfaktor for den elektriske offensiven til Mercedes-Benz AG og nøkkelelementet i å kunne fleksibelt og effektivt imøtekomme den globale etterspørselen etter elektriske biler.

Her meddeles det også at EQS som kommer på markedet i 2021 vil ha en rekkevidde på over 700 km (WLTP). Navnet EQS sier mye i seg selv. Det blir Mercedes-Benz sitt helelektriske alternativ til S-klasse, en bil som har satt standarden for luksusbiler siden introduksjonen i 1972, det være seg innen sikkerhet, komfort, luksus med mer.

” Vi ser virkelig frem til å lansere EQS i Norge, en bil jeg tror vil åpne luksussegmentet for en enda større kundegruppe enn tidligere. Med rekkevidde på over 700 km bør både rekkeviddeangst og ladeangst være et tilbakelagt kapittel for de aller fleste.” sier Kjetil Myhre, Konserndirektør for Mercedes-Benz Personbil.

Innenfor rammene av det nyetablerte partnerskapet, forplikter CATL seg til Mercedes-Benz sitt bærekraftmål, inkludert visjonen "Ambition2039". Den langsiktige visjonen innebærer en klimanøytral personbilportefølje og en bærekraftig produksjon med fornybar energi og et minimum CO2-fotavtrykk i hele batteriets logistikk og produksjonskjede for neste generasjons Mercedes-Benz EQ-modeller.

Kort om CATL
Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) er en global leder innen utvikling og produksjon av litium-ion-batterier, med virksomheter som dekker FoU, produksjon og salg av batterisystemer for nye energikjøretøyer og energilagringssystemer.

Hovedkontor i Ningde, Kina, og har mer enn 26.000 ansatte over hele verden fra og med 2019 og datterselskaper i Beijing, Liyang (Jiangsu-provinsen), Xining (Qinghai-provinsen) og Yibin (Sichuan-provinsen), samt i München (Tyskland), Paris (Frankrike), Yokohama (Japan), Detroit (USA) og Vancouver (Canada). I tillegg eier og driver selskapet batteriproduksjonsanlegg i Fujian, Jiangsu, Qinghai og Sichuan provinser, og et europeisk anlegg som ligger i Arnstadt (nær Erfurt), Tyskland, det første utenlandske anlegget som for tiden er under bygging.

Kjetil Myhre, konserndirektør Mercedes-Benz personbil

Om Mercedes-Benz Personbil

Følg saker fra Mercedes-Benz Personbil

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Personbil på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Mercedes-Benz Personbil

Nye Mercedes-Benz E-Klasse klar med norske priser24.8.2020 15:46:28 CESTPressemelding

Mercedes-Benz åpner nå for bestilling av nye E-Klasse stasjonsvogn og sedan. Den nye modellserien har fått en omfattende oppdatering, og hele syv plug-in hybrider vil bli tilgjengelig – inkludert ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift. Prisene med forbrenningsmotor starter på kr. 681.900,-, og prisen for plug-in hybrid starter på kr. 639.900,-. De første modellene er forventet til Norge i løpet av høsten.

Salgsstart på tre nye plug-in hybrider fra Mercedes-Benz: B-Klasse, CLA Coupé og CLA Shooting Brake.21.7.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Mercedes-Benz øker kontinuerlig sitt utvalg av plug-in hybrider under EQ Power merkenavnet, og nå lanseres tre spennende nye modeller. B-Klasse, CLA Coupé og CLA Shooting Brake er klare med norske priser som ladbare alternativer i kompaktklassen. EQ Power-modellene får en klasseledende elektrisk rekkevidde på inntil 69 km (WLTP) og mulighet til å trekke henger på 1600 kg. Prisene starter på kr. 454.900,- og de første modellene er forventet til Norge i løpet av høsten 2020.

Nye Mercedes-AMG GT Black Series15.7.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Nye Mercedes-AMG GT Black Series viderefører merkets tradisjon innen motorsport, med et ekspressivt design og den direkte teknologioverføringen fra motorsport til serieproduksjon. Tidenes kraftigste AMG V8-biturbo, kommer med ny «flat-plane» veivaksel som gir en ytelse på imponerende 537 kW (730 hk) og smidigere gassrespons. Dette kombinert med aktiv aerodynamikk, og et design som stammer direkte fra den nåværende AMG GT3 racerbilen, gir en totalopplevelse helt utenom det vanlige.