Mercedes-Benz G-Klasse blir elektrisk med Concept EQG

Med Concept EQG presenterer Mercedes-Benz en elektrisk utgave av terrengikonet G-Klasse. Konseptbilen kombinerer det umiskjennelige utseendet til G-Klasse, med utvalgte designelementer som er typiske for helelektriske modeller fra Mercedes-EQ. Terrengegenskapene til «G», som alltid har hatt høy standard, vil ikke bare finne veien inn i en alder av elektrisk mobilitet, men vil også bli utviklet ytterligere på noen områder. Concept EQG gir dermed en lovende forhåndsvisning av hva en Mercedes-Benz G-Klasse med elektrisk drivlinje vil være i stand til.
Mercedes-Benz G-Klasse blir elektrisk med Concept EQG. Foto: Mercedes-Benz

- Geländewagen har vært et ikon i over 40 år, og er en modell de aller fleste har et forhold til. Når Mercedes-Benz blir helelektrisk i 2030, er det fantastisk å se at legendariske G-Klasse fortsetter å være en del produktporteføljen, med terrengegenskaper en G-Klasse-kunde forventer, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

G-Klasse helt siden 1979
På verdenspremieren til den nåværende modellgenerasjonen av Mercedes-Benz G-Klasse i 2018, frembrakte Hollywoods store Arnold Schwarzenegger, stjernegjest og ivrig "G"-fan, et løfte fra daværende styreleder i Daimler AG, Dieter Zetsche. Den kommende elektrifiseringen av alle modellserier skulle selvfølgelig også inneholde G-Klasse. I underkant av tre og et halvt år senere gjør Mercedes-Benz godt på dette løftet og presenterer Concept EQG, en produksjonsstudie av en helelektrisk G-klasse.

Opprinnelsen til den vellykkede modellen går tilbake til 1979. I over 40 år har eksteriøret til terrenglegenden kun endret seg marginalt, selv etter et omfattende redesign i 2018. Da fikk G-Klasse det største teknologiske spranget i modellens historie, men eksteriørdesignet ble bare forsiktig endret. Og det med god grunn, fordi de en gang rent funksjonelle komponentene hadde over tid blitt til ikoniske stilelementer. Disse inkluderer for eksempel de særegne dørhåndtakene, den karakteristiske lukkelyden, den robuste utvendige beskyttelseslisten, det synlige reservehjulet på bakdøren og de iøynefallende blinklysene foran.

Concept EQG med velkjent designspråk
Concept EQG fortsetter designtradisjonen til modellserien og kan ved første øyekast gjenkjennes som en G-klasse. Konseptbilen vedtar den kantete silhuetten, inkludert dens ikoniske elementer, men gir også et særpreg fra de helelektriske modellene. Eksempelvis byttes den klassiske beskyttelseslisten ut med belyste striper, som får Concept EQG til å skille seg ut visuelt. Skillekanten til den attraktive tofargede lakken strekker seg gjennom fronten, direkte under det overliggende panseret, og understreker dermed denne designfunksjonen enda tydeligere.

Forfra ser Concept EQG kjent ut, ikke minst på grunn av de typiske runde frontlysene. I stedet for en klassisk grill, som på de tradisjonelle modellversjonene, har denne helelektriske varianten en kontinuerlig dyp svart panelgrill. Her lyser Mercedes-Benz-stjernen opp med 3D-effekt, og omringes av animerte mønster med runde firkanter, i en blåfarge som gir en visuell kobling til Mercedes-EQ-modellene.

Concept EQG kjører på 22-tommers polerte aluminiumsfelger i et eksklusivt design. I stedet for det vanlige reservehjuldekselet er det en låsbar boks på bakdøren, som minner om en ladeboks. Denne kan for eksempel brukes til å lagre ladekabelen.

Et annet høydepunkt er det flate takstativet i høyglanset sort farge, som med bokstaven "G" er umiskjennelig ovenfra. Den hvite LED-stripen som er integrert i frontkanten på takstativet, er en moderne tolkning av søkelyset som er uunnværlig for krevende terrengopplevelser, og understreker dermed alvoret i Concept EQG på dette området.

En kompromissløs terrengbil på grunn av den elektriske drivlinjen
Concept EQG er helt klart en "G". Ikke bare når det gjelder design, men også på grunn av dens indre verdier, noe som gjør den til en kompromissløs terrengbil. Chassiset fortsetter å være basert på den robuste rammen, og «G» fortsetter å være ekstremt kapabel for terrengkjøring. Den har uavhengig fjæring på forakselen, stiv bakaksel, og chassiset er nyutviklet for integrering av den elektriske drivenlinjen. Med fire individuelt kontrollerbare elektriske motorer i nærheten av hjulene, vil bilen tilby unike kjøreegenskaper både på veien og i terrenget. En girbar 2-trinns girkasse sørger for å møte de høye "G"-spesifikke terrengkravene med selvtillit.

Den helelektriske versjonen av G-Klasse vil selvfølgelig møte den legendariske testbanen på det 1445 meter høye Schöckl-fjellet i Graz, mot slutten av utviklingen til en seriemodell. Den 5,6 kilometer lange ruten har alltid blitt betraktet som en av verdens største utfordringer for terrengbiler. Etter å ha gjennomført en vellykket runde, vil den elektriske "G" også kunne smykke seg med et «Schöckl proved»-kvalitetssertifikat som er obligatorisk for 463-serien. Og i likhet med sine fossile brødre, vil den også skinne med en klatrekapasitet på opptil 100 prosent på egnet underlag.

Designfordelene ved den elektriske drivlinjen spiller også en fordel, noe som gjør den ideell for terrengkjøretøy. Batteriene er integrert i rammen og sikrer dermed et lavt tyngdepunkt. Med elektromotorene sitt momentane dreiemoment, kan et helelektrisk terrengkjøretøy som Concept EQG, og den senere produksjonsmodellen, skryte av enorm trekkraft og kontrollerbarhet, noe som også viser seg å være en fordel i bratte bakker og dype terreng.

Mercedes-Benz G-Klasse blir elektrisk med Concept EQG. Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.